Bildfråga, haveri vid Torsång
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Bildfråga, haveri vid Torsång
Tacksam för hjälp med identifiering av detta foto. På fotobaksida står noterat "Flygolyckan Torsång".
Enligt uppgift på fotobaksida skulle bilden vara publicerad i Flygrevyn nr 2/1975, sida 23, men vid kontroll i tidningen är det inte så.
Det finns ett Torsång inte långt från Borlänge flygplats.
Jag skulle gissa att det är ett civilt flygplan och före 1975.
Min fråga är när, var och vilket flygplan var det som havererat?
Finns mer uppgifter är jag tacksam att få ta del av dem.
/Sven-Erik
Enligt uppgift på fotobaksida skulle bilden vara publicerad i Flygrevyn nr 2/1975, sida 23, men vid kontroll i tidningen är det inte så.
Det finns ett Torsång inte långt från Borlänge flygplats.
Jag skulle gissa att det är ett civilt flygplan och före 1975.
Min fråga är när, var och vilket flygplan var det som havererat?
Finns mer uppgifter är jag tacksam att få ta del av dem.
/Sven-Erik
-
Re: Bildfråga, haveri vid Torsång
Hej!
SE-EYR
Piper PA-28-180 Cherokee
Totalhaveri vid Torsång 1974-09-02
Den är det nog.
/Lars Larsson
SE-EYR
Piper PA-28-180 Cherokee
Den är det nog.
/Lars Larsson
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 mar 2016, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bildfråga, haveri vid Torsång – vad hände?
Kan någon redogöra lite mer för vad som hände vid sagda haveri? Och viktigast av allt om eventuella personskador/dödsfall? Det känns onekligen lite märkligt med den skrattande smileyn i föregående inlägg om det omkom personer vid totalhaveriet, så huru härmed?Lars Larsson skrev:Hej!
SE-EYR
Piper PA-28-180 Cherokee
Där har vi den nog
/Lars Larsson
-
Ja, den den kändes malplacerad när jag tänkte efter, så nu har jag editerat bort den.
Har inga ytterligare uppgifter om haveriet förutom det som står i civilflygregistret.
/Lars Larsson
[size=75][b][i][ Postad med iPhone ][/i][/b][/size] [img]http://forum3.sff.n.se/images/mobile/iPhone.png[/img]
Har inga ytterligare uppgifter om haveriet förutom det som står i civilflygregistret.
/Lars Larsson
[size=75][b][i][ Postad med iPhone ][/i][/b][/size] [img]http://forum3.sff.n.se/images/mobile/iPhone.png[/img]
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Lars för uppgiften.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
-
Hej S-E!
det som finns i min DB:
>
>19740902 Accident, 2 km NW Torsång kyrka W Borlänge, crashed in poor weather following loss of visual references (PIC killed)
>
Source credits: LFV Centralarkivet
det som finns i min DB:
>
>19740902 Accident, 2 km NW Torsång kyrka W Borlänge, crashed in poor weather following loss of visual references (PIC killed)
>
Piloten som flög omkom alltså! Men var det någon passagerare med också? Och hur gick det i så fall för denne? Men med ledning av tidigare haveribild här i tråden torde dock knappast någon ha klarat av den här flygkraschen! RIP!Paul R. Compton skrev:Hej S-E!
det som finns i min DB:
>
>
-
Hej Arne!
jag tror piloten flög ensam dvs utan passagerare, Annars hade jag noterat detta. Se att jag även har en tidningsklipp (kopia) ... någonstans.
jag tror piloten flög ensam dvs utan passagerare, Annars hade jag noterat detta. Se att jag även har en tidningsklipp (kopia) ... någonstans.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Paul för uppgifterna.
Sven-Erik
[ Postad med Android ]
Sven-Erik
[ Postad med Android ]