Hejsan.
Jag har fått denna tenn-Mosquito av min morbror och jag är lite nyfiken på vad den kan ha kommit i från. Är det en hemgjord modell eller? Morbror visste inte.
Kroppen är ca 18cm och vingspannet ca 23 cm. Kan det vara en undervisningsmodell från flygvapnet?
Vh//Matte.
Mosquito i tenn. Ursprung?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
Re: Mosquito i tenn. Ursprung?
Jag undrar om det inte är en brittisk modell. Googlar man på "diecast model" plus "Mosquito" m fl relevanta ord hittar man mycket; leksaker, prydnader kanske någon modell för flygplanidentifieringsövning. Jag har inte kollat storlekarna, din modell är rejält stor.
Tillägg: Modellen är i skala ca 1:72 och jag tror att på 40-talet var denna skala inte vad en svensk skulle välja. Fast han kanske hade kommit över en ritning i denna skala eller om modellen nu följde med J 30-köpet. Än mindre skulle firman Wiking i Tyskland valt den för en identifieringsmodell åt Luftwaffe. Då hade ju modellen varit något verkligt extra! https://de.wikipedia.org/wiki/Wiking_Modellbau.
Vindrutan är jaktversionens flata sådana.
Tillägg: Modellen är i skala ca 1:72 och jag tror att på 40-talet var denna skala inte vad en svensk skulle välja. Fast han kanske hade kommit över en ritning i denna skala eller om modellen nu följde med J 30-köpet. Än mindre skulle firman Wiking i Tyskland valt den för en identifieringsmodell åt Luftwaffe. Då hade ju modellen varit något verkligt extra! https://de.wikipedia.org/wiki/Wiking_Modellbau.
Vindrutan är jaktversionens flata sådana.
Hej.
Tack för svaret. Då har jag lite sökord att googla på.
Vh//Matte.
[ Postad med Android ]
Tack för svaret. Då har jag lite sökord att googla på.
Vh//Matte.
[ Postad med Android ]
- Lennart Berns
Om jag inte minns fel fanns en firma på Hamngatan i Linköping som på 50-talet göt modeller av tenn (?) som man sedan slipade och putsade så att de fick en blank och fin lyster. Jag tror jag har en J 26 liggande någonstans.
Hej.
Ja det kan ju vara nått sådant. Jag har sökt men inte funnit någon exakt som min när jag letat tidigare. Tack för svaret.
[ Postad med Android ]
Ja det kan ju vara nått sådant. Jag har sökt men inte funnit någon exakt som min när jag letat tidigare. Tack för svaret.
[ Postad med Android ]