Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Tack Lennart för att du skiljde på Söderbergare - ett ögonblick trodde jag att jag såg dubbelt... !
Ett år tillbaka i tiden: På våren 1939 befann sig i omgångar en svensk kontrollgrupp i Rostock för prövning och hemflygning av beställda Heinkel He 115:or. Chefen och samtidigt provflygaren av Heinkel-planen var Otto Enderlein. Understödd av bl.a. flygingenjören J Ä R R E S T E D T och cilvilingenjörerna B E N G T S S O N, G U S S I N G och B E R G. Efter att ha gått igenom det nödvändiga tyska papperskriget fick Bengt Järrestedt också tillstånd att besöka BMW-Werke i München, tillsammans med montören B J Ö R K och verkmästaren H U L T M A N N.
Björk, Järrestedt, Hultmann, Schinabeck, Eder - sorry igen för frånvarande kvalitet...
Kuriosum: BMW bad de Heinkel-ansvariga att inte glömma att ge med Järrestedt fyra stycken fyrfärgspennor ...!
Senare på våren, i maj, kom också Flygdirektören själv, Nils S Ö D E R B E R G på besök till München - efter en längre skriftväxel mellan de olika verken och RLM...
...och för det besöket tackade han artigt - som det hör sig...
(adresserat till Herrn Direktor I. Starke, BMW, München.)
För övrigt, i februari 1939 var ytterligare en svensk i München, en ingenjör af G E I J E R S T A M - också från CVV, Västerås? Han ses svagt på en bild med en grupp holländare.
Hans K
Ett år tillbaka i tiden: På våren 1939 befann sig i omgångar en svensk kontrollgrupp i Rostock för prövning och hemflygning av beställda Heinkel He 115:or. Chefen och samtidigt provflygaren av Heinkel-planen var Otto Enderlein. Understödd av bl.a. flygingenjören J Ä R R E S T E D T och cilvilingenjörerna B E N G T S S O N, G U S S I N G och B E R G. Efter att ha gått igenom det nödvändiga tyska papperskriget fick Bengt Järrestedt också tillstånd att besöka BMW-Werke i München, tillsammans med montören B J Ö R K och verkmästaren H U L T M A N N.
Björk, Järrestedt, Hultmann, Schinabeck, Eder - sorry igen för frånvarande kvalitet...
Kuriosum: BMW bad de Heinkel-ansvariga att inte glömma att ge med Järrestedt fyra stycken fyrfärgspennor ...!
Senare på våren, i maj, kom också Flygdirektören själv, Nils S Ö D E R B E R G på besök till München - efter en längre skriftväxel mellan de olika verken och RLM...
...och för det besöket tackade han artigt - som det hör sig...
(adresserat till Herrn Direktor I. Starke, BMW, München.)
För övrigt, i februari 1939 var ytterligare en svensk i München, en ingenjör af G E I J E R S T A M - också från CVV, Västerås? Han ses svagt på en bild med en grupp holländare.
Hans K
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Hans Krensler skrev:::
>>Herr von Bentheim från tyska RDLI (Reichsverband der deutschen Luftfahrtindustrie) hade gett klartecken för inköpet - 30.500 Reichsmark önskade han att svenskarna skulle betala, plus 200 US-Dollar >> för att i bästa fall inhandla 50 BMW 132-N-motorer . Detta var tydligen i april 1940
Om man kollar vilket anbud som Heinkel gav 30/9-1939 på He114...(för 12 st.S 12) var det:
1.920.000 RM + 2400 US-Dollar..
Nu blev ju lev. av dessa försenade, så jag vet inte vad slutkostnaden blev.
Men det fanns tydligen ””ett sug efter US-Dollar””.:..stor brist i Tyskland på US-Dollar frågas?
Angående den Svensk kontrollgruppen i Rostock för provning och hemflygning av beställda Heinkel He 115:or...(T 2)
Sägs följande om deltagarna::
Otto Enderlein ----------------Chef och provflygare.
Bengt G.Hj.Järrestedt--------Chefskontrollant.
Ragnar Fredrik Bengtsson—Biträde.
K.G.Berg-----------------------ansvar:elektriska och radion.
Torsten Gussing---------------skulle studera verksamheten—Skulle senare till kontrollen vid Breguet ...................................angående.S 10, men det blev ju inte av.
Källa huvudsakligen Mikael Forslund // Heinkelflyg i Sverige.
>>Herr von Bentheim från tyska RDLI (Reichsverband der deutschen Luftfahrtindustrie) hade gett klartecken för inköpet - 30.500 Reichsmark önskade han att svenskarna skulle betala, plus 200 US-Dollar >> för att i bästa fall inhandla 50 BMW 132-N-motorer . Detta var tydligen i april 1940
Om man kollar vilket anbud som Heinkel gav 30/9-1939 på He114...(för 12 st.S 12) var det:
1.920.000 RM + 2400 US-Dollar..
Nu blev ju lev. av dessa försenade, så jag vet inte vad slutkostnaden blev.
Men det fanns tydligen ””ett sug efter US-Dollar””.:..stor brist i Tyskland på US-Dollar frågas?
Angående den Svensk kontrollgruppen i Rostock för provning och hemflygning av beställda Heinkel He 115:or...(T 2)
Sägs följande om deltagarna::
Otto Enderlein ----------------Chef och provflygare.
Bengt G.Hj.Järrestedt--------Chefskontrollant.
Ragnar Fredrik Bengtsson—Biträde.
K.G.Berg-----------------------ansvar:elektriska och radion.
Torsten Gussing---------------skulle studera verksamheten—Skulle senare till kontrollen vid Breguet ...................................angående.S 10, men det blev ju inte av.
Källa huvudsakligen Mikael Forslund // Heinkelflyg i Sverige.
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
En liten rättelse. Ragnar Fredrik Bengtson som ingick i kontrollgruppen vid Heinkel i Rostock
stavade sitt efternamn som ovan, alltså med bara ett s, han var ganska noga med detta.
Ragnar Fredrik var för övrigt redaktör för Flyghistoriskt Månadsblad från mars 1973 till april 1979.
stavade sitt efternamn som ovan, alltså med bara ett s, han var ganska noga med detta.
Ragnar Fredrik var för övrigt redaktör för Flyghistoriskt Månadsblad från mars 1973 till april 1979.
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Tack Leif för "Bengtson", och tack Bengt för citaten ur Mikael Forslunds utmärkta Heinkelbok. Intressant är att vi återigen har det där retsamma lilla Dollar-tillägget till inköpspriset i Reichsmark...
Kan vi hoppas på att Mikael F. känner till grunden?
Mvh Hans K
Bengt Ekbladh skrev: 1.920.000 RM + 2400 US-Dollar..
Kan vi hoppas på att Mikael F. känner till grunden?
Mvh Hans K
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Inte så mycket militärer - även om i krigstid de flesta katter är grå - men det har dykt upp ytterligare ett par dokument som visar på svenska ingenjörer som besökte Tyskland på våren 1941.
Först ut montören Niels J O H A N N E S E N S E N i april 1941, som redan i december 1940 hade besökt Mitteldeutschen Motorenwerken i Taucha bei Leipzig. Besökt och besökt - för en gångs skull var det inte svensken som skulle lära sig något i Tyskland, tvärtom, han var där för att inrätta några speciella slipmaskiner made in Sweden - "Lidköping Spitzenlos-Rundschleifmaschinen", som andra säkert är mer kompetenta än jag att berätta vad de användes till... Nästa är en civilingenjör Harry K R Ö G E R (Kreuger?). Svenska flygvapnet hade köpt in två "Pendelprüfstände" (Provbänkar för motorer...?) från firman Fahrzeug- und Motorenwerke, FAMO i Breslau, och önskade nu veta hur de skulle inrättas. Tillstånd att komma fick han, men, som det handskrivet betonas, blott normala och stationära provbänkar fick visas, inte de flyttbara - inte ens ritningarna till dessa... Sist ut är ingenjören Gunnar T H A L E N, som fick tillstånd att kika på avdelningarna för materialbehandling hos firman Chr. Mansfield i Leipzig. Av intresse - undertecknat är det av firmans säkerhetschef...så tydligen var det en viktig firma med en speciell gubbe för säkerhets...skull... Hans K
Först ut montören Niels J O H A N N E S E N S E N i april 1941, som redan i december 1940 hade besökt Mitteldeutschen Motorenwerken i Taucha bei Leipzig. Besökt och besökt - för en gångs skull var det inte svensken som skulle lära sig något i Tyskland, tvärtom, han var där för att inrätta några speciella slipmaskiner made in Sweden - "Lidköping Spitzenlos-Rundschleifmaschinen", som andra säkert är mer kompetenta än jag att berätta vad de användes till... Nästa är en civilingenjör Harry K R Ö G E R (Kreuger?). Svenska flygvapnet hade köpt in två "Pendelprüfstände" (Provbänkar för motorer...?) från firman Fahrzeug- und Motorenwerke, FAMO i Breslau, och önskade nu veta hur de skulle inrättas. Tillstånd att komma fick han, men, som det handskrivet betonas, blott normala och stationära provbänkar fick visas, inte de flyttbara - inte ens ritningarna till dessa... Sist ut är ingenjören Gunnar T H A L E N, som fick tillstånd att kika på avdelningarna för materialbehandling hos firman Chr. Mansfield i Leipzig. Av intresse - undertecknat är det av firmans säkerhetschef...så tydligen var det en viktig firma med en speciell gubbe för säkerhets...skull... Hans K
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Vi utvidgar egenhändigt trådens rubrik och lägger till Italien till vårt intresseområde...
Därför att under andra hälften av 1940 och i början på 1941 hittar vi i Italien den svenska s.k. Italienkommissionen, som hade till uppdrag att pröva och inköpa flygande material. Något som Sverige vid den tiden hade ett akut behov av.
I den gruppen ingick också två ingenjörer, MAGNUSSON och NILSSON (förnamn?), och ev. var det en av dessa svenskar som vid hemkomsten gav sina intryck från Italien vidare...till den svenska hemliga underrättelseorganisationen under andra världskriget, C-Byrån...
Hans K
Därför att under andra hälften av 1940 och i början på 1941 hittar vi i Italien den svenska s.k. Italienkommissionen, som hade till uppdrag att pröva och inköpa flygande material. Något som Sverige vid den tiden hade ett akut behov av.
I den gruppen ingick också två ingenjörer, MAGNUSSON och NILSSON (förnamn?), och ev. var det en av dessa svenskar som vid hemkomsten gav sina intryck från Italien vidare...till den svenska hemliga underrättelseorganisationen under andra världskriget, C-Byrån...
Hans K
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Det kan vara flygingenjörerna av 2.gr Sven Gösta Magnusson och Carl Axel Nilsson. Dessa två fick reseorder daterad 22/8 1940 att avresa till Italien den 26/8 1940 men hemresa var redan omkring 4/10 1940.
Tillägg: Även Fli 1.gr Johan Ludvig Wilhelm Aschan och Fli 2.gr Karl Egon Lindson fick reseorder att avresa till Italien den 26/8 och dessa två skulle vara där högst 98 dagar.
Jag har inga uppgifter på när Lindson åkte hem men Aschan beräknades avresa till Sverige omkring 9/11.
Tillägg: Även Fli 1.gr Johan Ludvig Wilhelm Aschan och Fli 2.gr Karl Egon Lindson fick reseorder att avresa till Italien den 26/8 och dessa två skulle vara där högst 98 dagar.
Jag har inga uppgifter på när Lindson åkte hem men Aschan beräknades avresa till Sverige omkring 9/11.
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Tack för de uppgifterna, Leif - vad "vår" (flyg)ingenjör hette återstår att finna ut, men han befann sig till minst april 1941 i Italien, och hade då befunnit sig där under sex månader, med ett arbetsfält som tydligen sträckte sig över de tre nämnda fabrikerna Reggiane, Caproni och Fiat, alltså hela Norditalien.
Hans K
Hans K
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Ovan nämnde vi de två Söderbergarna. En notis från svenska C-byrån där en Nils Söderberg nämns väckte mitt intresse. Den lyder som följer:
"Strängt förtroligt.
Till avdelningschefen.
Ett avlyssnat telefonsamtal, i vilket MARTIN EKSTRÖM blivit nämnd, gällde, om jag minns rätt, "herr NILS SÖDERBERG, Djursholm och tyska legationen". Överste SPåRE fick häromdagen på restaurang sig tillskickat av en vaktmästare bifogade kort från NILS SÖDERBERG, Djursholm. Det är kanske samma person. Kortet har sitt intresse på grund av de å baksidan antecknade referenserna - Göring och Franco!
Stockholm den 7. juli 1941."
Undertecknat av CP (Carl Petersén). Det bifogade kortet saknas, men i blyerts har chefen(?) skrivit:
Tel. 30 52 46
Hj(?) 926-44
Yngvevägen 7, Dj-holm
Vad sägs - tippar på Nisse Söderberg, flygaren, som väl träffade Göring mer än en gång...?
Hans K
"Strängt förtroligt.
Till avdelningschefen.
Ett avlyssnat telefonsamtal, i vilket MARTIN EKSTRÖM blivit nämnd, gällde, om jag minns rätt, "herr NILS SÖDERBERG, Djursholm och tyska legationen". Överste SPåRE fick häromdagen på restaurang sig tillskickat av en vaktmästare bifogade kort från NILS SÖDERBERG, Djursholm. Det är kanske samma person. Kortet har sitt intresse på grund av de å baksidan antecknade referenserna - Göring och Franco!
Stockholm den 7. juli 1941."
Undertecknat av CP (Carl Petersén). Det bifogade kortet saknas, men i blyerts har chefen(?) skrivit:
Tel. 30 52 46
Hj(?) 926-44
Yngvevägen 7, Dj-holm
Vad sägs - tippar på Nisse Söderberg, flygaren, som väl träffade Göring mer än en gång...?
Hans K
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Jag har inte följt med i svängarna i denna tråd, men minns sen tidigare att det fanns ytterligare en Nils Söderberg med FV-anknytning än den kände flygaren, souschefen i Flygförvaltningen m m. Lennart Andersson har tidigare i denna tråd nämnt den andre, chef vid CVV i V ästerås. Möjligen ej militär. Googlade och fann ett porträtt; det kan ju vara kul även om det inte är något svar på själva frågan.
https://digitaltmuseum.se/021016800533/ ... verkstaden
Letande i " Vem är det?", och fann att generalmajoren Söderberg bott i i Näsby Park och Stocksund och det är väl "nästan Djursholm", en plats som nämns i ett något kryptiskt meddelande som återges i inlägget.
Här är båda Söderbergarna: http://runeberg.org/vemardet/1963/1062.html
https://digitaltmuseum.se/021016800533/ ... verkstaden
Letande i " Vem är det?", och fann att generalmajoren Söderberg bott i i Näsby Park och Stocksund och det är väl "nästan Djursholm", en plats som nämns i ett något kryptiskt meddelande som återges i inlägget.
Här är båda Söderbergarna: http://runeberg.org/vemardet/1963/1062.html
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget
Tack för det svaret, Lars - alltså kan vi ganska säkert anta att den nämnde är flygaren N.S.
Meddelandet är som sagt kryptiskt - Martin Ekström är förmodligen denne, https://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Ekström, där vi kan läsa följande:
"Vid utbrottet av Vinterkriget anmälde sig Ekström genast som frivillig och blev chef för stridsgrupp III inom Svenska frivilligkåren han deltog även i fortsättningskriget sin bataljonschef inom kustbrigaden i den finska armén. 1942 reste Ekström till Tyskland för att anmäla sig som frivillig. Han befanns dock för gammal för fälttjänst fick i övrigt ingen uppmuntran till att engagera sig för Tysklands räkning."
...och Spåre är kanske Överstelöjtnant Maximilian Spåre, som tydligen var chef(Inspector på engelska) för krigsfångeväsendet i Finland under andra världskriget...
Vad "vår" Nils Söderberg hade med det hela att göra vore säkert intressant att veta, men det ligger troligtvis utanför vår intressesfär här på forumet...så det får jag väl ta upp...annorstädes som det heter...
Hans K
Meddelandet är som sagt kryptiskt - Martin Ekström är förmodligen denne, https://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Ekström, där vi kan läsa följande:
"Vid utbrottet av Vinterkriget anmälde sig Ekström genast som frivillig och blev chef för stridsgrupp III inom Svenska frivilligkåren han deltog även i fortsättningskriget sin bataljonschef inom kustbrigaden i den finska armén. 1942 reste Ekström till Tyskland för att anmäla sig som frivillig. Han befanns dock för gammal för fälttjänst fick i övrigt ingen uppmuntran till att engagera sig för Tysklands räkning."
...och Spåre är kanske Överstelöjtnant Maximilian Spåre, som tydligen var chef(Inspector på engelska) för krigsfångeväsendet i Finland under andra världskriget...
Vad "vår" Nils Söderberg hade med det hela att göra vore säkert intressant att veta, men det ligger troligtvis utanför vår intressesfär här på forumet...så det får jag väl ta upp...annorstädes som det heter...
Hans K