Fb 35 / 235
S 2
Typ: Caspar S.1 (Betecknad Hansa typ 32 av Svenska Aero)
Tillverkad av Caspar-Werke AG,Travemünde,Tyskland
c/n: M
Tillverkningsår: 1923
Monterad hos Svenska Aero,Lidingö
1923-10-30 Levererad till marinen
? Till Hårsfjärden, märkning 35
1926 Till Karlskrona, märknig 35
1926-07-01 Överförd till flygvapnet,baserad på F2.
1926-08-09 Haveri i Trälhavet vid Oscars Fredriksborg.Oljerör sprang läck och ff förblindades av oljestänk.Ff styrman Qvant och fs Friberg oskadda.
1926-08-09 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)
Gångtid:
Delar från planet användes för att bygga S 3 nummer 242.
Fb 35 / 235, S 2
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Fb 35 / 235, S 2
>>1926-08-09 Haveri i Trälhavet vid Oscars Fredriksborg.Oljerör sprang läck och ff förblindades av oljestänk.Ff styrman Qvant och fs Friberg oskadda.>>
1926-08-09 -- S 2 -- 35 -- F 2 Trälhavet, vid 0scar-Fredriksborg
Haveriet har inträffat under väderflygning inför kommande skjutningar med tungt sjöfrontsartilleri. Start har skett kl 07.45 från Galärvarvet för flygning till 0scar-Fredriksborg (OF). Vädret har varit dimma med omkring 40 m molnhöjd. Under flygning till OF han såväl ff som fs fått kraftiga oljestänk från motorn i ansiktet, vilket ytterligare har försämrat sikten. Landning har skett vid OF omkring kl 08.00, där meteorograf monterats på fpl inför de kommande höjdobservationerna.
Ff han därefter startat för stigning till 2.500 m höjd, varvid ff trott sig kunna hitta en molnglugg för stigningen. Då emellertid ff icke hittat någon glugg han besättningen beslutat sig för att åter landa på Trälhavet, sedan man vid Vaxholm mött svår tjocka. Under landningsmanövern har fs observerat att ff fått synnerligen kraftiga oljestänk i ansiktet, varvid ff flygglasögon blivit övertäckta med en oljehinna, som försvårat sikten för ff inför den planerade landningen i stiltje med spegelblank vattenyta och något dis. För att erhålla bättre sikt har ff skjutit upp glasögonen, varvid dock ögonen blivit igenklibbade av rikliga oljestänk. Landningen har därför blivit något plan, varvid vänster flottör avslitits, vänster vinge slagit i vattnet och fpl därpå kapotterat och blivit flytande i vattenytan upp- och nervänt.
Fs, som lossat fastbindningsremmarna, har vid nedslaget slungats ut ur fpl och hamnat i vattnet. Fs har därefter simmat till fpl-vraket och hjälpt ff att frigöra sig från fastbindningsremmarna. Ff och fs har där efter klamrat sig fast vid vraket och har efter ca 10 min bärgats av en från OF utsänd vedettbåt, som även tagit vraket på släp in till OF.
Fs (Friberg) har undkommit oskadad medan ff (Qvant) han ådragit sig en lindrig benskada.
Orsaken till haveriet har varit materielfel. Genom en läcka på ett oljerör har olja av fartvinden sprutats öven besättningen. Ff har därvid förlorat synen och icke kunnat manövrera fpl, varför landningen blivit plan. Härvid har ena flottören avslitits varpå fpl havererat. Vid undersökning har konstaterats att träet i båda flottörerna varit uppmjukat och i dåligt skick. Flottörerna borde dock ha tålt en normal landning.
1926-08-09 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)
Delar från planet användes för att bygga S 3 nummer 242.
källa http://www.svfplhist.com/
kontakt 67
1926-08-09 -- S 2 -- 35 -- F 2 Trälhavet, vid 0scar-Fredriksborg
Haveriet har inträffat under väderflygning inför kommande skjutningar med tungt sjöfrontsartilleri. Start har skett kl 07.45 från Galärvarvet för flygning till 0scar-Fredriksborg (OF). Vädret har varit dimma med omkring 40 m molnhöjd. Under flygning till OF han såväl ff som fs fått kraftiga oljestänk från motorn i ansiktet, vilket ytterligare har försämrat sikten. Landning har skett vid OF omkring kl 08.00, där meteorograf monterats på fpl inför de kommande höjdobservationerna.
Ff han därefter startat för stigning till 2.500 m höjd, varvid ff trott sig kunna hitta en molnglugg för stigningen. Då emellertid ff icke hittat någon glugg han besättningen beslutat sig för att åter landa på Trälhavet, sedan man vid Vaxholm mött svår tjocka. Under landningsmanövern har fs observerat att ff fått synnerligen kraftiga oljestänk i ansiktet, varvid ff flygglasögon blivit övertäckta med en oljehinna, som försvårat sikten för ff inför den planerade landningen i stiltje med spegelblank vattenyta och något dis. För att erhålla bättre sikt har ff skjutit upp glasögonen, varvid dock ögonen blivit igenklibbade av rikliga oljestänk. Landningen har därför blivit något plan, varvid vänster flottör avslitits, vänster vinge slagit i vattnet och fpl därpå kapotterat och blivit flytande i vattenytan upp- och nervänt.
Fs, som lossat fastbindningsremmarna, har vid nedslaget slungats ut ur fpl och hamnat i vattnet. Fs har därefter simmat till fpl-vraket och hjälpt ff att frigöra sig från fastbindningsremmarna. Ff och fs har där efter klamrat sig fast vid vraket och har efter ca 10 min bärgats av en från OF utsänd vedettbåt, som även tagit vraket på släp in till OF.
Fs (Friberg) har undkommit oskadad medan ff (Qvant) han ådragit sig en lindrig benskada.
Orsaken till haveriet har varit materielfel. Genom en läcka på ett oljerör har olja av fartvinden sprutats öven besättningen. Ff har därvid förlorat synen och icke kunnat manövrera fpl, varför landningen blivit plan. Härvid har ena flottören avslitits varpå fpl havererat. Vid undersökning har konstaterats att träet i båda flottörerna varit uppmjukat och i dåligt skick. Flottörerna borde dock ha tålt en normal landning.
1926-08-09 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)
Delar från planet användes för att bygga S 3 nummer 242.
källa http://www.svfplhist.com/
kontakt 67