Hej!
Behöver hjälp med ::
Vid insegling till Göteborg, av ett amerikanskt flottförband,
hade man flyguppvisning av ett förband lätta bombplan
Vid landningen på hangarfartyget ,kom ett plan att landa för långt in på fartyget.
Vid inbromsningen slår det runt och kastas i sjön, piloten följer med i djupet.
Vet någon vilket hangarfartyg det var?
Vilken typ av bombplan?
Bärgades piloten o flygplanet?
Samt andra data
Tiden var 1947-06 30 (alt 470701?)
Tacksam för svar
Bengt
Amerikanare överbord!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Detta haveri har varit uppe på SFF forum tidigare och då skrev en av veteranerna inom Göteborgsk flyghistoria, Peter Kempe, sålunda:
Skrivet av / Written by Peter Kempe at 20 Apr 2000 21:26:36:
Som svar till / As an answer to: Avenger i Göteborg 1947 skrivet av / written by Martin Nordström at 24 Mar 2000 18:16:06:
Flyghaveriet som inträffade i samband med det amerikanska örlogsbesöket i Göteborg i månadsskiftet juni/juli 1947, är märkvärdigt litet omskrivet i de flyghistoriska annalerna. Kanhända just därför är händelsen också omgärdad av diverse rykten och spekulationer som spätt på mytbilden av vad som egentligen hände. Detta utgör ett spännande forskninsobjekt som fortfarande väntar på sitt klarläggande......
Då jag för drygt 20-talet år sedan "forskade" kring denna ur flyghistorisk synvinkel intressanta händelse, kunde jag med hjälp av tillgängliga uppgifter (tidningar, minnesbilder av inblandade etc.) få fram följande:
En amerikansk flottstyrka bestående av hangarfartygen USS Kearsarge och Randolph, med följe av eskortjagarna USS Beatty och Hugh Parris, lämnade i slutet av juni Norge, för att genomföra en artighetsvisit i Göteborg. Ombord på USS Kearsarge befann sig som liaison officer (förbindelseofficer) dåvarande löjtnanten vid Göta Flygflottilj, F9, Carl Lothigius.
Då jag av denna anledning intervjuade C.L.berättade han bl.a. följande:
Konvojen gick i sydlig riktning längs bohuskusten, med strandlinjen väl inom synhåll. Någonstans i höjd med Måseskär startade ett antal flygplan (Grumman Avanger) för att genomföra en formationsflygning över Göteborg, för att annonser det förestående örlogsbesöket. Då flygplanen återkom och landade, blev C.L. vittne till hur ett av flygplanen gick av däcket, ut i vattnet och tämligen omgående började sjunka. Han förvånades, och upprördes, över att fartygets ledning, i hans tycke, inte gjorde några större ansträngningar för att undsätta piloten, som snabbt försvann i djupet.
VAR någonstans haveriet inträffade är fortfarande höljt i dunkel, dock finns detta med säkerhet dokumenterat i amerikanska arkiv. C.L. har ej kunnat ange någon mer bestämd position, mer än att det var före inloppet till Rivöfjorden (omedelbart utanför Göteborg).
Den fortsatta efterforskningen (med bl.a. Sjöfartsverkets Marinsektion, diverse sammanställningar från västkustfiskare och Marinkommandots dykargrupper) för att ev. kunna identifiera något vrak, visade sig vara en oöverstiglig uppgift.... Med med konstaterandet att havsbottnen utanför västkusten är en veritabel fartygs-, flygplans- och övrigt -skrotgård, är en närmare positionsangivelse nödvändig.
Är du eller någon annan intresserad att forska vidare, står mina insamlade uppgifter till förfogande - lycka till.
Peter
Tyvärr har en del av layouten i inlägget gått förlorad när jag klippt och klistrat.
Lars S, som utnyttjat den databas som gamla forumet är (även om det inte finns kvar på webben). Sökte på "Kearsarge"
Skrivet av / Written by Peter Kempe at 20 Apr 2000 21:26:36:
Som svar till / As an answer to: Avenger i Göteborg 1947 skrivet av / written by Martin Nordström at 24 Mar 2000 18:16:06:
Flyghaveriet som inträffade i samband med det amerikanska örlogsbesöket i Göteborg i månadsskiftet juni/juli 1947, är märkvärdigt litet omskrivet i de flyghistoriska annalerna. Kanhända just därför är händelsen också omgärdad av diverse rykten och spekulationer som spätt på mytbilden av vad som egentligen hände. Detta utgör ett spännande forskninsobjekt som fortfarande väntar på sitt klarläggande......
Då jag för drygt 20-talet år sedan "forskade" kring denna ur flyghistorisk synvinkel intressanta händelse, kunde jag med hjälp av tillgängliga uppgifter (tidningar, minnesbilder av inblandade etc.) få fram följande:
En amerikansk flottstyrka bestående av hangarfartygen USS Kearsarge och Randolph, med följe av eskortjagarna USS Beatty och Hugh Parris, lämnade i slutet av juni Norge, för att genomföra en artighetsvisit i Göteborg. Ombord på USS Kearsarge befann sig som liaison officer (förbindelseofficer) dåvarande löjtnanten vid Göta Flygflottilj, F9, Carl Lothigius.
Då jag av denna anledning intervjuade C.L.berättade han bl.a. följande:
Konvojen gick i sydlig riktning längs bohuskusten, med strandlinjen väl inom synhåll. Någonstans i höjd med Måseskär startade ett antal flygplan (Grumman Avanger) för att genomföra en formationsflygning över Göteborg, för att annonser det förestående örlogsbesöket. Då flygplanen återkom och landade, blev C.L. vittne till hur ett av flygplanen gick av däcket, ut i vattnet och tämligen omgående började sjunka. Han förvånades, och upprördes, över att fartygets ledning, i hans tycke, inte gjorde några större ansträngningar för att undsätta piloten, som snabbt försvann i djupet.
VAR någonstans haveriet inträffade är fortfarande höljt i dunkel, dock finns detta med säkerhet dokumenterat i amerikanska arkiv. C.L. har ej kunnat ange någon mer bestämd position, mer än att det var före inloppet till Rivöfjorden (omedelbart utanför Göteborg).
Den fortsatta efterforskningen (med bl.a. Sjöfartsverkets Marinsektion, diverse sammanställningar från västkustfiskare och Marinkommandots dykargrupper) för att ev. kunna identifiera något vrak, visade sig vara en oöverstiglig uppgift.... Med med konstaterandet att havsbottnen utanför västkusten är en veritabel fartygs-, flygplans- och övrigt -skrotgård, är en närmare positionsangivelse nödvändig.
Är du eller någon annan intresserad att forska vidare, står mina insamlade uppgifter till förfogande - lycka till.
Peter
Tyvärr har en del av layouten i inlägget gått förlorad när jag klippt och klistrat.
Lars S, som utnyttjat den databas som gamla forumet är (även om det inte finns kvar på webben). Sökte på "Kearsarge"