B-29 på Bromma i September 1945
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
B-29 på Bromma i September 1945
Hej igen
Har någon uppgift om vilken B-29 som landade på Bromma den 27 september 1945?
Vet man orsaken till besöket?
Hälsningar
Stig
Har någon uppgift om vilken B-29 som landade på Bromma den 27 september 1945?
Vet man orsaken till besöket?
Hälsningar
Stig
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Svaret finns i ett tidigare inlägg, http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=111
30 september 1945 var enligt Sanz Brommabok en uppvisning på marken av diverse amerikanska flygplan och andra plan. Ett arrangemang, "Vårt fredsflyg", av ABA, KSAK och Svenska Dagbladet. 60.000 besökare; ett uppdämt behov. Se Sanz bok sid 90.
30 september 1945 var enligt Sanz Brommabok en uppvisning på marken av diverse amerikanska flygplan och andra plan. Ett arrangemang, "Vårt fredsflyg", av ABA, KSAK och Svenska Dagbladet. 60.000 besökare; ett uppdämt behov. Se Sanz bok sid 90.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Hej igen
Det låter ju onekligen intressant att det var en uppvisning den 30:e.
Det verkar nu som detta är den andra B-29an som ankom till Europa, 44-61679
Tyvärr finns nu också olika bud på datum om dess ankomst.
Engelska källor hävdar att exemplaret flögs direkt från USA till Bovingdon med ankomst 8 oktober 1945!
Om det stämmer så är det ju lite svårt att ha ankommit till Bromma den 27 september.....
Bifogar bild från en engelsk publikation Wingspan. Texten är lite fel eftersom den första B-29an var en YB-29 41-36963 som var på besök redan 1944.
Någon som har mer uppgifter eller som kan bekräfta datum?
Hälsningar
Stig
Det låter ju onekligen intressant att det var en uppvisning den 30:e.
Det verkar nu som detta är den andra B-29an som ankom till Europa, 44-61679
Tyvärr finns nu också olika bud på datum om dess ankomst.
Engelska källor hävdar att exemplaret flögs direkt från USA till Bovingdon med ankomst 8 oktober 1945!
Om det stämmer så är det ju lite svårt att ha ankommit till Bromma den 27 september.....
Bifogar bild från en engelsk publikation Wingspan. Texten är lite fel eftersom den första B-29an var en YB-29 41-36963 som var på besök redan 1944.
Någon som har mer uppgifter eller som kan bekräfta datum?
Hälsningar
Stig
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Hej.
Kan bekräfta att B-29A 461679 ”damp ner på Bromma” 1945-09-27 (torsdag).
Varför så säker? , jo har kollat Gävles då 3 tidningar och alla har info om händelsen,
inklusive bilder ,några smakprov::
Tyngsta flygbesöket på Bromma // Flygjätte på 47 ton damp ner på Bromma
>>Bromma fick på torsdagsmiddagen (=1945-09-27) sitt hittills tyngsta flygbesök, då ett av ATC:s flygande slagskepp tog mark på stora landningsbanan (2000m) .Det var 47 ton som fallit ner på en gång. Och detta innebär nytt rekord.
Att slagskeppet kunde landa på Brommafältet berodde uteslutande på att det inte medförde någon last och endast så mycket bensin som behövdes för att flyga sträckan Köpenhamn--Stockholm.
Planet använde en dryg timme för att avverka sträckan. Det hade 15 man ombord.>>
Maskinen var inte desarmerad men dess krigiska utrustning var emballerad.
>>Ende ”civile” passagerare ombord var hunden Tom, tillsammans med ”husbonden”Thomas Burns.
Chefen ombord var 25-årige majoren Charles Moreland>>
Sen kommer lite olika uppgifter::
GD säger 29/9:
Planet är avsett att visas vid de flygdemonstrationer som skola äga rum på Bromma om söndag-
MEN.
Samma tidning säger dock 1/10 om uppvisningen:
500000---60000 människor på Bromma flygfält
….....Trots att ett så gott dragplåster som flygande slagskeppet lämnat flygfältet på lördagen (29/9)
I stället tittade man på flygplan av olika typer på marken och i luften samt på flygfältets anläggningar ----en hel del har ju kommit till under de år fältet varit stängt för allmänheten.
Finns uppgifter vilka plan som fanns på Bromma söndagen?
I Svensk flygkalender 1947 finns en bild av en del av de utställda planen ser du någon B-29:a?
Bilden som Stig visar kanske visar återflygningen?
I sammanhanget kan sägas att ett antal Amerikanska och Engelska soldater var på permis i Sverige just då
samt att Engelska flottan besökte Stockholm i närtid.
PS:
Hittade denna notis från 4/10-1945
>>De Amerikanska flygplanerna på Sverige.
Med en Skymaster landade 2/10-45 på Bromma en delegation på 14 man från American Export Airlands , som är ute för att inspektera baser och tekniska arrangemang på de båda Atlantrutter, vilka AEA fått Amerikanska regeringens tillstånd att trafikera. Delegationens ledare omtalar att trafiken troligen kommer att öppnas under senare delen hälften av oktober och att flygtiden Stockholm- New York blir ungefär 20 timmar.
Stockholm blir .tv. den östligaste punkten på AEA:s norra Europalinje, men man har tänkt sig en vidare sträckning till Moskva>>
En fråga bara....Kommer ”Atlantbanorna” in i detta sammanhang om än senare?
Mvh Bengt
Kan bekräfta att B-29A 461679 ”damp ner på Bromma” 1945-09-27 (torsdag).
Varför så säker? , jo har kollat Gävles då 3 tidningar och alla har info om händelsen,
inklusive bilder ,några smakprov::
Tyngsta flygbesöket på Bromma // Flygjätte på 47 ton damp ner på Bromma
>>Bromma fick på torsdagsmiddagen (=1945-09-27) sitt hittills tyngsta flygbesök, då ett av ATC:s flygande slagskepp tog mark på stora landningsbanan (2000m) .Det var 47 ton som fallit ner på en gång. Och detta innebär nytt rekord.
Att slagskeppet kunde landa på Brommafältet berodde uteslutande på att det inte medförde någon last och endast så mycket bensin som behövdes för att flyga sträckan Köpenhamn--Stockholm.
Planet använde en dryg timme för att avverka sträckan. Det hade 15 man ombord.>>
Maskinen var inte desarmerad men dess krigiska utrustning var emballerad.
>>Ende ”civile” passagerare ombord var hunden Tom, tillsammans med ”husbonden”Thomas Burns.
Chefen ombord var 25-årige majoren Charles Moreland>>
Sen kommer lite olika uppgifter::
GD säger 29/9:
Planet är avsett att visas vid de flygdemonstrationer som skola äga rum på Bromma om söndag-
MEN.
Samma tidning säger dock 1/10 om uppvisningen:
500000---60000 människor på Bromma flygfält
….....Trots att ett så gott dragplåster som flygande slagskeppet lämnat flygfältet på lördagen (29/9)
I stället tittade man på flygplan av olika typer på marken och i luften samt på flygfältets anläggningar ----en hel del har ju kommit till under de år fältet varit stängt för allmänheten.
Finns uppgifter vilka plan som fanns på Bromma söndagen?
I Svensk flygkalender 1947 finns en bild av en del av de utställda planen ser du någon B-29:a?
Bilden som Stig visar kanske visar återflygningen?
I sammanhanget kan sägas att ett antal Amerikanska och Engelska soldater var på permis i Sverige just då
samt att Engelska flottan besökte Stockholm i närtid.
PS:
Hittade denna notis från 4/10-1945
>>De Amerikanska flygplanerna på Sverige.
Med en Skymaster landade 2/10-45 på Bromma en delegation på 14 man från American Export Airlands , som är ute för att inspektera baser och tekniska arrangemang på de båda Atlantrutter, vilka AEA fått Amerikanska regeringens tillstånd att trafikera. Delegationens ledare omtalar att trafiken troligen kommer att öppnas under senare delen hälften av oktober och att flygtiden Stockholm- New York blir ungefär 20 timmar.
Stockholm blir .tv. den östligaste punkten på AEA:s norra Europalinje, men man har tänkt sig en vidare sträckning till Moskva>>
En fråga bara....Kommer ”Atlantbanorna” in i detta sammanhang om än senare?
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Tack Bengt
Skönt att veta att vårt datum är korrekt.
Hälsningar
Stig
Skönt att veta att vårt datum är korrekt.
Hälsningar
Stig
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Planet borde väl finnas med i Brommas landningsjournal, kanske t.o.m. med nummer.
/Leif
/Leif
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: B-29 på Bromma i September 1945
En snabb titt i Bromma-journalen säger:
27-09-1945 B-29 nr. 1679 ankomst från Köpenhamn kl. 12.27
29-09-1945 B-29 nr. 1679 avgång till Oslo kl. 10.10 Pilot: Moreland
Det var alltså samma maskin som på bilden ovan.
27-09-1945 B-29 nr. 1679 ankomst från Köpenhamn kl. 12.27
29-09-1945 B-29 nr. 1679 avgång till Oslo kl. 10.10 Pilot: Moreland
Det var alltså samma maskin som på bilden ovan.
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Var hittar man Brommas landningsjournal?
Var hittar man Brommas landningsjournal? Jag har försökt finna vilka Pzl 11c individer som besökte Bromma vid invigningen.
Via olika forum har jag fått fram tre av fyra men den fjärde är fortfarande en gåta.
Via olika forum har jag fått fram tre av fyra men den fjärde är fortfarande en gåta.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Stockholms Stadsarkiv
De är tydligen under digitalisering enligt NAD.
De är tydligen under digitalisering enligt NAD.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Mats
Ursäkta sent tack. Jag är inte lika ofta inne på SFFs forum (som jag borde vara... )
Tack för extra upplysningar
Hälsningar
Stig
Ursäkta sent tack. Jag är inte lika ofta inne på SFFs forum (som jag borde vara... )
Tack för extra upplysningar
Hälsningar
Stig
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Sent om sider...
Artikel finns i tidningen Flyg nr. 21/1945.
Artikel finns i tidningen Flyg nr. 21/1945.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 06 nov 2015, 10:27
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Hej alla! finns det inte bilder att publicera här över eventet på Bromma 1945..den sk "flygshowen" ?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: B-29 på Bromma i September 1945
Googlade litet på skoj, jag har inte access till SFF bildarkiv, och fann denna bild:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ts_(3).jpg Den kommer tydligen från ett internt SAS-arkiv.
Jag skulle tro att det är från visningen i september 1945. Sanz har i sin bok om Bromma några rader om visningen. Utställningen "vårt fredsflyg" öppnades söndagen 30 september (60.000 besökare; trafikflyg med ABA:s flotta, en amerikansk DC-4, allmänflygplan samt segelflyg). B-29:an anlände 27 september och visades för inbjudna och allmänhet men var ej kvar den 30:e om jag rätt tolkar Sanz. Det finns två bilder i boken, från AoH arkiv samt Arlandasamlingarna skriver Sanz, visande B-29:an samt befälhavaren Moreland.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ts_(3).jpg Den kommer tydligen från ett internt SAS-arkiv.
Jag skulle tro att det är från visningen i september 1945. Sanz har i sin bok om Bromma några rader om visningen. Utställningen "vårt fredsflyg" öppnades söndagen 30 september (60.000 besökare; trafikflyg med ABA:s flotta, en amerikansk DC-4, allmänflygplan samt segelflyg). B-29:an anlände 27 september och visades för inbjudna och allmänhet men var ej kvar den 30:e om jag rätt tolkar Sanz. Det finns två bilder i boken, från AoH arkiv samt Arlandasamlingarna skriver Sanz, visande B-29:an samt befälhavaren Moreland.