Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3109
F 5 verkstad 1932-04-15. Planet uppmonterat. Motor typ Gp III nr 3676.
Numrerat 5564
Formation 1932-04-19.
Godkänt 1932-04-22
Kollision med fpl nr 2555 1932-05-19
Verkstad 1932-05-19. Reparation av vänster över- och undervinge.
Formation 1932-05-21.
Verkstad 1932-08-04. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3378 inmonterad.
Formation 1932-08-08.
Verkstad 1932-11-24. Vingarna har varit nedmonterade. Utbyte av sidoroderlinorna samt undre höjdroderlinor, m.m. Utbyte av samtliga bultar i fjädrande landningsställsben, bultarna i främre undre vingfäste m.m.
Formation 1932-12-06.
Verkstad 1933-04-01. Översyn samt motorbyte. Motor typ Gp III nr 3375 inmonterad.
Formation 1933-04-28.
Verkstad 1933-06-01. Flygplanet skadat vid landning varvid flygkropp samt landningsställ skadats.
Formation 1933-08-12.
Verkstad 1933-09-28. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ Gp III nr 3378 inmonterad.
Formation 1933-10-03.
Nödlandning 1933-10-17
Motor: Gp III nr 3378
Ff furir Aronsson oskadad
Orsak till nödlandning: Troligen igenisning av förgasaren.
Verkstad 1934-07-02. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3375 inmonterad.
Formation 1934-10-17.
Nödlandning 1935-01-10
Motor: Gp III nr 3375
Ff furir Sjunnesson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av isbildning i bränslekranen.
Nödlandning 1935-01-11
Motor: Gp III nr 3375
Ff underlöjtnant Ahlsell. oskadad
Orsak till nödlandning: Ispropp i bränslekranen.
Nödlandning 1935-01-14
Motor: Gp III nr 3375
Ff aspirant Borgström.
Orsak till nödlandning: Nedgång i varv.
Nödlandning 1935-01-30 vid Malmen
Motor: Gp III nr 3375
Besättningen ff löjtnant Grels Naeslund, fs löjtnant Carl Ingemar Nygren oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Orsak till haveri: Motorstopp på låg höjd.
Skador flygplan: Undervingarna skadade men reparabla, landningsstället kassabelt, kroppssidor och motorfundament starkt deformerade, propellern splittrad.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr
Till CVM 1935-01-30. Haverireparation
F 5 formation 1935-05-16.
Verkstad 1935-10-01. Liten översyn, motorbyte. Motor typ Gp III nr 3421 inmonterad.
Formation 1935-10-26.
1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-7
Registreringsnummer 564 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-04-01
Formation 1936-04-16
Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23. Tävlingsnummer 35, förare löjtnant O.F. Enderlein
Verkstad 1936-07-02. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3436 inmonterad
Formation 1936-07-15
Verkstad 1936-11-04. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3421 inmonterad
Formation 1936-11-17
Haveri 1937-02-01. Vindkast vid körning på marken.
Verkstad 1937-02-02. Reparation
Formation 1937-02-12
Till CVM 1937-06-11. Stor översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3527 inmonterad. Ommålad och ommärkt. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18. Fpl målat enligt ZD 9016.
Formation 1937-11-04
Överlämnat till F 3 1938-05-13 som lån
Återlämnat till F 5 1938-05-28
Till Stabens flygavdelning 1938-09-01 som lån
Överlämnat till F 8 1938-10-06
Återlämnat till F 5 1938-11-12
Verkstad 1938-12-01. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1938-12-16.
Nödlandning 1939-03-08
Motor: Gp III nr 3376
Ff kadett Rissler oskadad.
Orsak till nödlandning: Nedgående manometerutslag.
Överlämnat till F 8 1939-05-09 som lån
Verkstad 1939-07-24 för omreglering av vingställ
Formation 1939-07-26
Haveri 1939-10-30 vid F 8, Barkarby. Märkning 5-7
Total gångtid: 2058 tim.
Motor: Gp III nr 3376
Total gångtid: 1528 tim.
Ff löjtnant K Erik G Raab oskadad
Orsak till haveri: Motorn startad utan bromsklossar.
Skador flygplan: Mindre skador på båda övervingar, bränsletank och undre motorplåt.
Skador motor: Större skador på propeller. Inre skador hava icke kunnat fastställas.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Ur protokoll:
Löjtnant K. E. G. Raab
med anmälan om haveri.
Till Chefen för Kungl. Svea flygflottiljs depå.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl typ Sk 11A 5-7 den 30 oktober under rullning på marken havererat.
Händelseförloppet var följande.
Under andra flygpasset ovannämnda dag övade jag först avancerad flygning samt övergick därefter till landningsövningar. I samband med en av dessa landningar uppstod motorstopp, varför jag vid utrullningen svängde åt vänster för att lämna plats i landningszonen för landande flygplan.
Landningen hade skett på fältets sydvästra del, vilken ligger synnerligen lågt, varför jag ansåg det osannolikt att stationspersonalen vid 3 div hangar skulle observera motorstoppet. Jag beslöt därför själv starta motorn, sedan jag väntat något.
Innan jag verkställde rundtagning av propellern, kontrollerade jag, att gasreglaget stod i normalt startläge, d.v.s någon centimeter framskjutet. Reglaget för fjäderspänningen till höjdroderspaken stod i tillbakafört läge. Efter flera misslyckade försök startade motorn, varvid flygplanet sakta började rulla framåt. Jag stod då i sådant läge, att jag kunde nå gasreglaget i framsitsen eller slå ifrån magnetströmbrytaren genom att flytta mig några steg. Härvid råkade jag snubbla och föll omkull. Flygplanet fortsatte efter en sväng 90° åt vänster i medvind omkring 30 meter. Jag försökte springande hinna upp flygplanet, men innan jag hann fram kapotterade flygplanet på grund av den relativt kraftiga vinden och blev liggande i ryggläge. Haveriet anmäldes omedelbart till stationsofficeren, som föranstaltade om flygplanets bärgning.
Stockholm den 8 november 1939.
Erik Raab
Löjtnant
F 8 förråd 1939-10-31
Till CVM 1939-11-06; stor översyn
F 8 formation 1940-04-12
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 9-91
Haveri 1941-01-15
Motor:Gp III nr 3376
Ff löjtnant Hofvendahl oskadad
Orsak till haveri: Sättning på vänster hjul under kaning åt höger.
Skador flygplan: Höger hjulaxel krökt.
Verkstad 1941-08-04 för förgasaröversyn
Formation 1941-09
Verkstad 1941-10
Formation 1942-01-10
Märkning 9-46
Nödlandning 1942-07-31 vid Lillhagens station. Märkning 9-71
Motor: Gp III nr 3376
Ff fänrik von Heidenstam oskadad
Orsak till nödlandning: Driftsstörning.
Skador flygplan: Sidoroder, fena och propeller deformerade. Övervingarna skadade. Landningsstället deformerat
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr
Haveri 1944-01-12. Märkning 9-71
Orsak till haveri: Fpl 2526 har under uppkörning rullat fram och kolliderat med hangar 7 samt med i hangaren placerat fpl Sk 11 nr 564.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-06-10. Märkning 9-71
Motor: Gp III nr 3525
Ff vpl Palm oskadd
Orsak till haveri: Hård sättning
Skador flygplan: Högra undre longerong vid infästning av landställ samt motsvarande rör å vänster sida skadade.
Haveri 1946-04-13. Märkning 9-71
Motor: Gp III nr 3525
1. mek furir B Abrahamsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl gått på nosen. Fpl startades utan att förarplatsen var bemannad.
Skadornas omfattning: Propeller kassabel
Beräknad kostnad 425:- kr
Totalhaveri 1947-06-15 vid F 9.
Motor: Gp III nr 3525
Ff korpral N A Hedman (GFSU:2) hjärnskakning och fraktur på ena benet
Orsak till haveri: Felmanöver i samband med motorkrångel.
Kasserat 1947-07-10. Gångtid 2509.35 tim. Antal flygningar 10471 st. Med motor typ Gp III nr 3525
Sk 11 nr 5564, 564
I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Sk 11 nr 5564, 564
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Sk 11 nr 5564, 564
…....
>>Totalhaveri 1947-06-15 vid F 9.....Motor: Gp III nr 3525 >>
…..Om haveriet::
Efter att ha fällt bogserwiren från en Se104 uppstår motorstopp och planet viker sig och går i marken.
…....
>>Totalhaveri 1947-06-15 vid F 9.....Motor: Gp III nr 3525 >>
…..Om haveriet::
Efter att ha fällt bogserwiren från en Se104 uppstår motorstopp och planet viker sig och går i marken.
Återgå till "Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier