Från Leif Hellström har SFF erhållit detta foto. Vem fotografen är samt var och när fotot är taget är ej känt.
På fenan kan det stå kod 84, i så fall skulle det kunna vara haveri vid Hindås med Sk 16 nr 16101, kod F 9-84 den 7 maj 1965.
Tacksam för hjälp med identifiering och bekräftelse på vilket flygplan det är.
/Sven-Erik
Bildfråga haveri Sk 16
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 16
””På fenan kan det stå kod 84””.........!, du är alltså säker på 8:an?
Å andra sidan finns inte mycket som motsäger::
>> i så fall skulle det kunna vara haveri vid Hindås med Sk 16 nr 16101, kod F 9-84 den 7 maj 1965. >>
Väljer att återge vad flera F9:o böcker säger just om Hindås haveriet::
7 maj 1965 inträffade ett olycksaligthaveri med dödlig utgång.Två flygingenjörsaspiranter i var sin SK 16 fick i samband med AFT för sig att leka luftstrid, varvid föraren av det ena planet i den allt brantare kurvningen kom för lågt.
Flygplanet vek sig och störtade till marken drygt 2 km v. Hindås jv-station och fattar eld
Föraren (fingasp) Rene Anderzon omkom omedelbart.
indisciplinär ”kurvstrid” med annan SK 16....vek sig.
Fråga::[u]Har planet brunnit[/u]?
Senare tillägg::
50 år sedan plan störtade
Publicerad: 13 maj, 2015 Hindås
För 50 år sedan störtade ett plan i Hindås. Owe Willingskär kommer väl ihåg händelsen eftersom han jobbade i flygledartornet vid tillfället.
Det var den 7 maj 1965 som en SK 16 från F9. Säve störtade i Hindås.
”Haveriet inträffade när två flygplan flög från Ängelholm till Säve. Det ena planet kom i okontrollerbart läge”, berättar Owe Willingskär som kommer ihåg händelsen väl eftersom han jobbade i flygledartornet vid tillfället.
Piloten, serganten och flying-aspiranten Anderzen från Norrköping omkom.
”Det blev febril aktivitet att larma polis och räddningstjänst. Jag fick frågan om jag visste var dåvarande länsgränsen var. Det gällde att larma rätt polisdistrikt om olyckan som skedde några hundra meter väster om Grönhultsvägen i Hindås. F9: s vakt och räddningspersonal anlände senare och tog över arbetet med olycksplanet” skriver Owe Willingskär.
http://www.harrydaposten.se/2015/05/50- ... -stortade/
Å andra sidan finns inte mycket som motsäger::
>> i så fall skulle det kunna vara haveri vid Hindås med Sk 16 nr 16101, kod F 9-84 den 7 maj 1965. >>
Väljer att återge vad flera F9:o böcker säger just om Hindås haveriet::
7 maj 1965 inträffade ett olycksaligthaveri med dödlig utgång.Två flygingenjörsaspiranter i var sin SK 16 fick i samband med AFT för sig att leka luftstrid, varvid föraren av det ena planet i den allt brantare kurvningen kom för lågt.
Flygplanet vek sig och störtade till marken drygt 2 km v. Hindås jv-station och fattar eld
Föraren (fingasp) Rene Anderzon omkom omedelbart.
indisciplinär ”kurvstrid” med annan SK 16....vek sig.
Fråga::[u]Har planet brunnit[/u]?
Senare tillägg::
50 år sedan plan störtade
Publicerad: 13 maj, 2015 Hindås
För 50 år sedan störtade ett plan i Hindås. Owe Willingskär kommer väl ihåg händelsen eftersom han jobbade i flygledartornet vid tillfället.
Det var den 7 maj 1965 som en SK 16 från F9. Säve störtade i Hindås.
”Haveriet inträffade när två flygplan flög från Ängelholm till Säve. Det ena planet kom i okontrollerbart läge”, berättar Owe Willingskär som kommer ihåg händelsen väl eftersom han jobbade i flygledartornet vid tillfället.
Piloten, serganten och flying-aspiranten Anderzen från Norrköping omkom.
”Det blev febril aktivitet att larma polis och räddningstjänst. Jag fick frågan om jag visste var dåvarande länsgränsen var. Det gällde att larma rätt polisdistrikt om olyckan som skedde några hundra meter väster om Grönhultsvägen i Hindås. F9: s vakt och räddningspersonal anlände senare och tog över arbetet med olycksplanet” skriver Owe Willingskär.
http://www.harrydaposten.se/2015/05/50- ... -stortade/
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 16
Bengt Ekbladh skrev
4:an på fenan är i 1964 års typsnitt så bilden kan inte vara tidigare än så, möjligen betydligt senare.
Det ser knappast ut som att flygplanet har brunnit, i varje fall inte det man ser av flygplanet på bilden.
Tacksam för Dina ansträngningar.
/Sven-Erik
Jag är endast säker på sista siffran - 4, som syns tydligt. Sedan kan man se ytterligare en siffra som inte är läsbar, men det kan eventuellt vara två siffror som inte går att tyda.”På fenan kan det stå kod 84””.........!, du är alltså säker på 8:an?
4:an på fenan är i 1964 års typsnitt så bilden kan inte vara tidigare än så, möjligen betydligt senare.
Det ser knappast ut som att flygplanet har brunnit, i varje fall inte det man ser av flygplanet på bilden.
Tacksam för Dina ansträngningar.
/Sven-Erik
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 16
Här ytterligare ett foto på den havererade Sk 16, där kod 84 syns tydligt. Däremot är fortfarande flottiljsiffran ett frågetecken.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 16
Har nu fått fram ytterligare uppgifter som bekräftar att det är haveriet i Hindås den 7 maj 1965. Tack för allt engagemang i frågan.