Bildfråga två haverier
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga två haverier
Tacksam för hjälp med identifiering av foton enligt nedan.
Re: Bildfråga två haverier
Hej.
Verkar ju lite knivigt,kan vi enas om att det är före detta civila plan?
”Stjärtarna” och märkning kan ju ge vissa uppgifter.
Intet svar alltså......”1965 Järfälla. och Möjligen kan året vara 1976 ”...ger det några ideer?
Verkar ju lite knivigt,kan vi enas om att det är före detta civila plan?
”Stjärtarna” och märkning kan ju ge vissa uppgifter.
Intet svar alltså......”1965 Järfälla. och Möjligen kan året vara 1976 ”...ger det några ideer?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Bildfråga två haverier
Den övre ser ut som en Cessna och den undre som en PA-28 tycker jag...
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: Bildfråga två haverier
Jeg holder med Mads.
Flyet på det undre bildet er en Cherokee.
Kan det være SE-EYZ som havarerte i 1976?
Flyet på det undre bildet er en Cherokee.
Kan det være SE-EYZ som havarerte i 1976?
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: Bildfråga två haverier
Den övre bilden ser ut att vara en Cessna 150 fena då den är mindre än en Cessna 172 fena.
På nedre bilden är det helt klart en Piper PA-28 140.
/Hans.
På nedre bilden är det helt klart en Piper PA-28 140.
/Hans.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga två haverier
Översta bilden: Att det är en enmotorig Cessna kan vi med stor säkerhet vara överens om.
Jag har via mail fått uppgift att det kanske kan vara från ett haveri med en Cessna, möjligen engelskregistrerad, som havererade (troligen vid Järfälla) kort efter start från Bromma i dåligt väder med isbildning direkt efter start. Pilot och två passagerare som samtliga omkom var troligen engelsmän. Det står också Järfälla 1965 på fotots baksida.
Betr nedre fotot:
Helt säkert en PA-28, troligen en tidig sådan. Hur var det, är dekalen på fenan typisk för endast PA-28-140 eller hade även PA-28-180 den?
Årtalet på baksidan 1976 bör kanske tas med en nypa salt eftersom några andra uppgifter på fotots baksida hörde ihop med ett haveri med en Sk 16 vid Arboga.
SE-EYZ(PA28-140) havererade efter otillåten lågflygning vid Ersmark, kolliderade med SE-FFA som stod på fältet. Hamnade flygplanet sedan utanför fältet?
Några andra haverier som det kanske kan vara: SE-EPE (PA-28-150, men foto som är taget något tidigare visar flygplanet med Bromma Flygskolas logga på fenan), SE-EMM (PA-28-140), SE-EOF (PA-28-140), SE-FCL (PA-28-140). Vilka kan uteslutas av dessa?
Jag har via mail fått uppgift att det kanske kan vara från ett haveri med en Cessna, möjligen engelskregistrerad, som havererade (troligen vid Järfälla) kort efter start från Bromma i dåligt väder med isbildning direkt efter start. Pilot och två passagerare som samtliga omkom var troligen engelsmän. Det står också Järfälla 1965 på fotots baksida.
Betr nedre fotot:
Helt säkert en PA-28, troligen en tidig sådan. Hur var det, är dekalen på fenan typisk för endast PA-28-140 eller hade även PA-28-180 den?
Årtalet på baksidan 1976 bör kanske tas med en nypa salt eftersom några andra uppgifter på fotots baksida hörde ihop med ett haveri med en Sk 16 vid Arboga.
SE-EYZ(PA28-140) havererade efter otillåten lågflygning vid Ersmark, kolliderade med SE-FFA som stod på fältet. Hamnade flygplanet sedan utanför fältet?
Några andra haverier som det kanske kan vara: SE-EPE (PA-28-150, men foto som är taget något tidigare visar flygplanet med Bromma Flygskolas logga på fenan), SE-EMM (PA-28-140), SE-EOF (PA-28-140), SE-FCL (PA-28-140). Vilka kan uteslutas av dessa?
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: Bildfråga två haverier
Dekalen på fenan var typisk för PA-28 140 på dom tidiga modellerna, motorkåpdelen till
höger ut på gärdet tyder också på en PA-28 140.
PA-28 180 hade aldrig denna fendekal.
Men vilken kan det vara tro?
Kan det vara Katrineholms SE-FCL som ju gick ganska hårt i backen?
höger ut på gärdet tyder också på en PA-28 140.
PA-28 180 hade aldrig denna fendekal.
Men vilken kan det vara tro?
Kan det vara Katrineholms SE-FCL som ju gick ganska hårt i backen?
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: Bildfråga två haverier
Börjar misstänka att Cessnan på övre bilden kan vara en tidig version av Cessna 210.
På varken Cessna 150 eller 172 ser sidrodret ut så som på bilden men stämmer på om man tittar
på Cessna 210 SE-CYZ som exempel men den havererade 1972.
/Hans.
På varken Cessna 150 eller 172 ser sidrodret ut så som på bilden men stämmer på om man tittar
på Cessna 210 SE-CYZ som exempel men den havererade 1972.
/Hans.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga två haverier
Tack Hans för klarläggande om dekal på fenan. Då är det att söka bland PA-28-140.
Det som ligger till höger i förgrunden skulle också kunna vara dörren.
Det som ligger till höger i förgrunden skulle också kunna vara dörren.
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: Bildfråga två haverier
Aviation Safety Network har en notis om en Cessna 210 N2313F som havarerte 17-Jan-1965:
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=8204
Kanskje en kan finne flere opplysninger hos FAA/NTSB ?
edit:
Fant litt mere om N2313F's havari ved hjelp av Google:
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=8204
Kanskje en kan finne flere opplysninger hos FAA/NTSB ?
edit:
Fant litt mere om N2313F's havari ved hjelp av Google:
Notis fra en bok om det Britiske selskapet Airwork av Keitk McCloskey.Cessna Agency
Joe Tyszko was tragically killed in the crash ofCessna 210D N2313F (operated by Solberg Flyg AB) on 17 January 1965
at Lövsta, Sweden. while trying to make an emergency landing at Bromma as a result of icing.
Three were killed in the accident, the passengers were Ernst Svensson and Bengt Rasmussen of Malmö.
Senast redigerad av Jan H Vold den 11 maj 2016, 18:38, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga två haverier
Säkert kan man hitta mer än detta om man letar:
http://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviat ... pgsize=200
http://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviat ... pgsize=200
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga två haverier
Tack Lars!
Tidningsnotis ur vår lokaltidning här nere på Västkusten, Hallandsposten den 18 januari 1965. Kanske någon kan finna motsvarande från Stockholmsområdet, kanske med foto som kan verifiera eller avfärda om det är detta flygplan. Jag tror vi är på rätt spår med tanke på vad som står noterat på fotots baksida.
Tidningsnotis ur vår lokaltidning här nere på Västkusten, Hallandsposten den 18 januari 1965. Kanske någon kan finna motsvarande från Stockholmsområdet, kanske med foto som kan verifiera eller avfärda om det är detta flygplan. Jag tror vi är på rätt spår med tanke på vad som står noterat på fotots baksida.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga två haverier
Mats Averkvist har vänligen sänt mig detta klipp ur Dagens Nyheter den 18 januari 1965 där samma foto är publicerat. Därmed är första bilden med Cessnan identifierad.
Återstår om fotot med PA-28 kan identifieras.
Återstår om fotot med PA-28 kan identifieras.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga två haverier
Nu har Mats Averkvist även funnit bevis för vad foto med den havererade PA-28:an visar. Det är Piper PA-28-140, SE-FCL som tragiskt havererade norr om Stigtomta den 13 maj 1972 varvid samtliga fyra ombord omkom.
Här ett klipp ur Dagens Nyheter den 14 maj 1972, där likheterna framgår med fotot ovan.
Stort tack Mats och tack alla som engagerat sig.
Här ett klipp ur Dagens Nyheter den 14 maj 1972, där likheterna framgår med fotot ovan.
Stort tack Mats och tack alla som engagerat sig.