SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Moderator: Sven-Erik Jönsson

AndersNilsson
Inlägg: 1065
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Inlägg av AndersNilsson »

SE-IVF
Typ: CASA C-212-CE61 Aviocar 200
c/n: 346
Tillverkad år 1986

Registrerad: 1986-08-20 Kustbevakningen, Karlskrona, kod 585
2006-10-26 havererade i Falsterbo kanal. Vänster vinge separerade på grund av överbelastning och utmattningssprickor.
Avregistrerad: 2010-06-15

SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 010_01.pdf

http://asndata.aviation-safety.net/repo ... SE-IVF.pdf
Rolf Larsson
Inlägg: 1596
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Inlägg av Rolf Larsson »

Jag fotograferade SE-IVF på Bromma i olika utföranden

1986-09-14
SE-IVF 86-09-14.JPG
1987-07-04
SE-IVF 87-07-04.JPG
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9955
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Fd ECT-13.

Registrerad 1986-08-20 Generaltullstyrelsen, Stockholm (Kustbevakningen) kod 285
1990-12-19 Kustbevakningen, Karlskrona (kod 585)
1994 Flygning till Svalbard (isbjörn målad på nosen)
1995 Baserad på Nyköping/Skavsta
Haveri 2006-10-26 vid Falsterbo kanal. Vingbrott.

Statens Haverikommissions rapport som utkom 2010-02-22
Totalt 103 sidor + 8 bilagor om 31 sidor.

http://www.havkom.se/assets/reports/Swe ... 010_01.pdf

SE-IVF på Bromma 1998-09-05--06. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IVF på Bromma 1998-09-05--06. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-IVF på Skavsta, Nyköping 2005-08-12. Foto: Sven-Erik Jönsson
SE-IVF på Skavsta, Nyköping 2005-08-12. Foto: Sven-Erik Jönsson
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2938
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-IVF, CASA C-212-CE61 Aviocar 200

Inlägg av Lars Sundin »

En kortare text, skriven för intresserade lekmän. Jag har inte kollat hur sann den är, mina kunskaper om detta tragiska haveri är ytliga men jag har fått uppfattningen att orsaken var en "dum" konstruktionsdetalj.

http://www.nyteknik.se/energi/stortade- ... ka-6406758
Skriv svar

Återgå till "SE-IAA -- SE-IZZ"