Se länk:
http://www.newsdesk.se/pressroom/handel ... rin-239706
Mvh/Thomas Å
"Så formades den svenska flygindustrin"
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33
- Hans E Fredbäck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Intressant Finns ngn recension?
Har någon läst avhandlingen och kan ge en sammanfattning?
Hälsn.
Hans-Erik Fredbäck
FBH-gruppen
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Delvis ett icke-svar!
Handelshögskolan verkar inte anslutet till det moderna system för spridning av avhandlingar som jag nämnt i en annan tråd, utan man verkar få betala omkring 400 kronor för ett pappersexemplar.
Vad nytt Kristoffer Strandqvist har att komma med vet jag inte. Googling ger just inget nyare än din länk. Jag har alltid noterat att FV (Nordenskiöld) låg bra till hos den socialdemokratiska regeringen (Sköld, Erlander) när jag läst de klassiska skildringarna av Saabs verksamhet efter 1945 (Böhme slutar med 1945). Kanske Strandqvist nu har något nytt.
I Saab-minnen del 17 berättar Evert Karlsson (vid Saab 1962-2002; i botten ingenjör) om hur det kom sig att Erik Wilkenson (teknisk direktör, i direktionen f o m 1949 men snart "ställd åt sidan"), som förespråkade en civil framtid för Saab, kom att lämna företaget 1952, medan andra i företaget som föredrog den militära linjen, segrade. Här verkar Saab ha fallit för de löften FV fann sig i stånd att ge. Överväganden inom regeringen redovisas inte, men denna brukade ju vilja hålla sig på god fot med storfinansen, Saab-ägaren.
Av Karlssons skildring får man intrycket att (gamla) personkontakter betydde mycket och att FV hade stort inflytande på persontillsättningar inom Saab. FV hade ju också varit den enda kunden. Av Karlssons skildring framgår också hur man kämpade för att komma någon vart med Scandia (tryckkabin-planer, samarbete med amerikanskt företag o s v).
Lars S
Handelshögskolan verkar inte anslutet till det moderna system för spridning av avhandlingar som jag nämnt i en annan tråd, utan man verkar få betala omkring 400 kronor för ett pappersexemplar.
Vad nytt Kristoffer Strandqvist har att komma med vet jag inte. Googling ger just inget nyare än din länk. Jag har alltid noterat att FV (Nordenskiöld) låg bra till hos den socialdemokratiska regeringen (Sköld, Erlander) när jag läst de klassiska skildringarna av Saabs verksamhet efter 1945 (Böhme slutar med 1945). Kanske Strandqvist nu har något nytt.
I Saab-minnen del 17 berättar Evert Karlsson (vid Saab 1962-2002; i botten ingenjör) om hur det kom sig att Erik Wilkenson (teknisk direktör, i direktionen f o m 1949 men snart "ställd åt sidan"), som förespråkade en civil framtid för Saab, kom att lämna företaget 1952, medan andra i företaget som föredrog den militära linjen, segrade. Här verkar Saab ha fallit för de löften FV fann sig i stånd att ge. Överväganden inom regeringen redovisas inte, men denna brukade ju vilja hålla sig på god fot med storfinansen, Saab-ägaren.
Av Karlssons skildring får man intrycket att (gamla) personkontakter betydde mycket och att FV hade stort inflytande på persontillsättningar inom Saab. FV hade ju också varit den enda kunden. Av Karlssons skildring framgår också hur man kämpade för att komma någon vart med Scandia (tryckkabin-planer, samarbete med amerikanskt företag o s v).
Lars S
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm