Sk 15A nr 5036

74 + 21 st civila som inhyrdes i Flygvapnet
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Sk 15A nr 5036

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sk 15A nr 5036
Typ: Klemm Kl35D
c/n: 1935
Tillverkad år 1941
Godkänd 1941-02-21 som Sk 15A 5036
1941-02--.. till F5-166
1945-10-30 till F9-166
Kolliderade linbanan i Surte 1947-03-19
Motornr. , var 6295 och planet värderades vid haveritillfället till 33600:-
Kasseras 1947-04-11
Fänrik Möller förolyckades.,.Carl Ceylon Utterborn lätt skadad.
Se
http://surteglasbruk.com/livet/1188-2/
med 2 bilder.:o : sammandrag:nedan.:

Flygkrasch mot linbana i Surte
GÖTA FLYGFLOTTILJ har åter drabbats av en olycka som krävt ett människoliv. Ett skolflygplan av typ SK-15 med värnpliktige flygföraren Carl Ceylon Utterborn som förare och elev och fänrik Elis Gunnar Henrik Möller som lärare kolliderade på onsdagsmiddagen med en linbana och störtade i bergen ovanför Surte samhälle.

Fänrik Elis Möller Född 1923
FänrikMöller förolyckades medan Utterborn slungades ur planet innan detta tog mark och därigenom räddade livet.
Det var vänstra landningsbenet på planet som hakade fast i en wire på linbanan. Om planet haft endast ett par decimeter större höjd skulle det ha gått klart för linbanan. Linbanans dragwire, med vilken kollisionen skedde, befinner sig på ungefär 15 meters höjd över marken.
Flygplanet hade en hastighet av omkring 150 km. och det blev en fruktansvärd krasch då det tog mark cirka 20 meter från linbanan. Det hamnade på ryggen i snön på en mosse efter att först ha slagit i med högra vingen och stjärtpartiet vilka blev fullständigt krossade.

Delar av flygplanet slungades vida omkring och motorn lossnade och hamnade ett par meter framför flygplanets kropp. Vänstra landningsbenet var böjt bakåt. Utterborn hade haft sinnesnärvaro att efter kollisionen dra ur sprinten i säkerhetsremmen och slungades ur planet strax innan detta tog mark.
Strax efter kl. 11.30 på förmiddagen brast plötsligt draglinan på den 5 km. långa torvlinbanan som går mellan Surte glasbruk och bolagets torvmosse uppe i bergen.
Bengt Ekbladh

Re: Sk 15A nr 5036

Inlägg av Bengt Ekbladh »

SK 15A nr 5036 (9-166) 1947-03-19
Linbanan, Surte
Haveriet inträffade under återflygning på låg höjd efter utelandningsövning. Vid trakten av Surte-sjön har läraren tagit över rodren och därefter, på lägsta höjd, påbörjat återflygningen. Härvid har han icke i tid upptäckt en linbana mot det mörka skogsbrynet - som i fpl flyghöjd korsat flygriktningen. Härvid har fpl med vänster landställsben fastnat i en av linbanans båda bärlinor, som sträckts ut ca 15-20 m i flygriktningen innan den brustit. Fpl har då svängt 180 åt vänster och med stjärten före slagit ner mot marken. Därefter har fpl slagit över på rygg och totalhavererat. Eleven, som endast var fastbunden med benremmar, slungades ur fpl och hamnade i snön utan allvarligare skador. Läraren blev dock kvar i fpl och omkom.
Orsaken till haveriet har varit att ff icke observerat linbanan mot det mörka skogsbrynet under lågflygning. Anledningen till lågflygningen har inte kunnat fastställas då någon sådan ej beordrats i samband med övningen. Sannolikt har läraren på eget bevåg utfört denna i anslutning till återflygningen. Ett sådant förfaringssätt har inneburit brott mot utfärdade föreskrifter.
Skriv svar

Återgå till "Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D"