26158
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31590
Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-63864
Till CVM för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 95 tim.
Motor typ PM 7 nr 330016 1949-04
Anmält klart 1949-06-03.
Levererat till F 16 1949-06-03.
Godkänt 1949-06-17
Flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-08-23, klar 1951-09-26
Haveri (tillbud) 1951-12-11. Märkning 16-gul K
Ff furir Andersson oskadad
Vid klargöring efter flygning den 11/12 upptäcktes att fpl gul K (26158) erhållit veckbildning på bägge vingarna.
Nämnda dag hade flygningarna omfattat samövning med fpl J 28B ur 1/F 8, varvid enbart lufstrid övades. Föraren tror sig icke härvid ha överskridit belastningen 5 g.
Överlämnat till F 8 1952-08-05
Överlämnat till F 16 1952-10-18
Försålt till Israel 1953-02-09
26158 J 26
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
26158 J 26
Senast redigerad av Leif Fredin den 19 okt 2015, 14:04, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 766
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 26158 J 26
Borttaget
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 06 mar 2020, 15:46, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3397
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: 26158 J 26
Till Israels flygvapen som nummer 3506.
Renoverad till flygande skick och registrerad 4X-AIM 1984.
1987 såldes den till Sverige och registrerades SE-BKG, som senare såldes till Storbritannien som G-CBNM
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 134ec488f8
Det finns en kontrovers vad gäller identiteten på den här Mustangen, i USA finns nämligen ytterligare en med samma USAAF serial angivet som serienummer.
Denna Mustang köptes i Israel 1960 och registrerades N251L. Den havererade på Keflavik,Island 1963-06-06 under en flygning Frankrike-USA.
Vraket förvarades på en skrotgård och såldes till USA 1991. Efter flera års renovering flög den igen 2011.
Historiken för N251L, bilder och en redogörelse från Bill Lear som köpte den från Israel 1960 finns här:
http://www.mustangsmustangs.com/p-51/su ... l/44-63864
/Lars Larsson
Renoverad till flygande skick och registrerad 4X-AIM 1984.
1987 såldes den till Sverige och registrerades SE-BKG, som senare såldes till Storbritannien som G-CBNM
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 134ec488f8
Det finns en kontrovers vad gäller identiteten på den här Mustangen, i USA finns nämligen ytterligare en med samma USAAF serial angivet som serienummer.
Denna Mustang köptes i Israel 1960 och registrerades N251L. Den havererade på Keflavik,Island 1963-06-06 under en flygning Frankrike-USA.
Vraket förvarades på en skrotgård och såldes till USA 1991. Efter flera års renovering flög den igen 2011.
Historiken för N251L, bilder och en redogörelse från Bill Lear som köpte den från Israel 1960 finns här:
http://www.mustangsmustangs.com/p-51/su ... l/44-63864
/Lars Larsson
-
- Inlägg: 766
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 26158 J 26
"Meddelande från Svensk Flyghistorisk Förening" nr 7 (oktober) 1964 har på sid 12-19
en artikel av Bo Widfeldt om J 26.
Enligt honom var alla inköpta Mustanger, förutom 26001-26004 som var nödlandare,
av modell P 51D-20-NA och P 51D-25-NA och hade serienummer mellan 44-63231 och 44-72970.
26158 var enligt denna artikel 44-63864.
Dock verkar det sedan har skett en sammanblandning när ex 26158 och en annan mustang
lämnade Israeliska flygvapnet, då två individer blev omtalade som ex USAAF 44-63864.
en artikel av Bo Widfeldt om J 26.
Enligt honom var alla inköpta Mustanger, förutom 26001-26004 som var nödlandare,
av modell P 51D-20-NA och P 51D-25-NA och hade serienummer mellan 44-63231 och 44-72970.
26158 var enligt denna artikel 44-63864.
Dock verkar det sedan har skett en sammanblandning när ex 26158 och en annan mustang
lämnade Israeliska flygvapnet, då två individer blev omtalade som ex USAAF 44-63864.