RÖD-nosade J 34 Huntrar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

RÖD-nosade J 34 Huntrar.

Söker bilder på RÖD-nosade J 34 Huntrar.
Bild med L på noshjulsstället finns.

En del säger att det kan vara J 34 ,34064, F 8 röd Ludvig
Stämmer det? Och vem kan visa större bild?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5821157E

Fanns fler RÖD-nosade Huntrar?
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av eralehm »

Det är väl högst osäkert om den där är svensk: ser snarare engelsk ut. Den har röda fält även på yttervingarna och kanske på bakkroppen, och märket på kroppen ser ut som en kokard.

/Leif Hellström
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Leif Fredin »

Jag har ingen aning om vad den röda markeringen var till för, men nog är fpl kronmärkt. Se även i SFF:s bildarkiv bild nummer: 002-1037193.
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lite större bild, med J 33 i bakgrunden.
Påstås vara från F1:s incidentberedskap på Gotland / Visby, 1959.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57F017CE

F8 var ju ofta där då, men varför finns inga fler bilder på planet.
Har kollat de 5 häften som F8 gett ut, men hittar nada.
Behöver Help,Varför denna märkning...något lokalt jubileum eller sorgen för att F8 började nedläggas som flygande förband?
Det finns även oklarheter om individnummret.
Kan någon bidra så "dimmorna" lättar!

Tillägg:
Har frågat hos F8 kamratförening...hoppas på respons...men semestertider så det kan kanske dröja?
Vi får se/höra.
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 23 jul 2016, 17:44, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Leif Fredin »

"Det finns även oklarheter om individnummret."

Enligt en lista på J 34 som Jan-Ove Karlsson skrev ut i november 1985 så hade F 8 röd L regnr 34064.
Samma lista anger för 34068 gul L.

Kan adminstratör månne lägga ut SFF bild nummer 002-1037193 som jämförelse?
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av eralehm »

På den större bilden syns inget rött i bokstaven på fenan, ser snarare blå ut. Att nosluckan var röd kanske mer hade att göra med den röda märkningen på nosen än divisionen.

/Leif H
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av eralehm »

Bifogar en måttligt tillfixad version av bilden från senaste länken.
J 34 med röd nos.jpg
/Leif H
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Leif Fredin »

Jo, jag har märkt att kulörer kan tolkas olika på gamla färgbilder. Det verkar som om färger tenderar att gå mot blått även om man "förbättrar" bilden.
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av eralehm »

Dom kan nog gå i vilken riktning som helst, beroende på typ av film, lagring, om det är dia eller papperskopia, etc. Skulle vilja påstå att dragning mot rött är vanligast, följt av dragning mot blått (eller egentligen cyan). Mer sällan mot lila, gult eller grönt, men det händer.

/Leif H
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag menar att i det här fallet är det ingen tvekan om att detta är F 8 - bL.
Den enda som då passar in är 34086. Att den anges som 34068 i fotoarkivet är säkert en felskrivning där de sista siffrorna har blivit omkastade.
34086 blev bL ca maj 1960. Blomqvist nämner att på försommaren 1960 var han som bastekniker på Visbybasen och bl a hade besök av gästande J 33:or.
Den svartvita bilden ser ut att vara tagen på F 8.
Färgbilden "känns" som Gotland. Inte ens i Skåne är landskapet så platt och öppet.
Ett antal J 33:or i bakgrunden. Jag ser i varje fall sex par fenor.
Vidare så ser det ut att vara sommar och varmt om man skall tro den till hälften avklädda mannen på stegen.
Stegen förresten indikerar ett provisorium. Varför hade man inte med sig originalstege till J 34? För att det var incidentberedskap?

Bild
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Mats Averkvist »

Hittade nu i Blomqvists bok, sidan 90, en bild som visar uppvisningsgrupp med J 34.
Major Gerry Dyrssen, ff Arne Elings, Sven-Erik Eriksson och fänrik Robert Gustavsson.

...OCH... är det inte en rödmålad nos i bakgrunden??

Bengt: Du har ju varit inne på detta tidigare...
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=13376
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mats skrev::””...OCH... är det inte en rödmålad nos i bakgrunden?? ””
Tack Mats för du visade länken.

Ja tittar man i ”Hawker Hunter -stridsberedd” så tycker även jag mig se rödtoner i nosen... fotot.taget rakt framifrån med förarna stående framför.

Lite kuriosa? I sammanhanget är att nästan ….samma bild i svart/vitt finns i ”Vingar över Stockholm” F8 60 år
Dock har fotografen flyttat sig lite åt vänster så man ser bränsletankarna på flygplatsen samt bla tankbil.
Men förarna står exakt lika!

Det finns några till s/v foton , bla I, F och M ...ser dock inga antydningar på ”annan” märkning.....
…...S skall oxså funnits.

Annan grupp på F8::
F8 uppvisningsgrupp med J 34 1959-1960
Ljt ”Bob”Robert Gustavsson (1:a)
Ff ”Ludde” Jan-Olof Ludwigzon (2:a)
Ff Gunnar Ståhl (3:a)
Fä/ljt ”Boris”Göran Bjuremalm (4:a).....(Bror Persson tydligen från början)
Bild i Helge Röd //av Sune Blomqvist..ca 2001?
Bilden enbart från v. och enbart cockpit vy...finns ingen chans se om planet var rödmärkt på
vingspetsar, nos och bakkroppen
Sägs gjort en uppvisning på låg höjd för flygelever på F2

Kan sägas att bilder tagits av Bertil Skogsberg och tex Ove Gellermark

KAN det vara så att ”någon” CFV fick nys om märkningen och beordrade ….skrubba/ ta bort..? har ju hänt några ggr.

Nåväl hoppas ”fallet” // RÖD-nosade J 34 Huntrar, med Röda vingspetsar, röd nos och rött på bakkroppen.
Kan lösas.
Hittar Ni något mera ?
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sune Blomqvist har ju skrivit mycket om bla J 34 och F8 Barkarby.
Hoppades få kontakt, men tyvärr måste sägas att det tydligen inte går så bra numera....verkligen synd.
….
Som jag skrev::Hoppas ”fallet” // RÖD-nosade J 34 Huntrar, med Röda vingspetsar, Röd nos och Rött på bakkroppen kan lösas.
Bilder har tagits av Bertil Skogsberg och tex Ove Gellermark
Finns dessa här eller på Fb?
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-ryggad J 34 Hunter

Inlägg av Bengt Ekbladh »

RÖD-ryggad J 34 Hunter

Hej, i Så minns vi vårt -50,-60 och 70-tal på fb finns en bild av ::
J 34 Hawker Hunter vid en flyguppvisning på F6 1964. Bilden dock lite oskarp ,Foto: Oskar Nilsson

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 492&type=3
…...hoppas du kan se det...
På nästan ryggåsen finns ett Rött fällt.....är det något slags skydd ? Luftintaget har ju även ett rött skydd.
Även i Hawker Hunter //Widfeldt, Hall sid 128 (s/v bild )...kan anas liknande.
Dessa fpl. var parkerade, men jag ”tycker” man kan se ”något” på samma ställe även på (s/v) bilder tagna i luften.?
Alltså vad är det?.....Skydd av kanske motor-ventilationen? eller var en del Huntrar rödmärkta nära ryggåsen?

Sid 63 och 89 i Hawker Hunter //Widfeldt, Hall visar samma sak.
Alltså skydd , eller RÖD ryggad?
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Mats Averkvist »

Ja, det är för att skydda luftintag och liknande.
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Hunter

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ja finns det något svar?

RÖD-nosad J 34 Hunter
Vägrar tro att en sådan bild på Huntern som ser så ut så här..

Röda vingspetsar, Röd nos och Rött på bakkroppen …. inte resulterade i fler foton!
Det finns ju 2 olika förslag till individnummer.
Platsen verkar vara Visby.
Årtalet säkrast 1959 (1958?)

Alltså Vem visar mera av den :RÖD-nosad J 34 Huntern ?.......för det är nog bara ett plan målat så här eller?
Eller ska ”du” ” håla” längre på bilderna?
Mvh Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 03 aug 2016, 19:19, redigerad totalt 1 gång.
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av eralehm »

Det kan ha varit en mycket kortlivad märkning. Jämför t.ex. Acro Hunters-märkningen: hur få bilder finns det inte på den?

/Leif H
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Fredrik Lager »

Bengt Ekbladh skrev:Sune Blomqvist har ju skrivit mycket om bla J 34 och F8 Barkarby.
Hoppades få kontakt, men tyvärr måste sägas att det tydligen inte går så bra numera....verkligen synd.
….
Som jag skrev::Hoppas ”fallet” // RÖD-nosade J 34 Huntrar, med Röda vingspetsar, Röd nos och Rött på bakkroppen kan lösas.
Bilder har tagits av Bertil Skogsberg och tex Ove Gellermark
Finns dessa här eller på Fb?
Sune Blomqvist har tyvärr för tillfället problem med hälsan. Dessa problem har delvis drabbat hans minne vilket gör att han ibland gömmer bort saker och ibland blandar ihop ett och annat. På en bra dag är han samma "orakel" som han alltid varit.

Owe Gellermark är avliden sedan många år. Hans "bildskatt" finns till största del förvarad på FVM.

Bertil Skogsberg lever och har hälsan i behåll!

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

F8 är på G:
Fick nyligen bla. följande::
""Fotot var intressant, jag har inte sett några bilder tidigare på J 34 som är målade på det sättet. Kanske någon tillfällig målning för en uppvisning. Nog tycker jag det ser ut som det är bL.""
Vi får se vad deras "undersökning" ger.....håller alltså tummarna att något svar /förklaring kommer så småningom.
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Jag skrev nyligen...F8 är på G:
Efterfrågningar./.sökningar är gå gång...ännu inga svar,,,men förhoppningsvis kanske man hittar svaret.
Vi får avvakta,
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej igen,
Fick nyligen följande från Anders Eklund...(F8)

>>Hej!  En bit på väg; jag frågade Mikael Forslund som säger att det är röd L från F 8 på Visbybasen runt 1959. Foto: Stig "Åmål" Andersson, navigatör på J 33.
 Det finns en annan bild på flygplanet i SFF fotoarkiv också, bild nr 002-1037193 (jag sökte på Mil typbeteckning J 34 och Plats F 8.
 Jag återkommer om jag får fram mer.
 Hälsningar,Anders>>

Tack Anders Vi avvaktar vidare info om RÖD-nosad //nosade J 34 Hunter.

Tillägg:
Om fotografen Stig "Åmål" Andersson, navigatör på J 33.
Kan ses i J 33 boken (M. Forslund) bla. sid 133 och 263
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nu börjar det "röra på sig"
Fick nyligen detta mejl från Anders::

>>Hej!
Kommer just från Sune Blomqvist, där jag bl.a. visade bilden och frågade om målningen. Sune minns heller inget om denna målning, men han var säker på att han jobbat med rL, se också bild på sid 52 i “Vingar över Stockholm”.
Jag stötte också på Åke Lundberg, han vet inget om målningen men det här var från tiden innan han kom till F 8, tror jag.
Jag skall fortsätta att fråga, det är ju märkligt att ingen av dem som var med minns något om detta mystiska flygplan...

Mikael Forslund jobbar f.ö. med en ny bok, “Swedish Jetfighters in Colour”, där kommer bilden med. Han vill förstås också få reda på mer om målningen.
Hälsningar,Anders>>

Vi avvaktar vidare, kanske finns bland läsarna vidareinfo?
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mer info från F8 kamratföreningen via Anders Eklund::

>>Hej!
 Nu har jag frågat de som “var med” men ingen minns detta flygplan. Jag har frågat bl.a. uppvisningsflygare; “Boris” Bjuremalm, Gunnar Ståhl och “Bob” Gustavsson (idag Roland Barkström).
Av Bertil Skoog, fte på F 8 då det begav sig, fick jag ett bra uppslag; F 8 lånade ut J 34 till FC vid några tillfällen.
 En sökning på nätet
(http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/J3 ... otis_2.htm) gav följande:
 Prov med EBK
Den uppenbara lösningen på detta var att förse motorn med efterbrännkammare. Baserad på den framgångsrika installationen av EBK på RM2A provinstallerades en EBK vid FC under 1958. Beroende på måttliga förbättringar av stighastigheten och jämfört med förväntade prestanda för Saab 35 samt kostnadshänsyn lades projektet ned under 1959.
Jag tycker det låter som en möjlig hypotes att rL lånades ut för detta och 1959 återgick fpl till F 8, då med målning man gjort på FC under proven. Det ligger nära till hands att måla en EBK-försedd J 34 för att förstärka intrycket av fart och kraft. Bara en hypotes, någon av er i SFF kan säkert luska vidare i detta.
 
Bilden från Visby behöver ju inte innebära att fpl ingick i incidentberedskap eller var där på vingmålsskjutning. Det verkar stå lite “avsides”, kanske var det EBK-prov över Östersjön...
 
Förresten, det kanske i så fall inte måste vara rL, skulle kunna vara bL. Den svartvita bilden verkar vara tagen på 2. div F 8. På färgbilden är det svårt att urskilja färgen på fenans “L”.
 Hälsningar,Anders>>

Möjlig slutsats, eller vad säger ni?
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

OM nu bilden har något att göra med EBK prov ? Kan sägas:några kan sållas ut OM bilden visar Visby 1959.

I sammanhanget. Med Huntern och eventuella EBK prov vid FC finns följande plan (enl.Hunter i Sverige/Widfeldt, Hall)

34007....FC anv. För EBK prov...attrapp, statiskt försöksobjekt.
34029....FC lån från F18--(bF) 1956-57.
34045...FC lån från F8---(gB) 1959
34052...FC försök med EBK ….Landningshav F8 1959-10-06
34062...FC lån 1960-62
34085...FC ...EBK försök med 56U 1958......bakkropp från 34043 1959-03-05.......
34114...FC...provfpl. 1957----?

Alltså finns mer info om RÖD-nosade J 34 Huntrar?
Bengt Ekbladh

Re: RÖD-nosade J 34 Huntrar

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mer info från Anders :::

>>Hej igen!
info från Mikael Forslund:

“Jo, tesen verkar intressant. Varför inte. Men det var 34052 som testades med EBK. Flygplanet på bilden är troligtvis 34068 vad jag kan se på den svartvita bilden… Men, men…”

Hur ni kan läsa individnummer på bilden förstår jag inte, kanske Mikael har originalbilden.
Hälsningar,Anders>>

Kolla högre upp vilka som FC använde för olika prov.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"