16033
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-772
Ex: 42-12525(USAAF),FH138(RAF)
1947-06-09 Till F5 Kod F5-33
1947-07-25 Godkänd
1956-12-20 Till F17 kod F17-33
? kod F17-72
1970-03-10 Kasserad.
? Såld till Svedinos Bil- och Flygmuseum,Ugglarp.
16033, Sk 16A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 16033, Sk 16A
16033
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-772
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12525)
Ex RAF Harvard IIB FH138
Till CVA
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-16
Motor typ Wp nr 15837 inmonterad. Gångtid 609 tim
Klar 1947-06-07
Levererat till F 5 1947-06-09. Motor typ Wp nr 15837
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-33
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-01-15
Klar 1948-08-09
Till CVV 1950-02-24 för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-02-25
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-03-03.
Inmontering klar 1950-03-08.
Klar 1950-06-26
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-05-23
Klar 1952-09-01
Haveri 1955-03-29. Haveri kompressorväxel.
Till CVV för 600 tillsyn.
Påbörjad 1955-07-25
Klar 1955-09-09
Överlämnat till F 17 1956-06-05 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 17 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Märkning 17-72 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 17 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1960-09-22
Klar 1960-10-07
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-09-03
Klar 1962-10-22
Kasserat 1970-03-10 med motor typ Wp nr 13098. Kassationsorsak: Full gångtid till H-tillsyn respektive översyn. Flygplanet, fn uppställt vid F 14, reserveras i komplett skick med motor (och propeller) för eventuell försäljning till Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp.
Till Svedinos Museum efter kass
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-772
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12525)
Ex RAF Harvard IIB FH138
Till CVA
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-16
Motor typ Wp nr 15837 inmonterad. Gångtid 609 tim
Klar 1947-06-07
Levererat till F 5 1947-06-09. Motor typ Wp nr 15837
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-33
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-01-15
Klar 1948-08-09
Till CVV 1950-02-24 för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-02-25
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-03-03.
Inmontering klar 1950-03-08.
Klar 1950-06-26
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-05-23
Klar 1952-09-01
Haveri 1955-03-29. Haveri kompressorväxel.
Till CVV för 600 tillsyn.
Påbörjad 1955-07-25
Klar 1955-09-09
Överlämnat till F 17 1956-06-05 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 17 uppbörd jämlikt FF skr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Märkning 17-72 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 17 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1960-09-22
Klar 1960-10-07
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-09-03
Klar 1962-10-22
Kasserat 1970-03-10 med motor typ Wp nr 13098. Kassationsorsak: Full gångtid till H-tillsyn respektive översyn. Flygplanet, fn uppställt vid F 14, reserveras i komplett skick med motor (och propeller) för eventuell försäljning till Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp.
Till Svedinos Museum efter kass
-
- Inlägg: 766
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16033, Sk 16A
I Svedinos museum 2012: https://www.flickr.com/photos/ajw1970/7 ... ist-cGTcWb