Flygvapnets tidiga Jeepar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Flygvapnets tidiga Jeepar
Efter att ha tittat på bilder av de civila Jeepar som FV köpte omedelbart efter kriget (1946-47) undrar jag om de inte förblev i fabrikens originalmålning och alltså INTE målades i sedvanlig svensk Olivgrön. Se t.ex. denna bild från F 17 (bild 002-1141631 i SFF-arkivet):
Jeepen ser onekligen ut att ha ljusare hjul än kaross. Misstänker att den kan vara målad i det här originalschemat, med "civil" olivgrön och gula hjul:
Kan någon kommentera detta? Finns det kanske någon tidig färgbild (1946 till 1955, kanske) där man ser en Jeep i bakgrunden? Eller någon kanske själv har sett någon Jeep med gula hjul?
/Leif H
Jeepen ser onekligen ut att ha ljusare hjul än kaross. Misstänker att den kan vara målad i det här originalschemat, med "civil" olivgrön och gula hjul:
Kan någon kommentera detta? Finns det kanske någon tidig färgbild (1946 till 1955, kanske) där man ser en Jeep i bakgrunden? Eller någon kanske själv har sett någon Jeep med gula hjul?
/Leif H
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Vad är 'svensk olivgrön' för slags färg jämfört med den traditionella US Army 'olive drab'? Och köpte FV nya jeepar från Willys efter kriget? Det måste ju funnits ett stort överskott av amerikanska arméjeepar vilka kunde fås för en spottstyver.eralehm skrev:Efter att ha tittat på bilder av de civila Jeepar som FV köpte omedelbart efter kriget (1946-47) undrar jag om de inte förblev i fabrikens originalmålning och alltså INTE målades i sedvanlig svensk Olivgrön. Se t.ex. denna bild från F 17 (bild 002-1141631 i SFF-arkivet):
Jeepen ser onekligen ut att ha ljusare hjul än kaross. Misstänker att den kan vara målad i det här originalschemat, med "civil" olivgrön och gula hjul:
Kan någon kommentera detta? Finns det kanske någon tidig färgbild (1946 till 1955, kanske) där man ser en Jeep i bakgrunden? Eller någon kanske själv har sett någon Jeep med gula hjul?
/Leif H
Det är lite lustigt med de här ljusgula hjulen; gör man en bildsökning på Google verkar alla Willysjeepar ha hjul i samma kulör som karossen i övrigt. Enda undantagen från de gröna 'olive drab'-jeeparna verkar vara de fordon i kakifärg som var gjorda för ökenkriget där hjulen har samma gulbruna ljusa sandfärg som karossen i övrigt.
Annars är hjulen på de bilder jag hittade med hjälp av herr Google vanligen i samma matta gröna färgton som fordonet i övrigt. Men kanske man kunde beställa vilka hjulfärger som helst?
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
- Ort: Asker, Norge
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Mellan svensk olivgrön, 325, och amerikansk olive drab är det ganska stor skillnad. 325 är grönare än olive drab som går mer åt det bruna hållet.
Sverige köpte alldrig några överskott krigsjeepar, Ford GPW eller Willys MB, vad jag vet.
Sverige köpte alldrig några överskott krigsjeepar, Ford GPW eller Willys MB, vad jag vet.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Utanför ämnet, men kanske av intresse för Jeep-fans.
På den stora Gävleutställningen 1946 fick jag som 7-åring åka med i en jeep "över stock och sten". Jeepen var en amerikansk "kulturyttring" som berikade vårt vardagsliv efter kriget liksom najlon och kulspetspennor.
Härom året fann jag denna notis i tidskriften Nostalgia där man ser jeepen demonstreras vid denna utställning. Det sägs i texten att den lanserades i en rödmålad version, något jag inte minns från min åktur.
https://larsan13.files.wordpress.com/2013/02/jeep.jpg
På den stora Gävleutställningen 1946 fick jag som 7-åring åka med i en jeep "över stock och sten". Jeepen var en amerikansk "kulturyttring" som berikade vårt vardagsliv efter kriget liksom najlon och kulspetspennor.
Härom året fann jag denna notis i tidskriften Nostalgia där man ser jeepen demonstreras vid denna utställning. Det sägs i texten att den lanserades i en rödmålad version, något jag inte minns från min åktur.
https://larsan13.files.wordpress.com/2013/02/jeep.jpg
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Försvaret hade ett fåtal -- kanske bara runt tio -- "krigsjeepar", varav ett antal -- kanske alla -- användes av Flygvapnet. Här är ett exemplar från F 5 (foto via Stig Edqvist):
Att alla "fredsjeepar" skulle ha varit röda är fel. Rött fanns bara som standardkulör under en del av 1946, men även då som bara ett av flera alternativ. Försvarets första CJ-2A-jeepar var dock uppenbarligen så pass tidiga att de byggts när enda standardkulörerna var grön eller beige.
/Leif H
Att alla "fredsjeepar" skulle ha varit röda är fel. Rött fanns bara som standardkulör under en del av 1946, men även då som bara ett av flera alternativ. Försvarets första CJ-2A-jeepar var dock uppenbarligen så pass tidiga att de byggts när enda standardkulörerna var grön eller beige.
/Leif H
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Vad gäller färgkombinationerna kaross och fälgar på tidiga fredsjeepar var det så att dessa ALDRIG hade samma kulör från fabriken. Är lite utanför ämnet här men den som är intresserad kan Googla på "CJ-2A" och "original". Ignorera de som uppenbarligen målats om i militära färger eller byggts om senare så ser ni en del av de möjliga kombinationerna.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Hej!
Det fanns ju under kriget några USAAF:s jeepar i Malmö, Västerås och Bromma och kanske på fler ställen - blev de kvarlämnade eller kostade man på frakten till Storbritannien?
Om det köptes några få av försvaret bör det väl vara av Bergengrens, som tog in många, tillverkade av Ford, de var ju stora Fordsäljare. Jag minns väl när de dök upp i Luleå med en rad godsvagnar med Ford-jeepar. Gubbarna snurrade ikring i snödrivona på järnvägsstationen och en stadig gosse i hatt och ridbyxor deklarerade:"Jääpen är ingen bil dä är ett redskap!"
Skogsbolag och andra köpte nog en del för det fanns ju inget liknande att få.
Willysjeepar, som visas på utställningar i Sverige är ofta senare importer från Danmark och Norge bl a.
Willys Fredsjeepar togs in av Scania-Vabis i Södertälje. Sådana fanns nog lite varstans i Försvaret.
Hälsningar
Per S
Det fanns ju under kriget några USAAF:s jeepar i Malmö, Västerås och Bromma och kanske på fler ställen - blev de kvarlämnade eller kostade man på frakten till Storbritannien?
Om det köptes några få av försvaret bör det väl vara av Bergengrens, som tog in många, tillverkade av Ford, de var ju stora Fordsäljare. Jag minns väl när de dök upp i Luleå med en rad godsvagnar med Ford-jeepar. Gubbarna snurrade ikring i snödrivona på järnvägsstationen och en stadig gosse i hatt och ridbyxor deklarerade:"Jääpen är ingen bil dä är ett redskap!"
Skogsbolag och andra köpte nog en del för det fanns ju inget liknande att få.
Willysjeepar, som visas på utställningar i Sverige är ofta senare importer från Danmark och Norge bl a.
Willys Fredsjeepar togs in av Scania-Vabis i Södertälje. Sådana fanns nog lite varstans i Försvaret.
Hälsningar
Per S
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:25
- Ort: Sävedalen
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
!971-72 tjänstgjorde denna jeep fortfarande på TPGRP F7 Såtenäs med bl.a bogsering
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Intressant bild men det är dock ingen riktig Jeep utan en Dodge Weapons Carrier, som dock ofta felaktigt kallades "Dodge-jeep" i Sverige.
/Leif H
/Leif H
Re: Flygvapnets tidiga Jeepar
Möjligen ett Icke svar,,,,men
Willys CJ-2A som tillverkades 1946-1949.
Tgbil 902 M5123-902xxx i försvaret.
Efterföljaren CJ-3A var Tgbil 902B.
Antal i försvaret ca 459st.
Krigs jeepen 1941-1945 Willys MB/Ford GPW .M5123-901xxx Tgbil 901.Ca 166st av i försvaret
Den vanliga beteckningen på alla jeepar var Tgbil 1/2 (Terrängbil max last 500kg)
(Källa:Jeepen i Sverige av Stig Edqvist)
Försvarets första CJ-2A-jeepar
CJ2 hade benämningen Tgb 902A (Willys MB/Ford GPW hette tbg901, CJ2 tgb 902A och CJ 3A tgb 902B... CJ 3B togs knappt in av svenska försvaret och fick därför ingen egen benämning).
Tyvärr intet om märkning....färgen...men det finns mer att kolla!.....och det finns det!
Lite hopkop!:
Försvaret köpte en massa surplys jeepar från bla Frankrike efter kriget (både Willys/Ford, Dodge WC-serie, GMC CCKW-serie samt div Brockway, Daimond T och annat jox. Efter som tiden gick och de civila Willys jeepar började användas i armén så blandades delar och hela bilar huller om buller. MB Jeepar kunde få CJ-kaross och vise versa så det kan vara värt att syna ramen i sömmarna lite extra.
Den första krigsjeepen kom till Sverige i slutet av 1944 och anlände med flyg från England till Bulltofta Malmö. Jeepen var av typ Ford GPW. Den 7 februari 1945 inbjöd Svenska Ford Motor Company, motortidningar och dagspress till demonstration och övningskörning på Gärdet i Stockholm. Efter kriget räknar man med att c:a 2000 surplusjeepar såldes i Sverige.
Läs även Biltraktorutredningen:
Bil traktorn i försvaret.....sid 128
Willys Overland krigsjeep MB. Troligen inköpta som surplus, eller så var de kvarlämnade servicebilar efter det att USA tagit hem de flygplan som nödlandat i Sverige under kriget.
Senare inköptes 166, helt ny fordon till försvaret. De registrerades med M-nummer (med tillbehör) som för Willys CJ 2A, M5123-902011 och Willys CJ 3A, M5123-902021. Bilarna benämndes Pltgb 1/2 t, med tillbehör.
Den troligen största affären som Harry Karlsson gjorde var när han i början på 1980-talet levererade 450 klargöringsbilar Jeep J20 s.k. ”Dallas-Jeepar” till flygvapnet. Bilarna var Personlastterrängbil 9713A öppen med flak och de påbyggda Klargöringsbil 9711A och 9712A. (9712A har främre dragkrok). De användes av flygvapnets rörliga enheter klargöringstropparna ingående i stationskompanitet i Bas 90. Jeeparna hade en AMC bensin V8 på 5,9 liter, 145 hk och en 3-stegs Torqueflite 727 automatlåda. Bilarna köptes in av FMV i en konkurrensupphandling, där den slutliga striden stod mellan Jeep och Mercedes-Benz Geländewagen.
http://www.jeepbasic.se/
Kronans band- och hjultraktorer 1920-1980
http://www.maskinskyddarna.se/Nyhetsblad_2.html
OK jag skrev;;Möjligen ett Icke svar,,,,men
Finns någon substans eller ideer ock kanske bilder?
Tillägg::
Biltraktorutredningen
ca 156 sidor
weburn.kb.se/sou/214/urn-nbn-se-kb-digark-2138354.pdf
Willys CJ-2A som tillverkades 1946-1949.
Tgbil 902 M5123-902xxx i försvaret.
Efterföljaren CJ-3A var Tgbil 902B.
Antal i försvaret ca 459st.
Krigs jeepen 1941-1945 Willys MB/Ford GPW .M5123-901xxx Tgbil 901.Ca 166st av i försvaret
Den vanliga beteckningen på alla jeepar var Tgbil 1/2 (Terrängbil max last 500kg)
(Källa:Jeepen i Sverige av Stig Edqvist)
Försvarets första CJ-2A-jeepar
CJ2 hade benämningen Tgb 902A (Willys MB/Ford GPW hette tbg901, CJ2 tgb 902A och CJ 3A tgb 902B... CJ 3B togs knappt in av svenska försvaret och fick därför ingen egen benämning).
Tyvärr intet om märkning....färgen...men det finns mer att kolla!.....och det finns det!
Lite hopkop!:
Försvaret köpte en massa surplys jeepar från bla Frankrike efter kriget (både Willys/Ford, Dodge WC-serie, GMC CCKW-serie samt div Brockway, Daimond T och annat jox. Efter som tiden gick och de civila Willys jeepar började användas i armén så blandades delar och hela bilar huller om buller. MB Jeepar kunde få CJ-kaross och vise versa så det kan vara värt att syna ramen i sömmarna lite extra.
Den första krigsjeepen kom till Sverige i slutet av 1944 och anlände med flyg från England till Bulltofta Malmö. Jeepen var av typ Ford GPW. Den 7 februari 1945 inbjöd Svenska Ford Motor Company, motortidningar och dagspress till demonstration och övningskörning på Gärdet i Stockholm. Efter kriget räknar man med att c:a 2000 surplusjeepar såldes i Sverige.
Läs även Biltraktorutredningen:
Bil traktorn i försvaret.....sid 128
Willys Overland krigsjeep MB. Troligen inköpta som surplus, eller så var de kvarlämnade servicebilar efter det att USA tagit hem de flygplan som nödlandat i Sverige under kriget.
Senare inköptes 166, helt ny fordon till försvaret. De registrerades med M-nummer (med tillbehör) som för Willys CJ 2A, M5123-902011 och Willys CJ 3A, M5123-902021. Bilarna benämndes Pltgb 1/2 t, med tillbehör.
Den troligen största affären som Harry Karlsson gjorde var när han i början på 1980-talet levererade 450 klargöringsbilar Jeep J20 s.k. ”Dallas-Jeepar” till flygvapnet. Bilarna var Personlastterrängbil 9713A öppen med flak och de påbyggda Klargöringsbil 9711A och 9712A. (9712A har främre dragkrok). De användes av flygvapnets rörliga enheter klargöringstropparna ingående i stationskompanitet i Bas 90. Jeeparna hade en AMC bensin V8 på 5,9 liter, 145 hk och en 3-stegs Torqueflite 727 automatlåda. Bilarna köptes in av FMV i en konkurrensupphandling, där den slutliga striden stod mellan Jeep och Mercedes-Benz Geländewagen.
http://www.jeepbasic.se/
Kronans band- och hjultraktorer 1920-1980
http://www.maskinskyddarna.se/Nyhetsblad_2.html
OK jag skrev;;Möjligen ett Icke svar,,,,men
Finns någon substans eller ideer ock kanske bilder?
Tillägg::
Biltraktorutredningen
ca 156 sidor
weburn.kb.se/sou/214/urn-nbn-se-kb-digark-2138354.pdf