Surplus Trading AB, Sverige?
Hej!
Söker uppgifter om::
>>Solgt til Surplus Trading AB, Sverige, og videresolgt til USA. >>
Planen det handlar om är
Douglas C-47A i (Norska) Luftforsvaret 1950 - 1974
http://flyblader.com/onewebmedia/Nr%2014%20C-47.pdf
Exempel::
C-47A-80-DL 19674 43-15208
29.06.50
T-AM BW-M
31.05.74
Beordret ombygget som provisorisk passasjerfly 15.09.58. Solgt til Surplus Trading AB, Sverige, og
videresolgt til USA. Reg. N62102 på Shawnee Airlines Inc., Sarasota, Florida 28.08.74. Slettet fra sivil
-registeret 29.11.2012 med samme
eier. Noen kilder sier at flyet er solgt til Guatemalas flyvåpen.
C-47A-85-DL 20079 43-15613 20.05.50
T-AK---BW-K--
31.05.74
Innredet som VIP-fly i november 1953. Solgt til Surplus Trading AB, Sverige. Reg. N62103 på Shawnee Air Lines i 1975. Til SMB Stage Lines, Des Moines i juni 1977. Reg. N47GW på Red Aircraft Serices, Ft. Lauderdale i januar 1980. Til Golden Isles Air Inc., Ft. Lauderdale 03.04.80, navn “Marmaduke I”. Slettet 23.05 1983.
Finns meruppgifter om Surplus Trading AB, Sverige. ..ca 1950—1985
Samt:
Förmedlade Surplus Trading AB även Svenska fpl.?
Surplus Trading AB, Sverige?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Surplus Trading AB, Sverige?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 24 aug 2016, 17:00, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1617
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Surplus Trading AB, Sverige?
Bifogar en bild på c/n 19674 BW-M som jag tog på Bromma 27 april 1971. Själv har jag en notering om Surplus Trading AB, Karlstad om det kan ha något att göra med det Surplus Trading AB du efterlyser. "ALLTSÅ ca 1950-60 INTE nutid" kanske ska modifieras något då företaget tydligen existerade i början av 70-talet då de båda maskinerna såldes till USA. C/n 19674 "Noen kilder sier at flyet er solgt til Guatemalas flyvåpen" stämmer , till FA Guatemalteca med registrering/serial number TG-FAG-3/575 i maj 1977 , konverterad till Basler BT-67 ( http://www.baslerturbo.com/bt-67.html ) 1992/1993 med konverteringsnummer 15 hos Basler , återlevererad till Guatemalas flygvapen 16 februari 1993 och havererade 6 februari 1994 i Playa Grande, El Quiche.
Re: Surplus Trading AB, Sverige?
Tack Rolf Larsson
Ändrar frågeställningen till .
Finns meruppgifter om Surplus Trading AB, Sverige. ..ca 1950—1985
Samt:
Förmedlade Surplus Trading AB även Svenska fpl.?
Ändrar frågeställningen till .
Finns meruppgifter om Surplus Trading AB, Sverige. ..ca 1950—1985
Samt:
Förmedlade Surplus Trading AB även Svenska fpl.?
Re: Surplus Trading AB, Sverige?
Rolf Larsson har ju varit inne på försäljningen av 3 C-47 från Royal Norwegian Air Force såldes 1974 till företaget Surplus Trading i Karlstad:
43-15613 som blev N62103
43-15208 som blev N62102
43-48247 som blev N62101
Det var alltså Surplus Trading som sedan sålde dem vidare till USA
Vad var Surplus Trading för firma? Och vem stod bakom?
Enligt mig är frågan obesvarad "
Kolla::
http://lae.blogg.se/2007/november/going-my-way.html
Längst ner:
Surplus Trading
Vem berättar mer?
43-15613 som blev N62103
43-15208 som blev N62102
43-48247 som blev N62101
Det var alltså Surplus Trading som sedan sålde dem vidare till USA
Vad var Surplus Trading för firma? Och vem stod bakom?
Enligt mig är frågan obesvarad "
Kolla::
http://lae.blogg.se/2007/november/going-my-way.html
Längst ner:
Surplus Trading
Vem berättar mer?
Re: Surplus Trading AB, Sverige?
Jag skrev
Surplus Trading AB, Sverige?
Men det verkar egentligenn vara:
Företaget Surplus Trading i Karlstad:
Lite meruppgifter:
http://lae.blogg.se/category/dc-3-1.html
I september 1950 var planet återigen luftvärdigt, då hos norska flygvapnet. På fenan stod id-nummer 48247 och det tillhörde 335 skvadronen. 1974 var dags att mucka (total gångtid var då 12 922 timmar) och denna Gooney Bird såldes tillsammans med två andra av samma typ till USA och fick där registreringen N62101 (reg datum 740828). Kärran kom dock stå parkerad/avställd till mitten av påföljande år innan den flögs över Atlanten. Men det fanns kanske en mellanhand...
VAR stod planen/planet? innan lev. till US?
Ibland kan svaret komma fort. Sanningen är att tre C-47 från Royal Norwegian Air Force såldes 1974 till företaget Surplus Trading i Karlstad:
1. 43-15613 som blev N62103
2. 43-15208 som blev N62102
3. 43-48247 som blev N62101
Det var alltså Surplus Trading som sedan sålde dem vidare till USA. Att N62101 skulle varit påtänkt som 79008 är nog inte så vidare troligt med andra ord.
Då är nästa frågor:
Vad var Surplus Trading för firma? Och vem stod bakom?
Andra förmedlingar av fpl?
Surplus Trading AB, Sverige?
Men det verkar egentligenn vara:
Företaget Surplus Trading i Karlstad:
Lite meruppgifter:
http://lae.blogg.se/category/dc-3-1.html
I september 1950 var planet återigen luftvärdigt, då hos norska flygvapnet. På fenan stod id-nummer 48247 och det tillhörde 335 skvadronen. 1974 var dags att mucka (total gångtid var då 12 922 timmar) och denna Gooney Bird såldes tillsammans med två andra av samma typ till USA och fick där registreringen N62101 (reg datum 740828). Kärran kom dock stå parkerad/avställd till mitten av påföljande år innan den flögs över Atlanten. Men det fanns kanske en mellanhand...
VAR stod planen/planet? innan lev. till US?
Ibland kan svaret komma fort. Sanningen är att tre C-47 från Royal Norwegian Air Force såldes 1974 till företaget Surplus Trading i Karlstad:
1. 43-15613 som blev N62103
2. 43-15208 som blev N62102
3. 43-48247 som blev N62101
Det var alltså Surplus Trading som sedan sålde dem vidare till USA. Att N62101 skulle varit påtänkt som 79008 är nog inte så vidare troligt med andra ord.
Då är nästa frågor:
Vad var Surplus Trading för firma? Och vem stod bakom?
Andra förmedlingar av fpl?