S31 Spitfire med grönmålad spinner?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Anton
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jun 2008, 15:59
Ort: Boden

S31 Spitfire med grönmålad spinner?

Inlägg av Anton »

Har fler S31 haft grönmålad spinner än den "S31":a som finns på flygvapenmuseum? Isåfall, skulle jag vara intresserad av reg.nr och individ.nr (vita elller gula siffror?) på en av dessa kärror. Tanken var att jag skulle bygga en S31 i skala 1/48.

M.v.h/Anton
eralehm
Inlägg: 405
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inlägg av eralehm »

Alla S 31:or tillhörande 5. division hade grön spinner under större delen av sin tjänstgöringstid.

/Leif Hellström
Anton
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jun 2008, 15:59
Ort: Boden

Inlägg av Anton »

Finns det några uppgifter om vilka S 31:or som tillhörde 5:e div.?

Har kontakt nr.91 om S 31, men i den hittade jag ingen info.

I boken "Kronmärkt" finns ju en färgbild på en S 31 på sid.180, men det är svårt att se om spinnern är blå eller grön
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Inlägg av Leif Fredin »

Jag har en anteckning att 31007 och 31021 tillhörde 5.div 12 augusti 1953. Anteckningen kommer från arkivhandlingar på Krigsarkivet, Flygstaben, Flygsäkerhetsinspektionen. Det är alltså något haveri det handlar om. Flygsäkerhetsinspektionens handlingar är ordnade årsvis, uppdelade på förband. I fallet ovan var det 1953 volym nr 24, vilket omfattade F 11 – F 14. Ett sätt att få svar på liknande frågor är att uppsöka arkivet och beställa fram de handlingar man för tillfället är intresserad av. Det är på det sättet många av märkningsuppgifterna i diverse publicerade listor kommit till. Det är inte alltid divisionstillhörighet eller märkning står i rapporten, men man kan ju ha tur.

Leif Fredin
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>>31007 och 31021 tillhörde 5.div 12 augusti 1953.>>


31021 12 augusti 1953 Haveri markkoll F11

enl. S31 i Sv Flygspaningen / A Carlesson

31021 kass 540623

31007 inte förrän 550820, alltså rep.?

Bengt
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Inlägg av Leif Fredin »

Har en uppgift på att fpl blev förrådskonserverat V11 1954 pga skada på vinge vid kollision, verkar ha stått rätt länge utan åtgärd.

31021 kass 540623

Har inte läst kassationsorsak.

31007 inte förrän 550820, alltså rep.?

Enligt motsvarande uppgift intogs fpl till F 11 flottiljverkstad för rep, möjligen 8 september 1953, klar 19 oktober 1953.

Leif Fredin
Anton
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jun 2008, 15:59
Ort: Boden

Inlägg av Anton »

Tackar för informationen!

Såhär står det i Kontakt 91:

"31021 Haveriet inträffade 53-08-12 på F11 fält under utkörning till start.Ff observerade inte i tid ett annat flygplan (31007), som varit uppställt invid bana 16 för byte av kameror. När ff kommit körande på förbindelsebanan för att ställa up till start har han med höger vinge kolliderat med vänster vinge på fpl 31007. Härvid har fpl 31021 erhållit så omfattande skador på höger vinge, vingrot och vinginfästning att planet avskrivits som totalhavarerat. Ff undkom utan skador. Fpl 31007 reparerades."
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vilka fler av 5:e div F11 a la S31 har vi?

Om uppgiften att F11 "körde med" blandade div den tiden

så bör ca 10 till finnas registrerade!

Vem har fler data?
Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"