Den svenske överstelöjtnanten Grels Naeslund omkom under en övningsskjutning vid Vasalt Båstad med sin J 28A Vampire. Läser vi i Wikipedia och Bo Widfeldts "In Memoriam". Detta skedde den 23 juli 1948.
I september samma år hamnar ett brev från den schweiziska ambassaden i Stockholm på den dåvarande svenska flygchefen, Bengt Nordenskiölds bord. Däri tackar man vördsamt för det lovade tillsändandet av just Naeslunds olycksprotokoll.
Vi vet att Schweiz, liksom Sverige, under dessa första efterkrigsåren visade ett stort intresse för det engelska jetflygplanet. Ett sjuttiotal hade beställts och skulle provflygas. Kan vi alltså anta, när vi läser det schweiziska brevet, att det redan på fyrtiotalet förekom ett militärt närmande mellan Sverige och Schweiz, åtminstone på det flygande planet...? Hur djupt gick det?
F.ö. dröjde det ända till 20 april 1951 innan en schweizisk Vampire förlorade flygfästet och störtade till marken - också tyvärr med dödlig utgång...
För den som vill veta...vidare i brevet ber den schweiziska Divisionären om uppgifter till den svenska Spitfire XIXs fotografiska utrustning.
Brevet finns f.ö. i svenska C-byråns efterlåtenskaper.
Hans K
Naeslund Vampire Schweiz...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
- Lars Sundin
- Inlägg: 2955
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Naeslund Vampire Schweiz...
Naeslundhaveriets utredning visade på "visst slarv" vid tillverkningen av Vampireplanen (vingbalken) och detta var nog av intresse för schweizarna om nu misstankar härom fanns redan vid den aktuella brevväxlingen. Se http://www.flyghistoria.org/aktuellt/se ... etflygplan
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Naeslund Vampire Schweiz...
Tack Lars för den länken - efter ett hårt fört krig så slog tydligen tröttheten även den engelska arbetsplatsen...något som intresserade de redan då försiktigt agerande schweiziska flyginköpsansvariga...!
Mvh Hans K
Mvh Hans K
Re: Naeslund Vampire Schweiz...
Hans Krensler skrev::
>>Kan vi alltså anta, när vi läser det schweiziska brevet, att det redan på fyrtiotalet förekom ett militärt närmande mellan Sverige och Schweiz, åtminstone på det flygande planet...?>>
Tack Hans Krensler för info.
Nedan några notiser om Sverige och Schweiz angående fpl.
Av en ”slump” kom SAAB:s forskningschef Frid Wänström över några tyska flygplansritningar från kriget då han var på besök i Schweiz 1945. De allierade hade givetvis också alla ritningar de kommit över efter kriget, men dåliga kunskaper i tyska språket gjorde att man ej utnyttjade detta material till fullo. Svenska ingenjörer kunde dock tyska sedan skolåldern och ritningarna Wänström kommit över blev en guldgruva för SAAB.
https://www.nordfront.se/saab-j29-varld ... a-niva.smr
Saab 210 (Lilldraken)
Flygplanet påminner om Messerschmitt P111. Ritningarna kan ha kommit via Schweiz med hjälp av Saab:s Frid Wänström tillsammans med några tyska konstruktörer däribland Dr Behrbohm hösten 1945.
Frid Wänström fanns ju även med i J 21 utvecklingen....!
Sverige köpte ju tex akan från Hispano-Suiza
Något sammarbete verkar ju förekommit ett bra tag.
Schweiz P-16.....kan det varit något sammarbete med Saab?
https://www.youtube.com/watch?v=g2wtURpvV2U
https://www.youtube.com/watch?v=goEHXiC-qa0
https://www.youtube.com/watch?v=pEZmdMDUCxk
https://www.youtube.com/watch?v=_DueQP-DAJU
Bra Hans för ditt ”grävande” !
Mvh Bengt
>>Kan vi alltså anta, när vi läser det schweiziska brevet, att det redan på fyrtiotalet förekom ett militärt närmande mellan Sverige och Schweiz, åtminstone på det flygande planet...?>>
Tack Hans Krensler för info.
Nedan några notiser om Sverige och Schweiz angående fpl.
Av en ”slump” kom SAAB:s forskningschef Frid Wänström över några tyska flygplansritningar från kriget då han var på besök i Schweiz 1945. De allierade hade givetvis också alla ritningar de kommit över efter kriget, men dåliga kunskaper i tyska språket gjorde att man ej utnyttjade detta material till fullo. Svenska ingenjörer kunde dock tyska sedan skolåldern och ritningarna Wänström kommit över blev en guldgruva för SAAB.
https://www.nordfront.se/saab-j29-varld ... a-niva.smr
Saab 210 (Lilldraken)
Flygplanet påminner om Messerschmitt P111. Ritningarna kan ha kommit via Schweiz med hjälp av Saab:s Frid Wänström tillsammans med några tyska konstruktörer däribland Dr Behrbohm hösten 1945.
Frid Wänström fanns ju även med i J 21 utvecklingen....!
Sverige köpte ju tex akan från Hispano-Suiza
Något sammarbete verkar ju förekommit ett bra tag.
Schweiz P-16.....kan det varit något sammarbete med Saab?
https://www.youtube.com/watch?v=g2wtURpvV2U
https://www.youtube.com/watch?v=goEHXiC-qa0
https://www.youtube.com/watch?v=pEZmdMDUCxk
https://www.youtube.com/watch?v=_DueQP-DAJU
Bra Hans för ditt ”grävande” !
Mvh Bengt
Re: Naeslund Vampire Schweiz...
Länken::
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=840
säger lite om:
Tekniskt underlag till Saab 29 via Schweiz, november 1945
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=840
Tyvärr inget om Vampire , men kanske sammarbetet!
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=840
säger lite om:
Tekniskt underlag till Saab 29 via Schweiz, november 1945
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=840
Tyvärr inget om Vampire , men kanske sammarbetet!