J 29 med fast målbogseringsinstallation

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg

J 29 med fast målbogseringsinstallation

Inlägg av Emil Lindberg »

Måhända har detta tagits upp tidigare. Jag har dock sökt utan att finna lämplig tråd

Häromdagen fick jag möjlighet att titta i ”FV Målmateriel Beskrivning Del 1” från 1967. Häri fann jag nedanstående bild som behandlar fast målbogserinstallation i J 29. Målbogseringsvajern satt alltså fast i flygplanet och målet kunde således inte vinschas ut eller in. Mål som kunde bogseras på detta sätt var vingmål VM 4, pilmål PM 5 och droppmål PM 7. Linkopplet och dess skyddskåpa monterades på undersidan av den bakre tankluckans åtkomstlucka.

Finns det några uppgifter på vilka flygplansindivider som var modifierade och utrustade för målbogsering på detta sätt?

Bild
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Re: J 29 med fast målbogseringsinstallation

Inlägg av Emil Lindberg »

I samma skrift anges står följande att läsa:

Flygplan 32B har för vissa prov utrustats med vinsch typ Del Mar DX4A kombinerat med en modifierad Del Mar målhållare.
Bogseranordningen är endast användbar för nosbogserade mål av typ Del Mar DF4RC och DF4MFC.

...

I flygplan har ett särskilt ledningsystem med skarvdon och anslutningsdon dragits för inkoppling av vinschinstallationens enheter samt för strömförsörjning från flygplanets ordinarie likströmssystem.

32B är ingen felskrivning eftersom att J 32D har ett eget avsnitt samt att 32B med vinschinstallation anges på flera ställen i skriften.
Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Inlägg av Björn Bäcklund »

Åker snålskjuts på denna tråd som jag hittade när jag sökte efter målflyginformation.
Finns det några bilder på linkoppel på en tunnan. Jag håller på att bygga lite målflygplan i modell och nu verkar det som om jag skulle ha byggt ett vingmål 4 i onödan då den inte kopplades till målvinsch.
Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Inlägg av Björn Bäcklund »

Eller är det som ser ut som en kåpa över ett luftintag under kroppen i jämnhöjd av landställsluckans bakkant som är linfästet?:
http://hjak.se/wp-content/uploads/2014/02/j29mfd.jpg jag har bara sett denna på målflygets dragare.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"