Vind-T

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Vind-T

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

På en del platser finns ju s.k. vind-T. På Getterön och Visingsö har jag sett dem. Förmodligen har det väl funnits på flera ställen tidigare men där de inte längre finns kvar.
På vilka platser finns/fanns det vind-T?
Det vore även intressant att se ritningar på vind-T och får veta lite mer om närde sattes upp, var de tillverkades osv.
Jag får ju säga att det verkar vara en bra mycket mer hållbar sak än vindstrutarna som blåser sönder i tid och otid.

Martin Hellberg, Backamo
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Vind-T

Inlägg av Arne M »

Martin Hellberg skrev:Hej!

På en del platser finns ju s.k. vind-T. På Getterön och Visingsö har jag sett dem. Förmodligen har det väl funnits på flera ställen tidigare men där de inte längre finns kvar.
På vilka platser finns/fanns det vind-T?
Det vore även intressant att se ritningar på vind-T och får veta lite mer om närde sattes upp, var de tillverkades osv.
Jag får ju säga att det verkar vara en bra mycket mer hållbar sak än vindstrutarna som blåser sönder i tid och otid.

Martin Hellberg, Backamo
Man får lära sig mycket genom att läsa här på forumet. Vindstrut vet jag naturligtvis vad det är men vad är ett vind-T? Jag kunde förstås förstå (läs: gissa mig till) dess funktion men hur ser detta T egentligen ut? Jag har varit på Visingsö men minns inte att jag sett detta vind-T där.

Alltså tar man då som den datorvane forumskribent man är hjälp av herr Google, som givetvis vet besked och kan visa bilder. Så därför delar jag med mig av Googles vetskap och postar därför denna bildlänk http://www2.vistaharold.se/wp-content/u ... _6_opt.jpg till båtnad för alla som är nyfikna på denna vindmackapär!

PS. Lite bildtext till den länkade bilden: 'Ett vind-T som visar vindriktningen. Foto: Nicklas Eriksson'!
Christer Engdahl
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Vind-T

Inlägg av Christer Engdahl »

Ett "vind-T" är väl en relik, lika gammal som de runda flygfälten.

En "vindstrut" visar vindriktningen.

Ett utlagt "landnings-T" visar påbjuden landningsriktning och om ena delen av T:et är invikt, även trafikvarvet (vänster eller höger).

Nu är debatten öppen för vad ett vind-T egentligen är och visar. Ett "landnings-T" som riktas in av vinden och som därmed endast fungerar som avsett på runda flygfält?
Bengt Löfgren
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 mar 2008, 16:02

Re: Vind-T

Inlägg av Bengt Löfgren »

Ett vind -T kan, i motsats till bofinken, se ut hur som helst:

https://www.google.se/search?q=wind+tee ... 4Q_AUICCgB
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Vind-T

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Tack för era svar.
Någon ritning är det inte någon som har?
Enligt nedanstående länk så fanns tydligen vind-T på Hästholmens flygfält.
http://lae.blogg.se/2011/august/gone-bu ... olmen.html
Några andra kända fält?

Mvh
Martin Hellberg, Backamo
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vind-T

Inlägg av Lars Sundin »

I Michael Sanz Brommabok finns en ritning över Brommafältet från 1936 där en vind-T symbol finns inritad på Ranhammarshöjden.

Jonas Björnstam har i sin bok "En Gnutta Flax" ett foto från 1960 som visar SE-SCH (en vackert målad Baby) och tre prominenta flygare. I bakgrunden skymtar det vind-TV som fanns med redan på den första fältkartan 1936/37, på en liten bergnalle mellan fältet och Nyckelsjön. Det revs i mitten av 60-talet och fungerade då. Jag har minnen av att ha sett det (började segelflyga 1966). För några år sedan fotograferade jag resterna av betongstativet.

I Örebro finns Gustavsviksfältets vind-T kvar som minnesmärke. Man får en hum om storlek och konstruktion i Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rebro_flygf%C3%A4lt
Se även SFF flygminnesmärken.

På Claës Hagenfeldt och Robert Brobergs innehållsrika sajt om Gustavsviksfältet på http://gustavsviksflygfalt.se fann jag denna bild: http://gustavsviksflygfalt.se/bild/brob ... _w1600.jpg

En bild jag tog i maj 2007: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ind-t2.jpg
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Vind-T

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:I Michael Sanz Brommabok finns en ritning över Brommafältet från 1936 där en vind-T symbol finns inritad på Ranhammarshöjden.

Jonas Björnstam har i sin bok "En Gnutta Flax" ett foto från 1960 som visar SE-SCH (en vackert målad Baby) och tre prominenta flygare. I bakgrunden skymtar det vind-TV som fanns med redan på den första fältkartan 1936/37, på en liten bergnalle mellan fältet och Nyckelsjön. Det revs i mitten av 60-talet och fungerade då. Jag har minnen av att ha sett det (började segelflyga 1966). För några år sedan fotograferade jag resterna av betongstativet.

I Örebro finns Gustavsviksfältets vind-T kvar som minnesmärke. Man får en hum om storlek och konstruktion i Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rebro_flygf%C3%A4lt
Se även SFF flygminnesmärken.

På Claës Hagenfeldt och Robert Brobergs innehållsrika sajt om Gustavsviksfältet på http://gustavsviksflygfalt.se fann jag denna bild: http://gustavsviksflygfalt.se/bild/brob ... _w1600.jpg

En bild jag tog i maj 2007: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ind-t2.jpg
Intressant info/bilder. Hur lättrörliga var dessa T-formade vindvisare? De måste ju rimligen vara balanserade så att de verkligen kunde röra sig lätt i vinden trots rätt ansenliga dimensioner på metallkonstruktionerna. Varför inte använda vindstrutar istället undrar en helt okunnig amatörentusiast? ;-)
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9947
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Vind-T

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Det vind-T som finns och fortfarande fungerar på Getterön, Varberg fungerar mycket bra, och det vrider sig tydligen lätt i vindriktningen. Min uppfattning är att det är något "stabilare" i byig vind än en vindstrut och mycket lättare att läsa av från flygplan i luften än en strut.
Min gissning är att det tidigare var ett krav att i varje fall en obemannad flygplats skulle ha ett vind-T, men när detta krav upphörde vet jag inte. Idag skall det finnas en vindstrut på ett flygfält.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"