Bildfråga haveri vid Linköping

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga haveri vid Linköping

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tacksam för hjälp med identifiering av detta foto. På fotobaksida framgår att bilden skall vara tagen vid Linköping 1927-02-16.
Flygplantyp? Vad hände?
Är det en FVM S 21? Foto via Leif Hellström
Är det en FVM S 21? Foto via Leif Hellström
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Bildfråga haveri vid Linköping

Inlägg av Leif Fredin »

S.21 nr 3208 havererade 1927-02-16 vid Malmen.
Förare löjtnant Skiöldebrand, spanare löjtnant Hägglöf skadades.

Ur haveriprotokoll:
"Till Chefen för 3. Flygkåren.

Efter verkställd utredning rörande flygplan n:r 3208:s - förare löjtnant Skiöldebrand, spanare löjtnant Hägglöf - störtning, får jag vördsamt meddela följande:
Flygplanet observerades från marken strax innan störtningen, kommande i glidflykt söder ifrån, på omkring 100 - 150 m:s höjd, mot den öppna terrängen 1500 m. öster Ryd.
Från det flygplanet passerade landsvägen Malmslätt - Linköping på 100 á 75 m:s höjd, syntes det svänga i en vid båge åt höger, tills det med riktning öster ut och på omkring 25 m:s höjd vek sig över högra vingen och störtade till marken.
Vid tillfället rådde västlig, stark, byig vind.
Löjtnanterna Skiöldebrand och Hägglöf hava i går hörts av mig, löjtnant S. Meddelade därvid:
Under planflykt på omkring 150-200 m:s höjd, tyckte han sig höra en smäll som planet visade tendens att gå på höger vinge. Fullt utslag med ratten åt vänster medförde ingen verkan på flygplanet.
Han slog av motorn och planérade ner mot den ovannämnda öppna terrängen 1500 m. väster Ryds herrgård för att söka landa. Under planén lade sig flygplanet så småningom i sväng åt höger, trots hans försök att hålla det på rak kurs. Plötsligt ”kände han planet snabbt svänga till åt höger och såg marken komma emot sig”.
Löjtnant S. var av den bestämda uppfattningen, att skevningsroderlinan gått av i luften. Löjtnant Hägglöf bekräftar i stort löjtnant Skiöldebrands uppgifter.
Såväl löjtnant S. som löjtnant H. voro vid mitt besök sannolikt ej fullt fria från sviterna av den hjärnskakning de ådrogo sig i störtningen. Löjtnant Skiöldebrand föreföll dock ganska redig i tankegången.
Efter vad som enligt ovan framkommit synes det sannolikt att skevningsroderlinan brustit i luften.

Malmen den 18. Febr. 1927
Gustaf Ström
Skolchef."

Fpl kasserades 1927-04-08
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri vid Linköping

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Stort tack Leif för Din hjälp och kompletta svar.
/Sven-Erik
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Bildfråga haveri vid Linköping

Inlägg av eralehm »

Idag skulle motsvarande haveriutredning ta ett år och omfatta 500 sidor - utan att förmodligen vara mer klargörande.

/Leif H
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"