Bildfråga haveri i Malmö

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tacksam för hjälp med identifiering av detta foto. På fotots baksida finns en notering "Maskinen på kyrkogården vid Gasverket i Malmö.
Foto: Otto Ohm, Malmö
Foto: Otto Ohm, Malmö
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Leif Fredin »

Är osäker, men kan vara marinens flygbåt nr 2 (Thulin B) som havererade i Malmö 1917-09-02 varvid föraren löjtnant Ivar B. Sandström omkom.
Har endast en kort notis:
"Föraren, som ej var fastbunden, har vid en kraftig rörelse glidit framåt och slungats ur flygbåten. Flygbåten störtade från 800 m höjd och sönderslogs mot marken"
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kolla: om Ivar B. Sandström .
http://www.tjelvar.se/biografica/akter-1/1460.htm

Flygplanet.. ,Thulin B tog mark på den östligaste delen av Nya kyrkogården


1917, 1 september:
Löjtnant Ivar Sandström omkommer vid ett haveri i Malmö i samband med flygning från
Landskrona till Malmö. P g a kastvindar kastas han ur sitt Thulin B-plan och omkommer. Flygplanet fortsätter i luften och havererar ca 600 meter från den plats där Sandström föll ur. Sandström innehade aviatördiplom nr 30.
http://www.flyghistoria.org/images/Imag ... 0_1919.pdf

Flygolyckan
Olycksdagen 1917 hade Sandström, som var tilldelad den i Landskrona förlagda avdelningen av flottans flygkår, vid 4-tiden på eftermiddagen jämte kapten Krokstedt och löjtnant Beckman gjort sig färdiga för en eskaderflygning, berättar Sydsvenska Dagbladet Snällposten. Den maskin Ivar Sandström förde befann sig emellertid inte fullt klar till start samtidigt med de övriga, varför de gick upp utan honom. En stund senare begav han sig till väders och företog en tur söderut mot Malmö. "Plötsligt sågs maskinen göra en överhalning och så att säga ställa sig på kant. Personer, som höllo ögonen på den, märkte också att något föremål föll ur."
En chaufför, Karl Olsson, och hans kamrat Oskar Gren, som kom körande med en hyrbil Bergsgatan fram, skyndade med högsta hastighet genom Spånhusvägen och fann Sandström i en åker tillhörig Möllevångsgården. "Han var då ännu vid liv, fast sanslös och illa lemlästad." Maskinen fortsatte sin egen väg och gick under småslag hit och dit ungefär femhundra meter innan den tog mark. Först på allra östligaste delen av Nya Kyrkogården föll hydroplanet ner och blev liggande innanför kyrkogårdsområdet i fullständigt raserat tillstånd.
Det förstörda planet var ett monohydroplan av Morane-Saulnier-typ och tillverkat ungefär två år tidigare vid Thulins verkstäder.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivar_Sand ... _(flygare)

Planet skall ha varit märkt 81
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 16 sep 2016, 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Mats Averkvist »

Enligt DN så föll Thulin-maskinen ned på Nya kyrkogården, bara några meter från gasverkets kontor. Kan det vara byggnaden vi ser?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Lars Sundin »

Mer om den förolyckade Sandström och olyckan: http://www.ljugarn.net/sandstrom/sid_01.htm
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Från Lars Sundins inlägg::
””Kanske ligger det någon sanning i det jag alltid hört viskas inom familjen, nämligen att löjtnant Sandström dog av olycklig kärlek. Hans älskade, en fröken Happach, gifte sig med en annan just den dagen han störtade…””  …...(längst ner.) i
http://www.ljugarn.net/sandstrom/sid_01.htm

Citerar något ovanifrån::
>>"Plötsligt sågs maskinen göra en överhalning och så att säga ställa sig på kant. Personer, som höllo ögonen på den, märkte också att något föremål föll ur." >>.....?? .sorgligt.
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 498
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Lennart A »

Visst finns det bilder på Thulin B med ovanligt stora kronor på vingarna? Så det kan nog stämma.

Lennart A
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack alla för intressanta uppgifter. Fotot är identifierat och jag kan skriva in en hel del i fotoregistret om det aktuella fotot.
Enligt SFF Kronologi inträffade haveriet den 1 september. Enligt andra uppgifter den 2 september. Är det möjligt att få bekräftat vilket datum som är korrekt?
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Bengt Ekbladh »

""Enligt SFF Kronologi inträffade haveriet den 1 september. Enligt andra uppgifter den 2 september. Är det möjligt att få bekräftat vilket datum som är korrekt? /Sven-Erik""

Nu var ju jag inte närvarande ! ..men enligt "IN Memoriam" säges 1917-09-02 .....
ovan sägs nog ca tidpunkten .....eftermiddagen ca 04?
( skall senare kolla närmare....mina ev. urklipp)
Men
""Vid halv fem-tiden idag på e.m. syntes ett hydroaeroplan komma in över staden på ganska stor höjd » skriver Östgötacorrespondenten den 2 september 1917. « Då det kom något söder om den egentliga staden syntes flygbåten på något sätt ha kommit i olag och började slå volter, varvid en person syntes störta ner från betydlig höjd mellan 300 och 400 m. Den nedstörtade flygaren befanns vara löjtnanten vid flottan Ivar Sandström.!!

Ja.. vad säger man om När det hände ?

Tror inte Östgötacorrespondenten gav ut ett extra nr, ?.....den tiden på dagen......Hände det 1917-09-01?

Alltså verkar mycket osäkert När (dag) det hände......Kan det varit ----09-01?
Vad sägs?
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Leif Fredin »

Enligt de uppgifter jag har tillgängliga så inträffade det två haverier den 2 september 1917 i Malmötrakten.
Det ena var med fb 1 (Thulin B) vilken havererade i Öresund. Löjtnant Beckman var flygförare och en mekaniker medföljde, båda oskadade.
”Under flygning uppstod fel å motorn, och då flygbåten hade ringa sjöduglighet, havererade den vid landningen i den ganska höga sjön. Tändstiften klickade. Helt sönderslagen, ej reparabel.”
Det andra haveriet var med fb 2 nämnt i tidigare inlägg.
Det kanske framgår ur t ex tidningsklipp (med utgivningsdatum) om haverierna inträffade samma dag och om det eventuellt skett någon sammanblandning mellan flygbåtarnas identitet.
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 498
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Lennart A »

Enligt mina anteckningar (antagligen från Krigsarkivet) haverererade både nr 1 och nr 2 den 2 september 1917. Båda kasserades 26 oktober 1917.

Lennart A
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Har kollat vad och när Gävles då 4 tidningar skrev om haverierna 1917-09-02..!
Först 1917-09-02 var Söndag.
Ingen av nämnda tidningar kom ut söndagar så de har notiser 3/9 och 4/9.

Lite axplock::
Arb. Skriver 3/9...”halv 5 tiden Igår”
Gefle Posten::: 3/9 o 4/9 längre reportage vad som hände söndagsmiddagen.

Bla....”Sandström föll ner i en åker vid Möllevångsgården i närheten av Folkets Park
…..Fb:s nedslagsplats ::.på Nya Kyrkogården ½ km från Möllevångsgården”
Bild av Sandström med text::avled söndags em.

Norrlands Posten säger ”på söndags eftermiddag”

Det kan sägas att GD hade ett (mörkt o lite svår tydd bild)
Jämfört med Sven-Eriks bild visas här att vita? Vingen pekar ner åt Vänster ==spegelvänd eller tagen från annat håll?

OM andra haveriet (samma dag?). Säger GD:1917-09-04:

”Enl Sydsvenska DB inträffade igår afton ca 7-tiden ännu en flygolycka i närheten av Malmö".
((GD citerar Sydsvenska DB enligt mig vad de skrev igår (3/9) o då bör det ha hänt 2/9)) ! hänger ni med?

>>Mellan Malmö o Barsebäck led nämligen ljt. Beckman, som var ute att söka ljt. Sandström, haveri i det att hans hydroplan i de häftiga kastvindarna, kantrade och föll i vattnet. Flygaren och mekanikern lyckades simmande hålla sig uppe och upptogs senare av en torpedbåt. Maskinen har betydligt ramponerats. Om anledningen till olyckan kan ännu intet med bestämndhet sägas >>

Ser tyvärr ingen platsangivelse.

Alltså:Sandström havererade söndagen 1917-09-02 på em.(ca 16,30)
Beckman samma dag vid 19-tiden.
:::har inte sett uppgiften att Beckman sökte Sandström, då han tydligen påträffades mycket snart och skjutsades fort till lasarett...., men det fanns ju inga smarta telefoner att tillgå.

Är vi överens om att datumet för Sandströms haveri är 1917-09-02
och tydligen även för Beckmans haveri ?

PS, hade ju kameran med, men den ville inte vara med....batteriet!
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Lars Sundin »

Jo, att Sandströms haveri inträffade på söndag 2 september 1917 är ganska klart, viktiga källor anger detta datum. Jag försökte förstå hur det blev fel i min notis i SFF Kronologi. Notisen fanns ej med i pappersutgåvan år 2000.

I mina arbetsanteckningar har jag noterat 2 september som datum för olyckan, men i många år stod det av någon anledning ett frågetecken efter detta datum i mina löpande reviderade versioner på SFF:s hemsida. Underlag/förslag till notisen (och många andra notiser) hade kommit från/via S-E Jönsson. Antagligen var datumangivelserna svårtolkade; därav frågetecknet. Vid skrivandet av någon av de sista versionerna hade jag troligen upptäckt Lena Svedman Augris text på webben (en not om hennes text har tillkommit), och tolkat den som att 1 september var olycksdatum.

kan det ha gått till.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri i Malmö

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack alla för hjälp och engagemang! Jag är övertygad om att den 2 september är korrekt.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"