Vår medlem Carl-Fredrik Geust, Finland har sänt oss två foton tagna på Malmi flygplats utanför Helsingfors under kriget när finska barn skall flygas till Sverige.
Carl-Fredrik undrar om bilderna kan dateras samt ABA-besättningen identifieras?
Vilken tid var ABA:s sk. neutralitetsmälning i användning?
Förställer bägge bilderna samma plan (SE-BAC Falken)?
Ytterligare information?
Bild 2 med barnaskaran framför SE-BA_ (vilken är den sista bokstaven i id-koden?) med neutralitetsmärkningen SWEDEN SCHWEDEN finns publicerad i Malms flygplats 70-års historik som utkom i våras. Jag måste medge att jag skäms över att inte kollat först i denna bok, som jag själv bidragit med vissa uppgifter till.... (Obs att flygplatsens och Helsingfors-stadsdelens namn på svenska skrivs utan "i", men däremot på finska "Malmi".)
Alltså: bilden är tagen på Malm den 27 maj 1942 inför flygning till Sverige. De unga passagerarna är barn till Ilmavoimat-flygare, som av sina svenska kolleger (alltså i Flygvapnet!) erbjöds möjlighet att sända sina barn till trygg och hälsosam vistelse under sommaren-hösten 1942 vid Gimo gård i Uppland. De svenska flygarna stod för alla kostnader (transport, vistelse, hälsovård mm)! Denna hjälpinsats hade organiserats av överste Paul af Uhr med familj (som själv bodde på Gimo gård? - bokens text är här lite diffus). Barnen återvände till Finland i september 1942.
I boken finns också några ströuppgifter om flygtransporterna av krigsbarn till Sverige, som utfördes av såväl Aeros som ABAs plan (oftast Ju 52, men också med ABAs DC-3 plan):
- i november 1942 utfördes fem barnflygningar
- under 1942 hela 28 barnflygningar
- i januari 1944 två barnflygningar, och efter/under den storanfallen mot Helsingfors i februari 1944 hela 14, i mars 1944 7 och i april-maj 1944 6 flygningar per månad.
Under 1944 gjordes sammanlagt 40 barnflygningar, den sista i september 1944. Dessutom transporterades givetvis barn även med reguljära turer, t.ex. med ABA i februari 1942 124 barn, och i januari 1944 113 barn med Aero, i februari 1944 352 barn (med Aero och ABA), under jan-mars 1944 740 barn. Totalt under 1944 över 1000 med reguljärflyg.
Vem kan berätta mera om denna åtminstone för mig hittills "okända" flyghjälp till Finland (som minsann måste dokumenteras!)?