Vår medlem Carl-Fredrik Geust, Finland har sänt oss två foton tagna på Malmi flygplats utanför Helsingfors under kriget när finska barn skall flygas till Sverige.
Carl-Fredrik undrar om bilderna kan dateras samt ABA-besättningen identifieras?
Vilken tid var ABA:s sk. neutralitetsmälning i användning?
Förställer bägge bilderna samma plan (SE-BAC Falken)?
Ytterligare information?
Hoppas att vi kan få svar på frågorna.
/Sven-Erik
Bildfråga: SE-BAC transporterar finska barn till Sverige
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Bild 2 illusterar ny sida i "flyghjälpen" till Fin
Bild 2 med barnaskaran framför SE-BA_ (vilken är den sista bokstaven i id-koden?) med neutralitetsmärkningen SWEDEN SCHWEDEN finns publicerad i Malms flygplats 70-års historik som utkom i våras. Jag måste medge att jag skäms över att inte kollat först i denna bok, som jag själv bidragit med vissa uppgifter till.... (Obs att flygplatsens och Helsingfors-stadsdelens namn på svenska skrivs utan "i", men däremot på finska "Malmi".)
Alltså: bilden är tagen på Malm den 27 maj 1942 inför flygning till Sverige. De unga passagerarna är barn till Ilmavoimat-flygare, som av sina svenska kolleger (alltså i Flygvapnet!) erbjöds möjlighet att sända sina barn till trygg och hälsosam vistelse under sommaren-hösten 1942 vid Gimo gård i Uppland. De svenska flygarna stod för alla kostnader (transport, vistelse, hälsovård mm)! Denna hjälpinsats hade organiserats av överste Paul af Uhr med familj (som själv bodde på Gimo gård? - bokens text är här lite diffus). Barnen återvände till Finland i september 1942.
I boken finns också några ströuppgifter om flygtransporterna av krigsbarn till Sverige, som utfördes av såväl Aeros som ABAs plan (oftast Ju 52, men också med ABAs DC-3 plan):
- i november 1942 utfördes fem barnflygningar
- under 1942 hela 28 barnflygningar
- i januari 1944 två barnflygningar, och efter/under den storanfallen mot Helsingfors i februari 1944 hela 14, i mars 1944 7 och i april-maj 1944 6 flygningar per månad.
Under 1944 gjordes sammanlagt 40 barnflygningar, den sista i september 1944. Dessutom transporterades givetvis barn även med reguljära turer, t.ex. med ABA i februari 1942 124 barn, och i januari 1944 113 barn med Aero, i februari 1944 352 barn (med Aero och ABA), under jan-mars 1944 740 barn. Totalt under 1944 över 1000 med reguljärflyg.
Vem kan berätta mera om denna åtminstone för mig hittills "okända" flyghjälp till Finland (som minsann måste dokumenteras!)?
Carl-Fredrik Geust
Alltså: bilden är tagen på Malm den 27 maj 1942 inför flygning till Sverige. De unga passagerarna är barn till Ilmavoimat-flygare, som av sina svenska kolleger (alltså i Flygvapnet!) erbjöds möjlighet att sända sina barn till trygg och hälsosam vistelse under sommaren-hösten 1942 vid Gimo gård i Uppland. De svenska flygarna stod för alla kostnader (transport, vistelse, hälsovård mm)! Denna hjälpinsats hade organiserats av överste Paul af Uhr med familj (som själv bodde på Gimo gård? - bokens text är här lite diffus). Barnen återvände till Finland i september 1942.
I boken finns också några ströuppgifter om flygtransporterna av krigsbarn till Sverige, som utfördes av såväl Aeros som ABAs plan (oftast Ju 52, men också med ABAs DC-3 plan):
- i november 1942 utfördes fem barnflygningar
- under 1942 hela 28 barnflygningar
- i januari 1944 två barnflygningar, och efter/under den storanfallen mot Helsingfors i februari 1944 hela 14, i mars 1944 7 och i april-maj 1944 6 flygningar per månad.
Under 1944 gjordes sammanlagt 40 barnflygningar, den sista i september 1944. Dessutom transporterades givetvis barn även med reguljära turer, t.ex. med ABA i februari 1942 124 barn, och i januari 1944 113 barn med Aero, i februari 1944 352 barn (med Aero och ABA), under jan-mars 1944 740 barn. Totalt under 1944 över 1000 med reguljärflyg.
Vem kan berätta mera om denna åtminstone för mig hittills "okända" flyghjälp till Finland (som minsann måste dokumenteras!)?
Carl-Fredrik Geust
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Calle!
Skall man kanske gissa att den första bilden är från 1940? Av målningen att döma.
Jag googlade förstås men det jag fann är för dig nog inget nytt. Några träffar:
http://62.20.57.210/ra/manadensdok/2003/okt2003.html
http://www.krigsbarn.se/RFK/default.asp
http://terve.rossi.se/ och där bl a:
http://terve.rossi.se/a7ab6195-ff34-49e ... 87-29.html
http://terve.rossi.se/att/Transportstatistik.pdf
Lars S, som "minns" Matti i grannhuset en tid
Skall man kanske gissa att den första bilden är från 1940? Av målningen att döma.
Jag googlade förstås men det jag fann är för dig nog inget nytt. Några träffar:
http://62.20.57.210/ra/manadensdok/2003/okt2003.html
http://www.krigsbarn.se/RFK/default.asp
http://terve.rossi.se/ och där bl a:
http://terve.rossi.se/a7ab6195-ff34-49e ... 87-29.html
http://terve.rossi.se/att/Transportstatistik.pdf
Lars S, som "minns" Matti i grannhuset en tid