DRAKEN 35K....1 och 2...Nyhet?
Har du hört om dessa beteckningar?
Nytt för mig men se länken nedan::
…...sidan omfattar 266 sidor!....
1960 var det australiensiska flygvapnet ute efter att köpa sig ett nytt jaktplan. Man skickade därför en delegation till Europa för att provflyga Mirage III (som man senare också köpte), men när man ändå var på plats passade man också på att provflyga det nya svenska flygplanet J 35 Draken. Man fick prova både J 35A (35001) och prototypen till J 35B (35011) och en rapport skrevs men något köp blev det aldrig (Mirage III hade bland annat betydligt bättre räckvidd med sina stora fälltankar, vilket kan ha något med saken att göra - Australien är inte litet).
Den här rapporten som testpiloten skrev finns idag att läsa online på det australiensiska riksarkivets hemsida - det är ganska rolig läsning, han verkar ha gillat flygplanet, med undantag för katapultstolen. Länken går till en hel dokumentvolym, men om man knappar in sidnumret 87 i rutan en bit ner till höger där det står "jump to page" så kommer man direkt till första sidan i rapporten. Om man vill ha lite sammanhang först kan man gå till sidan 74 istället. Det finns också en bunt med fina bilder på sidan 118 och framåt.
Bla kan man läsa::35A is entering Sq service och 65 byggs.
RSAB (?) advise att 340 st 35B skall byggas! (sid 76)
Beteckning Draken 35K (...35K1 och K2 ) för Schweiz o RAAF
””This aircraft is worthy of further consideration
35B sid 87
Bilder sid 118
senare kommer Mirage III Starfighter
kolla även sid 164,
Conclusion...sid 187
Det blev ju Mirage 111 A O1...osv....
Söker ev. info om 35K......verkar blivit 35H : varför?
Ok LÄNKEN ÄR HÄR::
http://recordsearch.naa.gov.au/SearchNR ... 199194&S=1
Varför har vi inte hört mer om 35 K..?
Hur blev 35K ...35H...Helvetia?
DRAKEN 35K....1 och 2...Nyhet?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: DRAKEN 35K....1 och 2...Nyhet?
Kan något svar på frågan:
Draken 35K1 och 35K2
Finnas i :
SAAB Minnen nr 9
Erik Bratt :Något om projektering och framtagning av fpl 35 Draken
SAAB Minnen nr 16
Curt Murhed :Flygplan 35. 50 år Bl a ur Mach9 nr 2 1982
Hans-Osquar Gustavsson :Fpl 35 Draken. Tillverkning
http://saabveteran.se/minnen/index.htm
Dessa böcker har jag tyvärr inte (än)...någon som kan kolla?
Alltså söker info om Draken 35K1 och 35K2.....( tänkt för Australien)
Kan du hjälpa till?
Draken 35K1 och 35K2
Finnas i :
SAAB Minnen nr 9
Erik Bratt :Något om projektering och framtagning av fpl 35 Draken
SAAB Minnen nr 16
Curt Murhed :Flygplan 35. 50 år Bl a ur Mach9 nr 2 1982
Hans-Osquar Gustavsson :Fpl 35 Draken. Tillverkning
http://saabveteran.se/minnen/index.htm
Dessa böcker har jag tyvärr inte (än)...någon som kan kolla?
Alltså söker info om Draken 35K1 och 35K2.....( tänkt för Australien)
Kan du hjälpa till?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: DRAKEN 35K....1 och 2...Nyhet?
Jag kanske inte riktigt förstår problemet men jag kikade i Saab-minnen (som jag har på CD) i de artiklar Bengt E nämner. Ingenstans nämns Australien.
I Murheds artikel i Minnen del 16 (som är en hyllning till Bratt för hans insatser med anledning av "50 år Draken" finns följande versions-listning (säkert ej komplett) och milstolpar:
J 35A Levererades under 1960-62. De första 25 saknade taktisk utrustning och byggdes sedermera om till SK 35C. F13 var den första flottilj som fick 35A, den 8 mars 1960. F16 fick 35A 1961. 90 exemplar tillverkades.
J 35B 29 november 1959 flög första prototypen. Första flottilj med 35B var F16. Övriga som haft 35B: F 10, F 18. 35B överskred Mach 2 den 14 januari 1960.
SK 35C 30 december 1959 första provflygningen med 35800. Leverans 61-62 till F16. 25 ex byggda.
J 35D 27 december 1960 första provflygningen ned 35-6. Leverans 1963-65 till F 13 Övriga flottiljer som haft 35D: F3, Fl0 samt F4 och F21 vilka fortfarande har 35D. En del av 35D byggdes om till S 35E.
S 35E 27 juni 1963 första flygningen med 35901. 1965-67 leverans till F11 och F21. 60 ex byggda.
J 35F 27 december 1960 flögs en konverterad 35D med Filip-utrustning. Leverans ägde rum 1965-72. Första 35F kom i tjänst på F13. Övriga flottiljer med 35F: F1, F3, Fl0, F12, FI6, FI7.
35H SAAB:s exportversion som 1960 erbjöds Schweiz.
35XD (Export Danmark) Baserad på 35F men strukturellt förstärkt för attack och spaning, större fälltankar. 45 st F plus 6 st TF skolflygplan tillverkades av SAAB.
35BS 6 plan utlånade till, sedermera köpta av Finland.
35CS Tre plan inköpta av Finland.
35S 12 plan baserade på 35F1 plus XD, sålda av SAAB. Flygplanen slutmonterades i Finland.
35FS (Flygvapnets 35F1) 6 plan sålda till Finland.
2 stycken SK 35C, serienummer 35821 och 35823, såldes till Finland.
----
Jag har sett att versionsbokstaven K använts av en viss plastmodelltillverkare. Ytterligare versionsidentifieringar är ju kända.
Bratts artikel i Minnen 9 är bra, det är litet fylligare än man läst i "Silvervingar" och "Människor och Flygande maskiner". Så ögnade jag Erik Dahlströms kortfattade beskrivning i "Minnen 8" hur han nådde Mach 2 där försiktighetsåtgärder med tanke på friktionsvärmen och sidstabilitet krävdes. Man förstår mellan raderna att det behövdes ett visst mod...
I Murheds artikel i Minnen del 16 (som är en hyllning till Bratt för hans insatser med anledning av "50 år Draken" finns följande versions-listning (säkert ej komplett) och milstolpar:
J 35A Levererades under 1960-62. De första 25 saknade taktisk utrustning och byggdes sedermera om till SK 35C. F13 var den första flottilj som fick 35A, den 8 mars 1960. F16 fick 35A 1961. 90 exemplar tillverkades.
J 35B 29 november 1959 flög första prototypen. Första flottilj med 35B var F16. Övriga som haft 35B: F 10, F 18. 35B överskred Mach 2 den 14 januari 1960.
SK 35C 30 december 1959 första provflygningen med 35800. Leverans 61-62 till F16. 25 ex byggda.
J 35D 27 december 1960 första provflygningen ned 35-6. Leverans 1963-65 till F 13 Övriga flottiljer som haft 35D: F3, Fl0 samt F4 och F21 vilka fortfarande har 35D. En del av 35D byggdes om till S 35E.
S 35E 27 juni 1963 första flygningen med 35901. 1965-67 leverans till F11 och F21. 60 ex byggda.
J 35F 27 december 1960 flögs en konverterad 35D med Filip-utrustning. Leverans ägde rum 1965-72. Första 35F kom i tjänst på F13. Övriga flottiljer med 35F: F1, F3, Fl0, F12, FI6, FI7.
35H SAAB:s exportversion som 1960 erbjöds Schweiz.
35XD (Export Danmark) Baserad på 35F men strukturellt förstärkt för attack och spaning, större fälltankar. 45 st F plus 6 st TF skolflygplan tillverkades av SAAB.
35BS 6 plan utlånade till, sedermera köpta av Finland.
35CS Tre plan inköpta av Finland.
35S 12 plan baserade på 35F1 plus XD, sålda av SAAB. Flygplanen slutmonterades i Finland.
35FS (Flygvapnets 35F1) 6 plan sålda till Finland.
2 stycken SK 35C, serienummer 35821 och 35823, såldes till Finland.
----
Jag har sett att versionsbokstaven K använts av en viss plastmodelltillverkare. Ytterligare versionsidentifieringar är ju kända.
Bratts artikel i Minnen 9 är bra, det är litet fylligare än man läst i "Silvervingar" och "Människor och Flygande maskiner". Så ögnade jag Erik Dahlströms kortfattade beskrivning i "Minnen 8" hur han nådde Mach 2 där försiktighetsåtgärder med tanke på friktionsvärmen och sidstabilitet krävdes. Man förstår mellan raderna att det behövdes ett visst mod...