Ice Pilots NWT - Buffalo Airways Yellowknife

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Pe4r

Ice Pilots NWT - Buffalo Airways Yellowknife

Inlägg av Pe4r »

Hej på er, en gammal forumräv som fick återfall....på nått sätt fick jag tag på detta forum
och såg en gammal tråd om ett program som gått på TV kanske 6 år sedan.

Ice Pilots NWT som handlar om Buffalo Airways som i Yellowknife flyger dagligen med gamla DC3 DC4 C46 men
även några Lockheed Electra L188 - varav en är i luften just nu och börjar närma sig Norman Wells.....FR24 är kul ibland.....

Jag kom över denna dokumentärserie för sisådär 6 år sen och blev fast, dock tror jag att enbart
Säsong 1 visades på svensk TV, jag har dock sett övriga säsonger via nätet....tills jag köpte allt
i ett paket i digitalt format så nu kan jag se alla 6 säsonger via nätet men även ladda ner i full kvalitet.
-Har faktiskt Säsong 1 på DVDbox och planerar köpa de övriga på box så har man dom i fysiskt format också.

Jag tycker detta påminner om Ice Road Truckers fastän det är mycket bättre, handlar om gamla flygplan som flygs än idag
70 år efter dom tillverkats, företaget Buffalo Airways startades omkring 1970 av "Buffalo Joe" Joe McBryan och idag driver han
det tillsammans med sin familj, dotter, 2 söner och eventuellt är frun delaktig i arbetet.
Han driver det med järnhand skulle jag vilja säga, en man som ibland går sin egen väg, men många säger att tror han att
han kan fixa det kunder ber om så ser han till att det sker, dom flyger ibland i -40c eller kallare.....o.s.v.

Hans ena son som varit frontfigur i Ice Pilots NWT Mikey Mcbryan, en ung man strax över 30 som jag är General Manager och
samtidigt som hans broder Rod sköter den tekniska sidan och hans engelska titel lyder då Director of Maintenance.
Han har varit verksam i företaget likt Mikey sen unga år skulle jag tro och är som sagt uppväxt i denna firma.

Buffalo Air flyger i huvudsak gods och livsmedel mm till byar och samhällen i North West Territories d.v.s. norra Kanada,
dom har en passagerarrutt som dom flygit sedan omkring 1970-80 som flygs än idag av DC3-or.
Hay River CYHY- Yellowknife CYZF varje morgon och kväll, lör och sön 1 tur per dag.
"The Daily Shed".

Jag gillar serien som sagt, gillar den verkligen, synd att det bara gjordes 6 säsonger men dom var ganska nöjd med det,
man tyckte väl att deras story var färdigberättad då man fått följt dem i med och motgång i cirka 6 års tid.

Så då till min fråga och funderingar, fler här som sett Ice Pilots eller läst, sett eller hört om Buffalo Air?
Jag har nyss fått bekräftat att man skrivit om dom i svensk flygtidskrift, har fått tag på ett PDF exemplar av det reportaget.

Jag har själv planer på att ta en tur till Yellowknife en vacker dag och få chans att se dessa plan med egna ögon, fota dem
och förhoppningsvis träffa en del av familjen McBryan och de andra som jobbar där, vore intressant.

Buffalo Air har ju även en del godsverksamhet där dom kör ut gods genom Buffalo Courier, men vad som aldrig visas i Ice Pilots
är att dom har en terminal i tror jag Edmonton, där jag tror mycket gods till Yellowknife skickas, det nämns men man får aldrig
se den verksamheten i serien.

Dom har vad jag vet enligt serien sina flygplan uppställda på 3 olika ställen, Buffalo Air Hangar Yellowknife vilket är deras stora hangar
och kontor, men i Hay River tror jag dom sköter om Merlyn Carter Airport där det även fraktas ut en del gods i deras regi runt Hay River.
Det står även några vattenbombplan likt CL-215 och några ombyggda DC4 för detta, i Red Deer Alberta har dom också en hangar och ett stort
lager av reservdelar där även större servicearbeten och reparationer sker, om inte annat i andra bolags regi.

Buffalo Air har kring 60 flygplan varav kanske hälften eller liknande är nerplockade alternativt reservdelsobjekt,
så kring 20-30 maskiner skall princip vara flygbara skulle jag tro, allt från Electra och DC6 till Baron 58 Travel Air och sådana.
Skall finnas ett sökpart register i Kanada som man kan söka i, se alla senaste inköp och se de plan dom äger.
Rolf Larsson

Re: Ice Pilots NWT - Buffalo Airways Yellowknife

Inlägg av Rolf Larsson »

Jag har själv haft förmånen att på plats i Yellowknife besöka Buffalo Airways och fått flyga med dem ett antal flygningar. Blev hela tiden mycket vänligt bemött av alla i bolaget och flög med några av piloterna som figurerar i TV-serien. Bifogar ett par bilder för att illustrera under vilka förhållanden som bolaget opererar, båda bilderna är tagna under månaden maj. Med DC-4 C-GPSH "Arctic Distributor" landade vi på isen på den frusna Spider Lake i Northwest Territories och med den skidförsedda DC-3 C-FLFR på Upper Carp Lake, också i Northwest Territories.
C-GPSH.JPG
C-FLFR.JPG
Pe4r

Re: Ice Pilots NWT - Buffalo Airways Yellowknife

Inlägg av Pe4r »

Jo jag hoppas jag själv får chansen att besöka dom,
om man iallafall hade haft ett PPL kanske man fått möjlighet
att spaka någon DC3 i luften om man fått chans hänga med på
en tur.....vore en upplevelse.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"