Byggdes någonsin en attrapp för radarinstallation i J 29 (J 29R?) eller är bilden ett utslag av photoshoppande? Att planer fanns på en sådan version är belagt. Man kan också jämföra med t ex MiG-17 som hade en liknande installation.
J 29R
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: J 29R
Har tyvärr ingen aning om det byggts någon attrapp eller något liknande. Men den här J 29R i skala 1:72 byggde jag för några år sedan.
Har ju en väldigt bra bok i bokhyllan här hemma... "Flygande Tunnan: En antologi" Som jag använde som inspiration till bygget mitt!
Tack Lennart för trevlig läsning...
Med vänlig hälsning
Jan Gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
Har ju en väldigt bra bok i bokhyllan här hemma... "Flygande Tunnan: En antologi" Som jag använde som inspiration till bygget mitt!
Tack Lennart för trevlig läsning...
Med vänlig hälsning
Jan Gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: J 29R
För dem som är intresserade av tidig radar rekommenderar jag ett s k vittnesseminarium: https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Här finner vi benämningen "Tubas näsa" för idén om en (siktes)radar i nosen på 29:an. Antagligen namnad efter Lage Thunberg som var FV-chef när det begav sig.
Ser i texten i övrigt att en simpel radar fanns i J 34, något en känd flyghistoriker som t o m varit mekaniker på planet inte riktigt ville erkänna i en forumdiskussion. Men radar kan ju betyda så olika saker nu för tiden...
Skämt åsido. Det man hade funderat på att förse J 29:an med var nog en liknande avståndsmätare som J 34:an hade. Enligt "vittnesseminariet": PE-46/A, radaravståndsmätare för luftmål tillverkad av Ekco Radar i Storbritannien som ARI 5820/Radar Ranging Mk 1, ingick i leveransen av J 34 Hawker Hunter Mk 50. X-band nominellt 10kW, fast monterad 25 cm antenn. SM-enhet och avståndsenhet i två trycksatta cylindrar monterade i ”vindtunnlar” där rammluft från intag till radomen strömmade. Ingen radarindikator utan avståndsinformation levererades efter automatisk sökning mellan optimalt 800-200m och låsning till gyroreflexsiktet (Ferranti).
F-86 Sabre hade något motsvarande i luftintagets "överläpp". Se https://www.quora.com/Ive-read-that-the ... -some-sort . S 29C fick med tiden en antenn inne i nosringen för ett radionavigationssystem, som man förstås kan benämna "DME radar". Se https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 9c_dme.jpg
Här finner vi benämningen "Tubas näsa" för idén om en (siktes)radar i nosen på 29:an. Antagligen namnad efter Lage Thunberg som var FV-chef när det begav sig.
Ser i texten i övrigt att en simpel radar fanns i J 34, något en känd flyghistoriker som t o m varit mekaniker på planet inte riktigt ville erkänna i en forumdiskussion. Men radar kan ju betyda så olika saker nu för tiden...
Skämt åsido. Det man hade funderat på att förse J 29:an med var nog en liknande avståndsmätare som J 34:an hade. Enligt "vittnesseminariet": PE-46/A, radaravståndsmätare för luftmål tillverkad av Ekco Radar i Storbritannien som ARI 5820/Radar Ranging Mk 1, ingick i leveransen av J 34 Hawker Hunter Mk 50. X-band nominellt 10kW, fast monterad 25 cm antenn. SM-enhet och avståndsenhet i två trycksatta cylindrar monterade i ”vindtunnlar” där rammluft från intag till radomen strömmade. Ingen radarindikator utan avståndsinformation levererades efter automatisk sökning mellan optimalt 800-200m och låsning till gyroreflexsiktet (Ferranti).
F-86 Sabre hade något motsvarande i luftintagets "överläpp". Se https://www.quora.com/Ive-read-that-the ... -some-sort . S 29C fick med tiden en antenn inne i nosringen för ett radionavigationssystem, som man förstås kan benämna "DME radar". Se https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 9c_dme.jpg
Re: J 29R
Vid ett besök på FC på 1980-talet träffade jag en äldre man som var helt säker på att en J 29 försetts med "lösnäsa" på FC och att den till och med flugits med denna. Han var säker på att han sett bilder på detta, i färg, någonstans i FC:s gömmor.
Bilden i inlägget ovan verkar däremot vara fejk, och radomen ser ut att vara kopierad från en MiG.
/Leif H
Bilden i inlägget ovan verkar däremot vara fejk, och radomen ser ut att vara kopierad från en MiG.
/Leif H
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: J 29R
För "J 29R" diskuterades på Saab tre installationslösningar för antennen. Den första gick ut på att nosen drogs fram i form av en radom innanför vilken antennen placerades, det andra var en spolformig kropp i mitten på luftintaget (som på MiG-17, se bild) och det tredje alternativet en metallskivlins mitt i luftintaget. Den indikator som avsågs var en s k I-indikator som anger målets läge relativt flygplanets längdaxel genom den bäring i vilket ekot syns på indikatorn och där avståndet till ekot anger avståndet till målet, ungefär som senare i J 35A. Indikatorn i "J 29R" skulle placeras uppe till höger på instrumentbrädan. Den anordning som fanns i J 34 var en enkel avståndsmätare. Mera om radarinstallationen i J 29 finns i boken Flygande Tunnan, AoH Förlag 1996.