Bildfråga karta
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Bildfråga karta
Kan någon identifiera vad det är för typ av karta / utrusning med någon form av knappar under kartan?
Hur användes den?
Kan mannen identifieras?
Har själv tyvärr inga uppgifter om fotot.
Hur användes den?
Kan mannen identifieras?
Har själv tyvärr inga uppgifter om fotot.
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Re: Bildfråga karta
Den stora pilen på kartan tycker jag mig ana skulle kunna betyda vindriktning.
Vet inte om det har funnits i verkligheten eller om det bara är min fantasi som spökar.
En radio som skickar ut vindriktningsinfo för flygplatsen och att det är vindriktningen som mannen ställer in?
Morsetecken på knapparna?
Låter det långsökt?
Vet inte om det har funnits i verkligheten eller om det bara är min fantasi som spökar.
En radio som skickar ut vindriktningsinfo för flygplatsen och att det är vindriktningen som mannen ställer in?
Morsetecken på knapparna?
Låter det långsökt?
Flygfoto av ett flottiljfält uppe till höger?
Lennart A
Lennart A
Är rätt säker på att det är från F 1 på 1930-talet och har något att göra med fältbelysningen.
/Leif H
/Leif H
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack för svar, fältbelysning verkar ju sannolikt.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Stämmer verkligen flygfotot med Hässlö? Jag har kikat på lite gamla flygfältskartor, men hittar inget som stämmer. Det ser ut som om det ligger byggnader (hangarer) nere till vänster.
Lennart A
Lennart A
Fotot verkar i alla fall ha ingått i en folder med bilder som visade ny fältbelysning på F 1 på 30-talet, men det kan förstås hända att just den här bilden var tagen på annat håll.
/Leif H
/Leif H
- Lars Sundin
Jag tycker att det flygfält som finns i första inlägget är mycket likt det Hässlö-fält som man kan finna hos den förträfflige Bo Justusson på http://www.justus2.se/flyg/flygfyrar/FV ... _fyrar.htm
Jfr även flodljussymbolen som används både på "väggkartan" och Justussons karta över Hässlö.
Jfr även flodljussymbolen som används både på "väggkartan" och Justussons karta över Hässlö.
Hej,
Strömbrytarna är ganska lika de som syns på detta gamla vykort från Brommatornet
Strömbrytarna är ganska lika de som syns på detta gamla vykort från Brommatornet
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Här ett foto till
Stämmer rätt bra - när man vrider kartan 90 grader!Lars Sundin skrev:Jag tycker att det flygfält som finns i första inlägget är mycket likt det Hässlö-fält som man kan finna hos den förträfflige Bo Justusson på http://www.justus2.se/flyg/flygfyrar/FV ... _fyrar.htm .
Lennart A
- Bilagor
-
Här är ett av ljusen på F 1, i mars 1936. Stadiga grejer:
/Leif H
/Leif H
Man ser även det belysta "T:et" som visar vindriktningen.