SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Typ: Piper J3C-65 Cub
c/n: 12372
Tillverkad år 1944

Fd 44-80076 (USAAF L-4J-PI) importerat av A Ahrenberg
Reg 1946-11-26 AB Aerotransports Flygklubb, Bromma "Blyger"
Hav 1954-09-11 Hesselbysjön vid Hässelby strand, avanc. flygn, 2 dog
Ar 1954-09-29 Totalhaveri
Olsson
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27

Re: SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Inlägg av Olsson »

Äldre data
Ramnummer 12200
44.08.09 Mottagen av USAAF i Lock Haven
44.08.14 Till Horseheads New York
46.05.10 Från 9 Air Force till okänd
Paul R Compton
Inlägg: 4097
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-ATX Piper L-4 Cub

Inlägg av Paul R Compton »

SE-ATX enligt min DB. Inregistrerades 19461126 som en Piper L-4 och blev aldrig infört i registret som en J3C-65. Intressant är att en J3C-65 är registrerad nuförtiden i Schweiz som HB-OIC med samma tillverkningsnummer men 1964 som tillverkningsår! Inte samma Cub iaf och kanske en förväxling av ramnummret.

SE-ATX
Piper L-4 Cub
C/n 12372
YoM 1944
Ex 44-80076 (USAAF L-4J-PI) imported by AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460522 Appl for Reg AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460813 Ir CofA/CofR unti 0913
19460812 Test flight, Bulltofta, prop strike with propeller tips damaging cowling and tearing various parts of the fabric on RH side
19461126 CofA #617
19461126 Reg CofR #526 AB Aerotransports Flygklubb, Bromma Blyger
19470916 Incident, Bromma AIrport, prop strike with propeller tips damaging cowling and tearing various parts of the fabric on RH side
19480407 Incident. Nordväst Kungsängens railway station, emergency landing with damage to RH wing
19480512 Accident, Ekerö, emergency landing after engine failure, RH gear broken and strut torn off, LH wing fabric ripped
19490207 CofA lapsed until 19500211
19500316 Incident, 500 m S Skå-Edeby barnby, emergency landing after engine failure with gear and cowling damaged and exhaust and air intake deformed
19511021 Incident, SE of Danderyds Kyrka, emergency landing in adverse weather, braked ahead of ditch and groundlooped
19520222 CofA lapsed until 19520508
19520625 Incident, Skå Edeby aerodrome, propeller, air intake and tailwheel damaged after bouncing on landing and stopping after nosing down
19521108 CofA lapsed until 19530119
19530325 Accident, Bromma Airport, nosed down after landing with damage to prop and air intake
19540919 Accident, Hesselbysjön vid Hässelby Strandbad, aerobatics at low altitude during which a/c banked over in a steep turn, impacted water and sank to a depth of 13 m. Both occupants killed.
19540928 Cnx as Destroyed (Note: HB-OIC c/n 12372, YoM 1964, different aircraft!)

Source credits: Riksarkivet, LFV & Benny Karlsson för haveri/tillbud info
Senast redigerad av Paul R Compton den 19 aug 2024, 11:32, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Foto på SE-ATX efter haveriet den 1951-10-21, vid Danderyds kyrka då flygplanet slog runt.
Jan Jönsson från Djursholms hemvärn bevakar SE-ATX efter nödlandningen.
Jan Jönsson från Djursholms hemvärn bevakar SE-ATX efter nödlandningen.
Tidningsklipp ur SvD den 22 oktober 1951 om haveriet.
Tidningsklipp ur SvD den 22 oktober 1951 om haveriet.
Bengt Ekbladh

Re: SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Inlägg av Bengt Ekbladh »

SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

OM haveriet i Mälaren utanför Hässelby strandbad den 19 september 1954.

Bild från bärgning efter haveriet.
En sportflygplan med två unga män ombord störtade i Mälaren utanför Hässelby strandbad den 19 september 1954. Planet sjönk direkt och ingen överlevde,. Flygkroppen hittades på 13 meters djup och vinschades upp.
Bild en bit ner::
https://mitti.se/nyheter/historia-krasc ... zF2_WZtV5w
Olsson
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27

Re: SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Inlägg av Olsson »

Hej.
Det kan faktiskt vara samma SE-ATX som numera heter HB-OIC och finns i Schweiz. Enligt någon källa så ska skrotet av ATX ha köpts av en Schweizare under 1960 talet. Eventuellt 16:e juni 1964.
/Bertil
Senast redigerad av Olsson den 09 okt 2019, 08:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-ATX, Piper J3C-65 Cub

Inlägg av Lars Sundin »

Den olycksaliga flygningen och bärgningsarbetet beskrivs i Schlegel/Fredrikssons bok "SAS Flygklubb 60 år" som en våldsam busflygning som väckte stor förstämning inom klubben. Några klubbmedlemmar erkände att de fuskat med sådant. Tidningsnotiserna var mer hovsamma och visar att allmänheten kan ha svårt att se och förstå vad som händer och varför det händer.

Ett exempel: http://gustavsviksflygfalt.se/bild/oreb ... _w1150.jpg

I övrigt finns ingen "Hässelbysjön" som nämns i den punktade historiken. Hässelby Strandbad ligger på sjön Mälarens norra strand (och sägs ha varit lika känt som Mölle för 110 år sedan; se Wikipedia.)
Skriv svar

Återgå till "SE-AAA -- SE-AZZ"