35525
J 35F-2
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.525
Enligt Bo Widfedts bok Draken:
Levererat till F 13
Godkänt 1968-05-13
Märkning 13-25
Haveri 1968-09-18 Kvillinge kyrka, motorhaveri
Kasserat 1969-01-17
35525 J 35F-2
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 35525 J 35F-2
35525 J 35F-2
…....
F13-25
Haveri 1968-09-18 Kvillinge kyrka, motorhaveri
Kasserat 1969-01-17
J35F – 35525, RM6C – 8726
Hav.:::Skog V Kvillinge k:a, 7 km N F13 Bråvalla,
Under inflygning mot fältet efter låghöjdsflygning i mörker fick fpl motorstopp på 200 m höjd. Ff/Ffl.1 räddade sig med fsk-hopp på 150 m höjd. Fpl exploderade vid nedslaget.
Ff Ffl 1 L. Ragnar D. Andersson hopppar i mörker med hjölp av raketstol efter pumpskärning
…....
F13-25
Haveri 1968-09-18 Kvillinge kyrka, motorhaveri
Kasserat 1969-01-17
J35F – 35525, RM6C – 8726
Hav.:::Skog V Kvillinge k:a, 7 km N F13 Bråvalla,
Under inflygning mot fältet efter låghöjdsflygning i mörker fick fpl motorstopp på 200 m höjd. Ff/Ffl.1 räddade sig med fsk-hopp på 150 m höjd. Fpl exploderade vid nedslaget.
Ff Ffl 1 L. Ragnar D. Andersson hopppar i mörker med hjölp av raketstol efter pumpskärning
Re: 35525 J 35F-2
Om haveriet på FB;;
Eric Olsson:: Det stod att planet exploderade vid nedslaget . inget jag kommer ihåg men det har gått snart 50år, men det jag kommer ihåg är att planet kom på mycket låg höjd över en liten sjö eller tjärn det var en gata i strandskogen 25/30 meter från nedslagsplatsen där var det en mycket hög och brant slänt ovanför var det riktigt grov skog men det som fanns kvar på haveriplatsen var motorn som låg ovanför slänten vi hitta inga större delar men vi var nog inte först på plats. Vårat jobb var nog att rensa haveriplatsen på smådelar.
Eric Olsson:: Det stod att planet exploderade vid nedslaget . inget jag kommer ihåg men det har gått snart 50år, men det jag kommer ihåg är att planet kom på mycket låg höjd över en liten sjö eller tjärn det var en gata i strandskogen 25/30 meter från nedslagsplatsen där var det en mycket hög och brant slänt ovanför var det riktigt grov skog men det som fanns kvar på haveriplatsen var motorn som låg ovanför slänten vi hitta inga större delar men vi var nog inte först på plats. Vårat jobb var nog att rensa haveriplatsen på smådelar.