Vilken individ kan denna Sk 16 vara och vad är statusen idag?
Bilderna är tagna i Köping hos Knut Andersson i juni 2001 i samband med att medlemmar från Bil- och teknikhistoriska Sällskapet i Köping gör ett besök. Artikel om händelsen finns i Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr 5/2001, sida 35. Artikeln kan läsas om man loggar in på SFF hemsida och använder sig av sökrutan för att t.ex. söka 2001-5.
Flygplanet är enligt artikeln märkt F 20, vilket man också kan se på ett av fotona. Koden på den bortmonterade fenan skulle vara 93.
I SFF årsbok om Sk 16 som Peter Liander gjorde för ett antal år sedan har jag inte kunnat finna någon F 20 - 93.
Knut Andersson var motorintresserad och han hade renoverat motorn och den provkördes vid tillfället.
Bildfråga Sk 16
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10039
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Henrik Bergman
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
- Ort: Vargön
Re: Bildfråga Sk 16
Hej!
Kommer inte ihåg den exakta individen (16086?), men det det är Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Den såldes nyligen till Irland.
/Henrik Bergman, Vargön
Kommer inte ihåg den exakta individen (16086?), men det det är Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Den såldes nyligen till Irland.
/Henrik Bergman, Vargön
Re: Bildfråga Sk 16
Henrik Bergman » skrev:
Hej! Kommer inte ihåg den exakta individen (16086?), men det det är Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Den såldes nyligen till Irland.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=44&t=6786
Leif Fredin » skrev...22 jul 2015,
16093 Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-395
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-858)
Ex RAF Harvard IIB FE661
Till CVA. Gångtid 236 tim. Motor typ Wp nr 10024. Gångtid 236 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-08. Motor typ Wp nr 14491 inmonterad.
Klar 1948-10-21.
Levererat till F 16 1948-10-27. Motor typ Wp nr 14491
Godkänt 1948-11-04
Märkning 16-93
Överlämnat till F 8 1950-08-21 som lån jämlikt fo nr B 74/1950
Gångtid total 1920 tim. Efter LF 260 tim
Motor typ Wp nr 14490. Gångtid total 2090 tim. Efter SM 260 tim.
Återlämnat till F 16 1950-10-09 jämlikt fo nr B 74/50
Gångtid efter LF 325.25 tim
Motor typ Wp nr 14491. Gångtid efter SM 325.25 tim.
Till CVV 1951-11-20 för liten översyn.
Klar 1952-04-15
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1957-08-16
Klar 1957-09-18
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-11-01
Klar 1964-01-11
Märkning 20-80 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Överlämnat till F 13 1970-08-24 som lån
Återlämnat till F 16 1971-01-28
Kasserat 1971-05-04. Flygplanet är i komplett skick försålt för museiändamål till dr Ulf Nylöf, Täby. Ref FMV skrivelse F:INK 24-02406 1971-02-03. Överlämning av fpl till köparen sker genom F 15 försorg, dit fpl överflygs under maj 1971 från F 16.
F16-93 kan ju snabbt bli F20-93....?
Och vad är statusen idag?
är det Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Hej! Kommer inte ihåg den exakta individen (16086?), men det det är Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Den såldes nyligen till Irland.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=44&t=6786
Leif Fredin » skrev...22 jul 2015,
16093 Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-395
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-858)
Ex RAF Harvard IIB FE661
Till CVA. Gångtid 236 tim. Motor typ Wp nr 10024. Gångtid 236 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-08. Motor typ Wp nr 14491 inmonterad.
Klar 1948-10-21.
Levererat till F 16 1948-10-27. Motor typ Wp nr 14491
Godkänt 1948-11-04
Märkning 16-93
Överlämnat till F 8 1950-08-21 som lån jämlikt fo nr B 74/1950
Gångtid total 1920 tim. Efter LF 260 tim
Motor typ Wp nr 14490. Gångtid total 2090 tim. Efter SM 260 tim.
Återlämnat till F 16 1950-10-09 jämlikt fo nr B 74/50
Gångtid efter LF 325.25 tim
Motor typ Wp nr 14491. Gångtid efter SM 325.25 tim.
Till CVV 1951-11-20 för liten översyn.
Klar 1952-04-15
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1957-08-16
Klar 1957-09-18
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-11-01
Klar 1964-01-11
Märkning 20-80 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Överlämnat till F 13 1970-08-24 som lån
Återlämnat till F 16 1971-01-28
Kasserat 1971-05-04. Flygplanet är i komplett skick försålt för museiändamål till dr Ulf Nylöf, Täby. Ref FMV skrivelse F:INK 24-02406 1971-02-03. Överlämning av fpl till köparen sker genom F 15 försorg, dit fpl överflygs under maj 1971 från F 16.
F16-93 kan ju snabbt bli F20-93....?
Och vad är statusen idag?
är det Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Bildfråga Sk 16
Jag är ganska säker på att killen som säljer en Safir nu på Blocket är samma som ägde/äger den här .
så enkelt ställa en fråga om man vill
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=16527
så enkelt ställa en fråga om man vill
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=16527