Svenska Meteorer, wire-kapningspedal och målfäste?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bergwall
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 okt 2008, 16:31

Svenska Meteorer, wire-kapningspedal och målfäste?

Inlägg av Bergwall »

Hej,
Jag var i somras ner till Svedinos muséum och tog en del foton av SE-DCC, till min besvikelse så var målspelutrustningen demonterad. Min fråga är nu om någon kan beskriva eller har bilder på hur wire-kapningspedalen såg ut och var monterad samt hur målstället under bakkroppen var beskaffat. Jag föreställer mig pedalen som en fyrkantig platta på höger sida i baksits, men det är en vild chansning. Bilderna i Halls bok Målflyg kan dessvärre inte vägleda mig. Chanserna att komma in till CAS verkar vara körda efter samtal med Linköpingsmuséet.
All hjälp är mycket uppskattad.
Mvh Robert Bergwall
Bild
Användarens profilbild
Ove Ivansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Inlägg av Ove Ivansson »

Tråkigt att se baksitsen.
Hur kan man låta ett flp fördärvas på detta sätt?
Fick möjlighet att åka några pass i baksits 1973.
När DCC lämnades över 1974 var hon i kanon skick.
Mitt minne idag är en komplett SFI på meteoren på svenska.

HA DE
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Ove Ivansson skrev:Tråkigt att se baksitsen.
Hur kan man låta ett flp fördärvas på detta sätt?
"Man" anskaffade flyplanet för att bevara det åt eftervärden, alternativet var ju att det försvann utomlands eller att det skrotades. Eftersom "Man" driver ett helt privatägt museum utan något stöd från vare sig stat eller kommun så fanns det helt enkelt inte ekonomiska medel att förvara samtliga flygplan inomhus. Ett antal frivilliga entusiaster målade om DCC efter att antal år så att den skulle stå emot vädrets makter litet bättre.

Så småningom kunde "Man" bygga en ny hangar med återigen helt frivilliga krafter. "Man" baxade även in DCC i hangaren där restaureringsarbetet har påbörjats. Restaureringen tar tid eftersom det bara är några få människor som engagerar sig på sin fritid.
"Man" kommer nog att få god ordning på DCC vad det lider med då krävs det att "Någon" ställer upp och jobbar med flygplanet på frivillig basis.

Tyvärr brukar "Någon" tycka att det är viktigare att dricka té med faster Agda på helgerna än att göra något konkret för att bevara ett stycke svensk flyghistoria. "Någon" brukar ju i och för sig dyka upp ganska ofta och gå ett varv i hangaren för att sedan tala om vad "Man" borde göra.
Om man då dristar sig till att be "Någon" om hjälp med genomförandet av dessa idéer så hägrar den stora té-koppen och "Någon" får väldigt bråttom att lämna platsen.

Detta torde väl besvara den klassiska svenska idiomet som man alltför ofta hör ställas.
"Hur kunde man göra så här? Någon måste göra någonting!" (underförstått: blanda för Guds skull inte in mig i det hela) :D

Hur kommer DCC att se ut efter renoveringen? Ingen vet, men man får ju inte glömma att denna individ har ett förflutet som gör den mycket intressant för brittiska flyghistoriker. Den var den första och enda Gloster G-7-1 som byggdes och Jan Zurakowski gjorde ju sina berömda 540-graders hjulningar med den.

Tittar man på den här bilden så har den ju inte mycket gemensamt med hur DCC ser ut i dag, notera stjärtparti och tip-tankarna, ändå är det samma individ:

http://www.abpic.co.uk/photo/1046002/

http://forum.keypublishing.co.uk/attach ... 1160918100

Avslutningsvis så kan man ju nämna att "Man" har det enda flygmuséet i Skandinavien där alla flygplan är under tak. Framtiden ser med andra ord ganska god ut men tyvärr så tar det tid innan det är ordning på hela torpet.

Med vänliga hälsningar,

Håkan
Användarens profilbild
Ove Ivansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Inlägg av Ove Ivansson »

Dela din uppfattning.
Men enl besökare/betraktare var huven öppen i många år oberoende väder.
Ett kapell över huven hade förmodligen inte skadat.
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Nja,
Huven var öppen vid uppehållsväder av två anledningar. Dels kunde flyghistoriskt intresserade besökar få titta in i DCC, dels vädrade man ju ut fukt i samma vända. Var det risk för regn så var huven stängd.
Ett kapell/presenning användes också men då klagade besökarna över att de inte fick titta in........det är inte lätt alla gånger att hålla alla nöjda.

Men alla som sysslat med engelska flygplan och bilar vet ju att de är notoriskt otäta i alla lister så självklart uppstod fuktproblem.
Å andra sidan brukar det ofta finnas en bottenplugg så att man kan få ut vattnet som rinner in. Det verkar vara samma logik som att ha avloppsrören på utsidan av husen, de är lätta att byta ut när de frusit sönder.

Med vänliga hälsningar,

Håkan
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"