Ove Ivansson skrev:Tråkigt att se baksitsen.
Hur kan man låta ett flp fördärvas på detta sätt?
"Man" anskaffade flyplanet för att bevara det åt eftervärden, alternativet var ju att det försvann utomlands eller att det skrotades. Eftersom "Man" driver ett helt privatägt museum utan något stöd från vare sig stat eller kommun så fanns det helt enkelt inte ekonomiska medel att förvara samtliga flygplan inomhus. Ett antal frivilliga entusiaster målade om DCC efter att antal år så att den skulle stå emot vädrets makter litet bättre.
Så småningom kunde "Man" bygga en ny hangar med återigen helt frivilliga krafter. "Man" baxade även in DCC i hangaren där restaureringsarbetet har påbörjats. Restaureringen tar tid eftersom det bara är några få människor som engagerar sig på sin fritid.
"Man" kommer nog att få god ordning på DCC vad det lider med då krävs det att "Någon" ställer upp och jobbar med flygplanet på frivillig basis.
Tyvärr brukar "Någon" tycka att det är viktigare att dricka té med faster Agda på helgerna än att göra något konkret för att bevara ett stycke svensk flyghistoria. "Någon" brukar ju i och för sig dyka upp ganska ofta och gå ett varv i hangaren för att sedan tala om vad "Man" borde göra.
Om man då dristar sig till att be "Någon" om hjälp med genomförandet av dessa idéer så hägrar den stora té-koppen och "Någon" får väldigt bråttom att lämna platsen.
Detta torde väl besvara den klassiska svenska idiomet som man alltför ofta hör ställas.
"Hur kunde man göra så här? Någon måste göra någonting!" (underförstått: blanda för Guds skull inte in mig i det hela)
Hur kommer DCC att se ut efter renoveringen? Ingen vet, men man får ju inte glömma att denna individ har ett förflutet som gör den mycket intressant för brittiska flyghistoriker. Den var den första och enda Gloster G-7-1 som byggdes och Jan Zurakowski gjorde ju sina berömda 540-graders hjulningar med den.
Tittar man på den här bilden så har den ju inte mycket gemensamt med hur DCC ser ut i dag, notera stjärtparti och tip-tankarna, ändå är det samma individ:
http://www.abpic.co.uk/photo/1046002/
http://forum.keypublishing.co.uk/attach ... 1160918100
Avslutningsvis så kan man ju nämna att "Man" har det enda flygmuséet i Skandinavien där alla flygplan är under tak. Framtiden ser med andra ord ganska god ut men tyvärr så tar det tid innan det är ordning på hela torpet.
Med vänliga hälsningar,
Håkan