Flyghumor
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
...and more of it.
Thanks Lars for your refreshing input.
Aviation doesn’t have much to laugh at these days but humour is what makes the world go round.
How about these ones? Some are old, about my age or even older, but some are worth reading again.
http://www.aviation-humor.com/cms/view.php?id=84
Aviation doesn’t have much to laugh at these days but humour is what makes the world go round.
How about these ones? Some are old, about my age or even older, but some are worth reading again.
http://www.aviation-humor.com/cms/view.php?id=84
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Mer flyghumor
En del för mig ny flyghumor finns att läsa på http://www.andyfaulkner.fsnet.co.uk/avi ... humour.htm.
Jag rekommenderar, med den smak jag nu råkar har, ämnena Yuckspeak, Inertial Navigation, Precision Navigation, Tall Firemen. Med flera. Den närmast klassiska "Boeing 747 landing" går väl hem överallt. Och "PA Announcements" är subtilt brutal om man nu kan tänka sig något sådant.
Bonus"skämt":
Insurer: It was pilot error
Pilot : It was design error
Insurer: I disagree. The pilot is at fault for trusting the designer
Vilket får mig att tänka på Igor Sikorskys favoritskämt. Påstås det.
Lars S
Jag rekommenderar, med den smak jag nu råkar har, ämnena Yuckspeak, Inertial Navigation, Precision Navigation, Tall Firemen. Med flera. Den närmast klassiska "Boeing 747 landing" går väl hem överallt. Och "PA Announcements" är subtilt brutal om man nu kan tänka sig något sådant.
Bonus"skämt":
Insurer: It was pilot error
Pilot : It was design error
Insurer: I disagree. The pilot is at fault for trusting the designer
Vilket får mig att tänka på Igor Sikorskys favoritskämt. Påstås det.
Lars S
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Thanks Lars,
You made my weekend. Aviation is not what it used to be.
Some time ago I travelled on a QF 747 flight from SIN to SYD. During the mandatory safety demonstration, that no one ever pays any attention to anyhow, I heard a lot of laughter from the section behind me. I turned around and there was the purser clowning, getting the life jacket on upside down before finally getting it right, putting the drop down oxygen mask on his head, part of a bra, etc., etc. before eventually getting it over his nose and mouth, and so he went on. This was probably not the correct company procedure nor was it, I guess, approved by the Australian CASA but there is one thing I can tell you. That purser had the full attention of all the passengers in his area.
Thanks again, Lars.
You made my weekend. Aviation is not what it used to be.
Some time ago I travelled on a QF 747 flight from SIN to SYD. During the mandatory safety demonstration, that no one ever pays any attention to anyhow, I heard a lot of laughter from the section behind me. I turned around and there was the purser clowning, getting the life jacket on upside down before finally getting it right, putting the drop down oxygen mask on his head, part of a bra, etc., etc. before eventually getting it over his nose and mouth, and so he went on. This was probably not the correct company procedure nor was it, I guess, approved by the Australian CASA but there is one thing I can tell you. That purser had the full attention of all the passengers in his area.
Thanks again, Lars.
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Jag har läst denna dråpliga historia någonstans. Var kan jag inte exakt säga men man får sig ett gott skratt iaf. Jag tänker återberätta den som jag kommer ihåg den.
På en flottilj någonstans i Sverige utrustad med J 29 fanns det ett en officer med en högre tjänstegrad. Han skulle bestämt deltaga i alla dagliga övningar trots att han inte uppnådde särskilt goda resultat. Det gillade inte de andra flygförarna riktigt. Ibland kom det högre befälet med andan i halsen i grevens tid just innan dagens övning skulle börja.
Så en dag när han hade satt sig i sin Tunna, spänt fast sig och gjort sin genomgång, så gavs startorder. De andra flygplanen rusade fram längs banan och hans flygplan stod kvar. Han tryckte på alla knappar och spakar och blev allt mer högröd i ansiktet.
Han kliver ur planet och kallar till sig mekanikern. Mekanikern visar honom - himlen genom flygplanet. Det fanns helt enkelt ingen motor - man hade plockat ut motorn för honom. Sen deltog han aldrig i någon flygövning mer.
Hur stor sanningsgraden är i denna historia låter jag vara osagt.
Eller när en tidigare FV-pilot som nyligen gått över till trafikflyget. In i kabinen kliver tre av hans tidigare kollegor utrustade med ryggfallskärmar. Till de andra passagerarna säger de "Det är ingen fara. Vi känner bara piloten."
På en flottilj någonstans i Sverige utrustad med J 29 fanns det ett en officer med en högre tjänstegrad. Han skulle bestämt deltaga i alla dagliga övningar trots att han inte uppnådde särskilt goda resultat. Det gillade inte de andra flygförarna riktigt. Ibland kom det högre befälet med andan i halsen i grevens tid just innan dagens övning skulle börja.
Så en dag när han hade satt sig i sin Tunna, spänt fast sig och gjort sin genomgång, så gavs startorder. De andra flygplanen rusade fram längs banan och hans flygplan stod kvar. Han tryckte på alla knappar och spakar och blev allt mer högröd i ansiktet.
Han kliver ur planet och kallar till sig mekanikern. Mekanikern visar honom - himlen genom flygplanet. Det fanns helt enkelt ingen motor - man hade plockat ut motorn för honom. Sen deltog han aldrig i någon flygövning mer.
Hur stor sanningsgraden är i denna historia låter jag vara osagt.
Eller när en tidigare FV-pilot som nyligen gått över till trafikflyget. In i kabinen kliver tre av hans tidigare kollegor utrustade med ryggfallskärmar. Till de andra passagerarna säger de "Det är ingen fara. Vi känner bara piloten."
/Christian i Trollywood
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Linjeflyg-checklista
Ett knep för att folk skall följa med där man demonstrerar något kan ju vara att avsiktligt fumla, vilket dock fordrar stor kunnighet. (Några av oss minns nog Carl-Gustaf Lindstedts bravurstycke om hur svårt det är att fälla upp en sol/vilstol.)
Vid sökning efter en Youtube-video om detta eller åtminstone en skojig säkerhetsdemo om "there is a life west under your seat" m fl fraser fann jag Linjeflygs checklista där man kan avgöra om man är en flygtok på http://www.linjeflyg.com/flugan/flygtok.htm. Den är faktisk rätt rolig.
Själv erhöll jag omdömet:"Du är förmodligen inte en Flygtok. Du fick 4 av 20 möjliga! Förmodligen kan du se skillnaden på ett propellerplan och ett jetplan."
Även om jag på Youtube inte fann vad jag letade efter fann jag dock lätt denna klassiker.
Lars S
Vid sökning efter en Youtube-video om detta eller åtminstone en skojig säkerhetsdemo om "there is a life west under your seat" m fl fraser fann jag Linjeflygs checklista där man kan avgöra om man är en flygtok på http://www.linjeflyg.com/flugan/flygtok.htm. Den är faktisk rätt rolig.
Själv erhöll jag omdömet:"Du är förmodligen inte en Flygtok. Du fick 4 av 20 möjliga! Förmodligen kan du se skillnaden på ett propellerplan och ett jetplan."
Även om jag på Youtube inte fann vad jag letade efter fann jag dock lätt denna klassiker.
Lars S
- Per Axelsson
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 06 mar 2008, 18:35
- Ort: Karlstad
From the "Squawk Sheets"
• Problem: "Something loose in cockpit."
• Solution: "Something tightened in cockpit."
• Problem:"Evidence of hydraulic leak on right main landing gear."
• Solution:"Evidence removed."
• Problem:"Target Radar hums."
• Solution: "Reprogrammed Target Radar with the lyrics."
• Problem:"Number three engine missing."
• Solution: "Engine found on right wing after brief search."
• Problem:"DME volume unbelievably loud."
• Solution: "Volume set to more believable level."
• Problem: Dead bugs on windshield.
• Solution: Live bugs on order.
• Problem: Autopilot in altitude hold mode produces a 200 fpm descent.
• Solution: Cannot reproduce problem on ground.
• Problem: IFF (Identification Friend or Foe) inoperative.
• Solution: IFF always inoperative in OFF mode
• Problem: Friction locks cause throttle levers to stick.
• Solution: That's what they're there for.
• Problem: "Left inside main tire almost needs replacement."
• Solution: "Almost replaced left inside main tire."
• Problem: "Test flight OK, except autoland very rough."
• Solution: "Autoland not installed on this aircraft."
• Problem 1: "#2 Propeller seeping prop fluid."
• Solution 1: "#2 Propeller seepage normal."
• Problem 2: "#1,#3, and #4 propellers lack normal seepage."
• Problem: "The autopilot doesn't."
• Solution: "IT DOES NOW."
• Problem:"Roaches in galley."
• Solution: "Fed and watered roaches"
• Problem:"Labratory mice loose in bag bin."
• Solution: "No cat this station."
• Problem:"Aircraft handles FUNNY."
• Solution:"Aircraft warned to straighten up, ’fly right and be serious.’"
• Problem: "Bad oil leak in starboard nacelle."
• Solution: ”Removed and replaced with good leak”
• Problem: "Something loose in cockpit."
• Solution: "Something tightened in cockpit."
• Problem:"Evidence of hydraulic leak on right main landing gear."
• Solution:"Evidence removed."
• Problem:"Target Radar hums."
• Solution: "Reprogrammed Target Radar with the lyrics."
• Problem:"Number three engine missing."
• Solution: "Engine found on right wing after brief search."
• Problem:"DME volume unbelievably loud."
• Solution: "Volume set to more believable level."
• Problem: Dead bugs on windshield.
• Solution: Live bugs on order.
• Problem: Autopilot in altitude hold mode produces a 200 fpm descent.
• Solution: Cannot reproduce problem on ground.
• Problem: IFF (Identification Friend or Foe) inoperative.
• Solution: IFF always inoperative in OFF mode
• Problem: Friction locks cause throttle levers to stick.
• Solution: That's what they're there for.
• Problem: "Left inside main tire almost needs replacement."
• Solution: "Almost replaced left inside main tire."
• Problem: "Test flight OK, except autoland very rough."
• Solution: "Autoland not installed on this aircraft."
• Problem 1: "#2 Propeller seeping prop fluid."
• Solution 1: "#2 Propeller seepage normal."
• Problem 2: "#1,#3, and #4 propellers lack normal seepage."
• Problem: "The autopilot doesn't."
• Solution: "IT DOES NOW."
• Problem:"Roaches in galley."
• Solution: "Fed and watered roaches"
• Problem:"Labratory mice loose in bag bin."
• Solution: "No cat this station."
• Problem:"Aircraft handles FUNNY."
• Solution:"Aircraft warned to straighten up, ’fly right and be serious.’"
• Problem: "Bad oil leak in starboard nacelle."
• Solution: ”Removed and replaced with good leak”