Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker

Inlägg av eralehm »

I samband med ett forskningsprojekt skulle jag vilja få kontakt med personer som har erfarenhet av att flyga DC-6 och/eller DC-7, samt tekniker som har koll på endera typen.

Alla tips uppskattas, här eller till leifATleifhellstrom.com

/Leif H
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker

Inlägg av Lars Sundin »

Jag tror Gösta Frödeberg (finns på Facebook) kan berätta en del om hur man rätt behandlar DC-7:ans motorer; jag har minnen av artiklar i MACH. Har skrivit även på andra ställen

Holger Ängeskog skrev i sin bok "40 år i luften - från Anfänger till Douglas DC-10" om sina Atlantflygningar med DC-6 och senare flygning i SAS. Han avled 2013.

Kanske Hans Walther, verksam som "prestandaingenjör" i ABA och SAS, är i livet. Han har på Trafiknostalgiska förlaget givit ut ""Flygminnen 2". (I förlagets "Flygminnen 3" medverkar bl a Frödeberg.)
Senast redigerad av Lars Sundin den 21 feb 2017, 08:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker

Inlägg av Lennart Berns »

En annan är vår hedersmedlem Lars Gibson i Visby. Han har f ö skrivit om sina flygäventyr i sina "Skrönikor".
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker

Inlägg av Lars Sundin »

Jag letade förgäves i innehållsförteckningen för MACH-numren om var Frödeberg skrivit om nyttan av att vara varsam med max ingastryck i starten. Sekiner.

Istället fann jag litet av vad Lars Gibson skrivit om Transair. Jag visste inte att han hade erfarenhet av fyrmotoriga Douglas-plan, trodde att då gällde det främst att hjälpa kolleger med deras deklarationer, men här finns en passage om en egen upplevelse med en viss motortyp i DC-7. Har skannat sidan: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... mach20.jpg (Numret kom ut första kvartalet 1985)

Det är roligt att läsa Gibson.
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker

Inlägg av eralehm »

Jag fick tag på Lars Gibson och två andra f.d. Transair-piloter så det har löst sig.

/Leif H
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"