I samband med ett forskningsprojekt skulle jag vilja få kontakt med personer som har erfarenhet av att flyga DC-6 och/eller DC-7, samt tekniker som har koll på endera typen.
Alla tips uppskattas, här eller till leifATleifhellstrom.com
/Leif H
Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Jag tror Gösta Frödeberg (finns på Facebook) kan berätta en del om hur man rätt behandlar DC-7:ans motorer; jag har minnen av artiklar i MACH. Har skrivit även på andra ställen
Holger Ängeskog skrev i sin bok "40 år i luften - från Anfänger till Douglas DC-10" om sina Atlantflygningar med DC-6 och senare flygning i SAS. Han avled 2013.
Kanske Hans Walther, verksam som "prestandaingenjör" i ABA och SAS, är i livet. Han har på Trafiknostalgiska förlaget givit ut ""Flygminnen 2". (I förlagets "Flygminnen 3" medverkar bl a Frödeberg.)
Holger Ängeskog skrev i sin bok "40 år i luften - från Anfänger till Douglas DC-10" om sina Atlantflygningar med DC-6 och senare flygning i SAS. Han avled 2013.
Kanske Hans Walther, verksam som "prestandaingenjör" i ABA och SAS, är i livet. Han har på Trafiknostalgiska förlaget givit ut ""Flygminnen 2". (I förlagets "Flygminnen 3" medverkar bl a Frödeberg.)
Senast redigerad av Lars Sundin den 21 feb 2017, 08:47, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
En annan är vår hedersmedlem Lars Gibson i Visby. Han har f ö skrivit om sina flygäventyr i sina "Skrönikor".
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Jag letade förgäves i innehållsförteckningen för MACH-numren om var Frödeberg skrivit om nyttan av att vara varsam med max ingastryck i starten. Sekiner.
Istället fann jag litet av vad Lars Gibson skrivit om Transair. Jag visste inte att han hade erfarenhet av fyrmotoriga Douglas-plan, trodde att då gällde det främst att hjälpa kolleger med deras deklarationer, men här finns en passage om en egen upplevelse med en viss motortyp i DC-7. Har skannat sidan: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... mach20.jpg (Numret kom ut första kvartalet 1985)
Det är roligt att läsa Gibson.
Istället fann jag litet av vad Lars Gibson skrivit om Transair. Jag visste inte att han hade erfarenhet av fyrmotoriga Douglas-plan, trodde att då gällde det främst att hjälpa kolleger med deras deklarationer, men här finns en passage om en egen upplevelse med en viss motortyp i DC-7. Har skannat sidan: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... mach20.jpg (Numret kom ut första kvartalet 1985)
Det är roligt att läsa Gibson.
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Jag fick tag på Lars Gibson och två andra f.d. Transair-piloter så det har löst sig.
/Leif H
/Leif H