SE-ANP Cessna C-37 Airmaster

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

SE-ANP Cessna C-37 Airmaster

Inlägg av Olle Sälgmark »

Angående artikel Tidskift 5/08

Undertecknad köpte SE-ANP den 5 augusti 2008 för vidareleverans till Bröderna Karumäki:s museum i Finland.

Flygplan lämnade Sverige 26 augusti 2008

Bifogar bilder senare.

Med vänlig hälsning
Olle Sälgmark
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Somliga som inte kan vänta kan ju börja kolla lite här...

http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg947681
Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Olle Sälgmark »

Fredric Lagerquist skrev:Somliga som inte kan vänta kan ju börja kolla lite här...

http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg947681
Tackar :D

mvh /Olle
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

en annan Cessna Airmaster

Inlägg av Lars Sundin »

Olle Sälgmark skrev:Angående artikel Tidskift 5/08

...
...

Med vänlig hälsning
Olle Sälgmark
Enligt denna artikel fanns i Sverige länge en annan Cessna Airmaster som aldrig fick svensk registrering utan behöll sin amerikanska NC15463 tills den försvann ur landet under 2006 enligt artikeln.

Planet visades bl a i juni 2000 på Barkarby vid EAA Fly In och var vad jag minns i ett prydligt yttre skick. Dess eleganta former plåtades av bl a mig och Fredric Lagerquist (hans bild hittas här). Här några av mina bilder; kvaliteten är så dålig (en halv miljon pixel i kameran!) att de inte kan göras större. Notera det eleganta Cessna-märket:

Bild

Märk den strömlinjeformade utformingen, så viktig på den tiden när man ville få prestanda (eller visa att man ville det...). De avsmalnande fribärande vingarna utan vingstöttor, kroppens perfekta form, elegant avslutad i sidrodret. (Det har sagts mig att de första vingstöttorna som dök upp hos Cessna kom dit av psykologiska skäl. Passagerare tyckte det såg osäkert ut utan stöttor och andra plan hade dem ju. Men det sägs ju så mycket...) Mer om Cessna Airmaster på http://www.russellw.com/planes/airmaster/history.htm.

Då på Barkarby i juni 2000 berättade ägaren (?) med tydlig säljarattityd "Den skall du väl köpa? Snabbare än en Cherokee och landar långsammare än en Supercub!"

Just detta plan vann en tävling 1936 år National Air Races i USA. Googling visade att just detta år hölls tävlingarna i Los Angeles och inte i Cleveland som sed var. Det var också i en speciell damtävling (kortbana 25 miles) "man" vann. Piloten hette Betty Browning.

Det fanns även litet häftigare plan vid det årets tävlingar, t ex Caudron-racern. Även många av dessa potentare plan flögs inte sällan av kvinnliga piloter som synes av http://www.airrace.com/1936NAR.htm.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fina bilder, Lasse - tack!

Tror att NC15463 bara flögs någon enstaka gång här i Sverige - ferry från Hässlö till Barkarby. Det där med att sitta med vingbalken precis bakom huvudet hade viss klaustrofobisk effekt hos somliga, kändes obekvämt ur haverisynpunkt. Kanske också gjorde den svårsåld? Får se om den kommer i luften igen i Norge?
Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Olle Sälgmark »

Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej Olle,

Det ska bli mycket intressant att följa restaureringsarbetet av den gamla damen.

M V H

Jan Forsgren
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"