820
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 3
Tillverkningsår: 1936
Ex SE-AEY
1938 Levererad till F1 märkning 1-99
1938-02-17 Godkänd
1938-09-25 Haveri vid Avesta flygfält.Markkollision vid flyguppvisning.Ff fanjunkare Harry Hall omkom.
Kasserat 1938-11-19. Gångtid 109:15 tim. Antal flygningar 278 st
Gångtid: 109,15 timmar
820, P 1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 820, P 1
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 3
Godkänt 1938-02-17
Levererat till F 1 förråd 1938-02-26 med motor typ GpM nr 5481
Märkning 1-99
Formation 1938-03-17
Verkstad 1938-03-28. Höger vinge reparerad.
Formation 1938-04-02
Verkstad 1938-06-02. Reparation av oljetank
Formation 1938-06-08
Verkstad 1938-09-22. Motoraxeln indikerad. Ny propeller monterad
Formation 1938-09-24
Totalhaveri 1938-09-25 vid Avesta.
Motor: GpM nr 5481
Ff fanjunkare O E Harry Hall omkom.
F 1 förråd 1938-10-01
Kasserat 1938-11-19. Gångtid 109:15 tim. Antal flygningar 278 st
Tillverkningsnummer: 3
Godkänt 1938-02-17
Levererat till F 1 förråd 1938-02-26 med motor typ GpM nr 5481
Märkning 1-99
Formation 1938-03-17
Verkstad 1938-03-28. Höger vinge reparerad.
Formation 1938-04-02
Verkstad 1938-06-02. Reparation av oljetank
Formation 1938-06-08
Verkstad 1938-09-22. Motoraxeln indikerad. Ny propeller monterad
Formation 1938-09-24
Totalhaveri 1938-09-25 vid Avesta.
Motor: GpM nr 5481
Ff fanjunkare O E Harry Hall omkom.
F 1 förråd 1938-10-01
Kasserat 1938-11-19. Gångtid 109:15 tim. Antal flygningar 278 st
Re: 820, P 1
Haveriet inträffade ¡ samband med flyguppvisning vid flygdag. Ff startade för uppvisning och steg till 500 m varefter följde en looping, en roll och några vertikalsvängar. Fpl har sedan gått ned i vänster spiral in mot flygfältet för landning. Dock passerades fältet på 10 meters höjd och ff har dragit på gas och lagt planet i en skarp vertikalsväng åt höger på endast 15 meters höjd. Härvid kolliderade höger vinge med marken och planet gick på nosen i marken varvid ff omedelbart omkom.
Orsaken ansågs ligga i en felbedömning hos ff, som inte beaktat den låga flyghöjden när han lagt planet ¡ skarp högersväng.
820 3 380217 - 1-99 - 381119 Totalhaveri 380925 109,15
http://www.svfplhist.com/
Orsaken ansågs ligga i en felbedömning hos ff, som inte beaktat den låga flyghöjden när han lagt planet ¡ skarp högersväng.
820 3 380217 - 1-99 - 381119 Totalhaveri 380925 109,15
http://www.svfplhist.com/