813
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 6
Tillverkningsår: 1936
1936 Levererad till F5 märkning 5-73, 5-59, 5-10
1936-07-07 Godkänd
? Till F8 märkning 8-93
1941-08-15 Haveri vid Eggelunda,Barkarby.Motorstopp vid start från F8.Ff kapten Bertil Sörlander omkom.
1941-12-12 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 372,45 timmar
813, P 1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 813, P 1
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 6
Godkänt 1936-07-07
Levererat till F 5 1936-07-10
Märkning 5-73
Märkning 5-59
Överlämnat till CVM Fc 1937-04-14 motor typ GpM nr 8227
Till F 5 1937-06-04.
Till Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad 1937-09-21. Montering av kapotteringsskydd
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Till F 5 1937-09-23.
Verkstad 1938-01-02. Utbyte av bultarna i stöttbeslagen å främre vingbalken
Formation 1938-02-25.
Märkning 5-1 (1938-09)
Verkstad 1938-12-01. Utbyte av landningsställsben.
Formation 1939-02-17.
Verkstad 1939-12-05. Liten översyn.
Formation 1940-01-25 (?).
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-10
Verkstad 1941-01-10. Omfanéring av stabilisator, fena samt vingar.
Formation 1941-05-12.
Överlämnat till F 8 1941-05-23
Verkstad 1941-05-24; reparation
Formation 1941-07-25
Märkning 8-63
Nödlandning 1941-08-15 vid Barkarby
Motor: GpM nr 8227
Ff kapten K. H. Bertil Sörlander omkom.
Orsak till nödlandning:Motorstopp.
Totalhaveri vid Barkarby på grund av motorstörning varvid föraren kapten Sörlander omkom. Motorstopp föranlett av att drivmedlet, bentol, löst lacken med vilken korkflottören i förgasaren impregnerats, varvid en blåsa bildats i flottörens ena ben. Flottören svällde och slutade att fungera.
Haveriet har uppstått vid motorstopp vilket förorsakats antingen av att förgasarflottören till följd av blåsbildning i dess lackskikt fastnat i flottörhuset eller av att från blåsbildningen lossnade lackstycken blockerat förgasarens huvudmunstycke. Blåsbildningen har uppkommit till följd bentolbränslets inverkan vid jämförelsevis hög temperatur.
Kasserat 1941-12-12 med motor typ GpM nr 8227
Tillverkningsnummer: 6
Godkänt 1936-07-07
Levererat till F 5 1936-07-10
Märkning 5-73
Märkning 5-59
Överlämnat till CVM Fc 1937-04-14 motor typ GpM nr 8227
Till F 5 1937-06-04.
Till Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad 1937-09-21. Montering av kapotteringsskydd
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Till F 5 1937-09-23.
Verkstad 1938-01-02. Utbyte av bultarna i stöttbeslagen å främre vingbalken
Formation 1938-02-25.
Märkning 5-1 (1938-09)
Verkstad 1938-12-01. Utbyte av landningsställsben.
Formation 1939-02-17.
Verkstad 1939-12-05. Liten översyn.
Formation 1940-01-25 (?).
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-10
Verkstad 1941-01-10. Omfanéring av stabilisator, fena samt vingar.
Formation 1941-05-12.
Överlämnat till F 8 1941-05-23
Verkstad 1941-05-24; reparation
Formation 1941-07-25
Märkning 8-63
Nödlandning 1941-08-15 vid Barkarby
Motor: GpM nr 8227
Ff kapten K. H. Bertil Sörlander omkom.
Orsak till nödlandning:Motorstopp.
Totalhaveri vid Barkarby på grund av motorstörning varvid föraren kapten Sörlander omkom. Motorstopp föranlett av att drivmedlet, bentol, löst lacken med vilken korkflottören i förgasaren impregnerats, varvid en blåsa bildats i flottörens ena ben. Flottören svällde och slutade att fungera.
Haveriet har uppstått vid motorstopp vilket förorsakats antingen av att förgasarflottören till följd av blåsbildning i dess lackskikt fastnat i flottörhuset eller av att från blåsbildningen lossnade lackstycken blockerat förgasarens huvudmunstycke. Blåsbildningen har uppkommit till följd bentolbränslets inverkan vid jämförelsevis hög temperatur.
Kasserat 1941-12-12 med motor typ GpM nr 8227
Re: 813, P 1
Haveri 1941-08-15 Eggelunda, Barkarby. Nr 813. F8-93.
Haveri ¡ samband med start för övningsflygning. Efter en normal start inträffade motorstöming och efter några sekunder stoppade motorn helt. Ff företog en skarp vänstersväng för att söka nå tillbaka till fältet. Härvid vek sig fpl och gick i spin.
Fpl slog i marken varvid ff omedelbart omkom.
Orsaken till motorstoppet har antingen varit att förgasarflottören fastnat eller att lackskiktsbitar lossat och satt igen huvudmunstycket. Påverkan på lacken har skett genom bentolbänsle i förening med hög temperatur. Efter haveriet återgick man till bensindrift!
813 (5) 360707 5-73, 5-59 5-59 5-10, 8-93 411212 Totalhaveri 410815 372,45
Haveribild kan ses här::
https://svfplhist.home.blog/p-1-sammans ... -haverier/
Haveri ¡ samband med start för övningsflygning. Efter en normal start inträffade motorstöming och efter några sekunder stoppade motorn helt. Ff företog en skarp vänstersväng för att söka nå tillbaka till fältet. Härvid vek sig fpl och gick i spin.
Fpl slog i marken varvid ff omedelbart omkom.
Orsaken till motorstoppet har antingen varit att förgasarflottören fastnat eller att lackskiktsbitar lossat och satt igen huvudmunstycket. Påverkan på lacken har skett genom bentolbänsle i förening med hög temperatur. Efter haveriet återgick man till bensindrift!
813 (5) 360707 5-73, 5-59 5-59 5-10, 8-93 411212 Totalhaveri 410815 372,45
Haveribild kan ses här::
https://svfplhist.home.blog/p-1-sammans ... -haverier/