811
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 4
Tillverkningsår: 1936
1936 Levererad till F5 märkning 5-71, 5-57
1936-06-19 Godkänd
? Till SFB märkning 6-13
38-10 Till F8 märkning 8-13, 8-91
1940-06-17 Haveri i Barkarby. Fattade eld under flygning pga bränsleläckage.Ff sergeant Bengt B:son Bergman hoppade.
1940-07-19 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 410,25 timmar
811, P 1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
811, P 1
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 apr 2020, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 811, P 1
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 4
Godkänt 1936-06-19
Levererat till F 5 1936-07-01 med motor typ GpM nr 8240
Märkning 5-71
Haveri 1936-11-12. Kollision med tavla vid märket.
Verkstad 1936-11-13. Reparation efter haveri. Vänster vinge varit nedmonterad. Reparation av framkantsfanér. Motor: Avgasröret ompackat. Montering av ny propeller.
Formation 1936-11-29
Märkning 5-57
Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1937-04-07
Märkning 6-14
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Haveri 1937-10-29
Motor: GpM nr 8240
Orsak till haveri: Propellern tagit i marken vid varmkörning.
Skador motor: Propellern söndrad.
Beräknad reparationskostnad 280:- kr
Överlämnat till F 8 1938-10-06 med motor typ GpM nr 8422
Märkning 8-91
Verkstad 1939-01-12; liten översyn
Formation 1940-01-27
Verkstad 1940-01-31; motorbyte. Motor typ GpM nr 8240 inmonterad
Formation 1940-02-21
Verkstad 1940-04-02; motorreparation
Formation 1940-04-18
Totalhaveri 1940-06-17 vid Barkarby, 400 m sydost Järfälla kyrka. Märkning 8-91
Total gångtid: 410 tim 25 min
Motor: GpM nr 8240
Total gångtid: 374 tim 50 min
Ff sergeant Bengt C:son Bergman räddade sig med fallskärm
Orsak till haveri: Läckage å bränsletanken, fpl slog eld.
Haveriet har förorsakats av läckage från bränsletanken synbarligen uppkommet på grund av korrosion.
Kasserat 1940-07-19
Tillverkningsnummer: 4
Godkänt 1936-06-19
Levererat till F 5 1936-07-01 med motor typ GpM nr 8240
Märkning 5-71
Haveri 1936-11-12. Kollision med tavla vid märket.
Verkstad 1936-11-13. Reparation efter haveri. Vänster vinge varit nedmonterad. Reparation av framkantsfanér. Motor: Avgasröret ompackat. Montering av ny propeller.
Formation 1936-11-29
Märkning 5-57
Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1937-04-07
Märkning 6-14
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Haveri 1937-10-29
Motor: GpM nr 8240
Orsak till haveri: Propellern tagit i marken vid varmkörning.
Skador motor: Propellern söndrad.
Beräknad reparationskostnad 280:- kr
Överlämnat till F 8 1938-10-06 med motor typ GpM nr 8422
Märkning 8-91
Verkstad 1939-01-12; liten översyn
Formation 1940-01-27
Verkstad 1940-01-31; motorbyte. Motor typ GpM nr 8240 inmonterad
Formation 1940-02-21
Verkstad 1940-04-02; motorreparation
Formation 1940-04-18
Totalhaveri 1940-06-17 vid Barkarby, 400 m sydost Järfälla kyrka. Märkning 8-91
Total gångtid: 410 tim 25 min
Motor: GpM nr 8240
Total gångtid: 374 tim 50 min
Ff sergeant Bengt C:son Bergman räddade sig med fallskärm
Orsak till haveri: Läckage å bränsletanken, fpl slog eld.
Haveriet har förorsakats av läckage från bränsletanken synbarligen uppkommet på grund av korrosion.
Kasserat 1940-07-19
Re: 811, P 1
Haveri 1940-06-17 Barkarby samhälle. Nr 811. F8-91.
Haveriet inträffade vid kontrollflygning efter reparation av kroppstanken, som enligt tidigare anmälan haft en läcka. Till följd av vindförhållanden skedde starten mot Hägerstalund.
När planet nått 150 meters höjd hördes en knall och ff upplevde hur eldslågor slog in i förarrummet från den framförvarande kroppstanken! Bränsle sputade över flygoverallen och inom några sekunder fattade overallens ben eld. Ff rollade på rygg och hoppade. Fallskärmen utvecklade sig på 70- 80 meters höjd. Mitt under pågående rast landade ff oskadd på Barkarby skolas gård. Fpl fortsatte brinnande över Prostgården och slog ner på en åker där det totalförstördes.
Orsaken till haveriet var bränsleläckage där det utrunna bränslet antänts av avgasflammor från avgasröret under flygkroppen. Ff handlade mycket snabbt och rådigt!
811 (4) 360619 5-71, 5-57 6-13, 8-13 8-91 400719 Totalhaveri 400617 401,25
kolla även::
https://svfplhist.home.blog/p-1-sammans ... -haverier/
Haveriet inträffade vid kontrollflygning efter reparation av kroppstanken, som enligt tidigare anmälan haft en läcka. Till följd av vindförhållanden skedde starten mot Hägerstalund.
När planet nått 150 meters höjd hördes en knall och ff upplevde hur eldslågor slog in i förarrummet från den framförvarande kroppstanken! Bränsle sputade över flygoverallen och inom några sekunder fattade overallens ben eld. Ff rollade på rygg och hoppade. Fallskärmen utvecklade sig på 70- 80 meters höjd. Mitt under pågående rast landade ff oskadd på Barkarby skolas gård. Fpl fortsatte brinnande över Prostgården och slog ner på en åker där det totalförstördes.
Orsaken till haveriet var bränsleläckage där det utrunna bränslet antänts av avgasflammor från avgasröret under flygkroppen. Ff handlade mycket snabbt och rådigt!
811 (4) 360619 5-71, 5-57 6-13, 8-13 8-91 400719 Totalhaveri 400617 401,25
kolla även::
https://svfplhist.home.blog/p-1-sammans ... -haverier/
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 30 apr 2019, 17:11, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2938
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 811, P 1
Hittade konstigt nog inget om detta rimligtvis spektakulära haveri i SvD:s arkiv.
Med googling fann jag denna bild, datumet har blivit fel: https://digitaltmuseum.se/021025822431/sprygel
Bengt C:son Bergman blev senare en central person inom svenskt segelflyg, se bl a http://www.gustavsviksflygfalt.se/pers/ ... _c-son.htm
Med googling fann jag denna bild, datumet har blivit fel: https://digitaltmuseum.se/021025822431/sprygel
Bengt C:son Bergman blev senare en central person inom svenskt segelflyg, se bl a http://www.gustavsviksflygfalt.se/pers/ ... _c-son.htm