1943 Tillverkad på licens av Canadian Vickers som PBY-5A Canso
c/n: CV-244
Till RCAF märkt 9810
1949-1966 Flygvapnet Tp 47 märkt 47001 / 79.
På Flygvapenmuseum 2013 och 2014:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
47001, Tp 47
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 47001, Tp 47
Trodde den kom från lagringsplatsen i Ancienne Lorette, PQ, Canada.
Finns det dokumentation på att den har varit i USA?
Finns det dokumentation på att den har varit i USA?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: 47001, Tp 47
I min tråd ovan ändrar jag "leverans från USA" och nu står det istället "leverans till Sverige". Johnny, Du har säkert rätt, jag har uppfattat en uppgift felaktigt.
Efter att flygplanet ankom Sverige i början av januari, så genomgick flygplanet, liksom de två följande en stor översyn och fick en del modifieringar.
Kompletterande uppgifter som jag hoppas är korrekta:
1949-06-28: 47001 godkändes och tillfördes F 2, Hägernäs, 1:a divisionen som svarade för flygvapnets flygräddningstjänst.
När flottiljen F 2 lades ned 1949 och blev flygkår, kom alla tre Tp 47 att ingå i den speciella flygräddningsgrupp (FRÄD), som då sattes upp och var underställd F 2.
1958-11-01 överförd till F 8
1960-09-30 meddelas att Tp 47 skall utgå ur organisationen, men 47001 får förlängt förordnande och användes fram till sommaren 1966.
1966-08-01 sista flygningen, till flyghistoriska samlingarna på Malmen.
1966-08-19 avfördes flygplanet ur registret.
Efter att flygplanet ankom Sverige i början av januari, så genomgick flygplanet, liksom de två följande en stor översyn och fick en del modifieringar.
Kompletterande uppgifter som jag hoppas är korrekta:
1949-06-28: 47001 godkändes och tillfördes F 2, Hägernäs, 1:a divisionen som svarade för flygvapnets flygräddningstjänst.
När flottiljen F 2 lades ned 1949 och blev flygkår, kom alla tre Tp 47 att ingå i den speciella flygräddningsgrupp (FRÄD), som då sattes upp och var underställd F 2.
1958-11-01 överförd till F 8
1960-09-30 meddelas att Tp 47 skall utgå ur organisationen, men 47001 får förlängt förordnande och användes fram till sommaren 1966.
1966-08-01 sista flygningen, till flyghistoriska samlingarna på Malmen.
1966-08-19 avfördes flygplanet ur registret.
Re: 47001, Tp 47
Tp 47
…
Om vad som sas i UFL 1/48 om "Flygvapnets Nya räddningsflygplan.
…
JATO var tydligen dyrt...används endast i nödläge!
läs vidare på
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/ufl ... gs_fpl.PDF
…
Om vad som sas i UFL 1/48 om "Flygvapnets Nya räddningsflygplan.
…
JATO var tydligen dyrt...används endast i nödläge!
läs vidare på
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/ufl ... gs_fpl.PDF
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43
Re: 47001, Tp 47
Flygtiden blev 3301 timmar.