35550
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.500
Levererat till F 13 1967-11-07
Godkänt 1967-11-23
Överlämnat till F 1 1968-02-34
Märkning 1-20
Verkstad; reparation. Påbörjad 1969-08-28, klar 1969-10-14
Verkstad; reparation, modifiering. Påbörjad 1970-06-02, klar 1970-08-10
Haveri 1970-10-20 vid södra banändan på F 1
Verkstad; reparation. Påbörjad 1970-10-23
Kasserat 1973-02-12. Fpl havererat 1970-10-20 vid F 1. Fpl bedöms för kostsamt att reparera. Fpl tilldelas F 1 för räddningsövning-ar utan brand. Gångtid 326 tim.
35500 J 35F
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
35500 J 35F
Senast redigerad av Leif Fredin den 31 jul 2015, 21:05, redigerad totalt 3 gånger.
Re: 35500 J 35F
Haveri 1970-10-20 vid södra banändan på F 1
Verkstad; reparation. Påbörjad 1970-10-23
Kasserat 1973-02-12. Gångtid 326 tim. Fpl bedöms för kostsamt att reparera. Fpl tilldelas F 1 för räddningsövningar utan brand.
Bild finns här:
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=35/35hav.htm
Flög 35500 verkligen vidare eller inte?.....hur bedömmer du ovanstående?
1970-10-20
F1 J35F 35500 RM6C 8566
Ffl Avåkning av bana. Vid landning lossnade bromsskärmen och bromsarna slutade fungera pga överhettning. Fpl gick in i utrullningshindret som inte bromsade tillräckligt utan fpl gick över ett vattenfyllt dike och slog i en jordvall. Ff kuperade motorn och hoppade ut oskadd. Bilden visar fpl fast i utrullningshindret. (Arb)
F1 Hässlö, Västerås (Västmanland)
Fpl Reparerat =frågas alltså!
Verkstad; reparation. Påbörjad 1970-10-23
Kasserat 1973-02-12. Gångtid 326 tim. Fpl bedöms för kostsamt att reparera. Fpl tilldelas F 1 för räddningsövningar utan brand.
Bild finns här:
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=35/35hav.htm
Flög 35500 verkligen vidare eller inte?.....hur bedömmer du ovanstående?
1970-10-20
F1 J35F 35500 RM6C 8566
Ffl Avåkning av bana. Vid landning lossnade bromsskärmen och bromsarna slutade fungera pga överhettning. Fpl gick in i utrullningshindret som inte bromsade tillräckligt utan fpl gick över ett vattenfyllt dike och slog i en jordvall. Ff kuperade motorn och hoppade ut oskadd. Bilden visar fpl fast i utrullningshindret. (Arb)
F1 Hässlö, Västerås (Västmanland)
Fpl Reparerat =frågas alltså!
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 27 nov 2016, 19:11
Re: 35500 J 35F
Bengt Ekbladh du frågar om denna kärra reparerades?
Svaret är nej. Som första inlägget beskriver så bedömde man att reparationskostnaden skulle bli för hög. Fpl. fanns under lång tid i utbildningslokalen i samma hangar som 1'a div huserade i. Fpl. var synligt inte allvarligt skadat förutom att det var "knäckt" i höjd med vindrutan. Det visade sig att det var många skador på kroppen vid uppmätning som gjorde att det aldrig reparerades.
Svaret är nej. Som första inlägget beskriver så bedömde man att reparationskostnaden skulle bli för hög. Fpl. fanns under lång tid i utbildningslokalen i samma hangar som 1'a div huserade i. Fpl. var synligt inte allvarligt skadat förutom att det var "knäckt" i höjd med vindrutan. Det visade sig att det var många skador på kroppen vid uppmätning som gjorde att det aldrig reparerades.