Instrumentpanel J 26
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
- Ort: Torslanda
Instrumentpanel J 26
Jag har konstaterat att layouten på instrumentpanelen i den svenska mustangen J 26 skiljer sig från den ursprungliga versionen.
När modifierades dessa och varför? Båda varianter i svensk tjänst finns dokumenterad.
När modifierades dessa och varför? Båda varianter i svensk tjänst finns dokumenterad.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Instrumentpanel J 26
Inget svar än ?
kan du säga något konkret som blivit ändrat ?
har du bilder som visar ?
Jag har bilder på panelen i den S 26 som Pelle Lundberg renoverat ,som säkerligen är en "svensk" version,
har även bilder på panelen i den "P-51 " som finns på FV museum ,troligen en "original " panel ? det planet kom ju från Israel !
Jag har även bild på en lös privatägd panel ,
har inte haft tid jämföra ,men kan ev, leta fram dom och lägga in här
kan du säga något konkret som blivit ändrat ?
har du bilder som visar ?
Jag har bilder på panelen i den S 26 som Pelle Lundberg renoverat ,som säkerligen är en "svensk" version,
har även bilder på panelen i den "P-51 " som finns på FV museum ,troligen en "original " panel ? det planet kom ju från Israel !
Jag har även bild på en lös privatägd panel ,
har inte haft tid jämföra ,men kan ev, leta fram dom och lägga in här
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
- Ort: Torslanda
Re: Instrumentpanel J 26
Trots att jag gjorde en överblick på bilderna för att kolla om det var samma bild, dock den ena kunde kanske vara spegelvänd, så får jag kolla upp detta igen.
Klassiskt misstag i så fall som jag beklagar. Återkommer imorgon.
Min bild jämförde jag med den som finns i Hellströms bok om J 26.
Orsaken att jag tittade på bilderna var en diskussion på IPMS forum angående färg på golvet i cockpit.
Många replikerar trärent, vilket är fel. Skall vara gråsvart.
Klassiskt misstag i så fall som jag beklagar. Återkommer imorgon.
Min bild jämförde jag med den som finns i Hellströms bok om J 26.
Orsaken att jag tittade på bilderna var en diskussion på IPMS forum angående färg på golvet i cockpit.
Många replikerar trärent, vilket är fel. Skall vara gråsvart.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
- Ort: Torslanda
Re: Instrumentpanel J 26
Jag tror att jag har hittat lösningen på gåtan.
De tidiga D mustangerna hade en lite annorlunda lay out på instrumentpanel än de senare varianterna.
Min bild visar 26003 som är en tidig version utan spinnfena. Bilden kommer med stor sannolikhet från när den stod i instruktionsverkstaden.
De tidiga D mustangerna hade en lite annorlunda lay out på instrumentpanel än de senare varianterna.
Min bild visar 26003 som är en tidig version utan spinnfena. Bilden kommer med stor sannolikhet från när den stod i instruktionsverkstaden.
Re: Instrumentpanel J 26
Jag tror inte man gjorde några betydande ändringar av instrumentering eller övrig inredning i J 26 här i Sverige, utom i de kamerautrustade planen. Har ett vagt minne av att man vid något tillfälle beslutade att byta ut något enstaka instrument men det var i så fall bara en mindre justering. Det fanns sannolikt mindre skillnader mellan planen vid leveransen som fick vara som de var.
/Leif H
/Leif H
- Lars Sundin
- Inlägg: 2955
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Instrumentpanel J 26
En intressant fråga detta med instrumentering i Mustangen, även om jag främst funderade över om man behöll de "främmande" fysikaliska sorter amerikanerna använde. Fot för höjd, mph för hastighet, tum kvicksilver för tryck, gallons för vätskevolymer m m.
Och man behöll tydligen dem, i varje fall såg på den förträffliga sajten Silvervingar följande: "...Alla mustangflottiljer brukade enheterna miles/h, gallons och feet." Se http://www.silvervingar.se/26016.html Jag antar att idag skulle sådana avvikelser från standard vara otänkbar inom ett flygvapen.
I Leif Hellströms Mustangbok finns förarinstruktioner o d på svenska i faksimil där amerikanska sorter anges.
Med surplus-Mustangerna fick Flygvapnet f f g en ordentlig radioanläggning.
De Mustanger som idag flyger världen över har mer eller mindre förbättrade instrumentbrädor.
Och man behöll tydligen dem, i varje fall såg på den förträffliga sajten Silvervingar följande: "...Alla mustangflottiljer brukade enheterna miles/h, gallons och feet." Se http://www.silvervingar.se/26016.html Jag antar att idag skulle sådana avvikelser från standard vara otänkbar inom ett flygvapen.
I Leif Hellströms Mustangbok finns förarinstruktioner o d på svenska i faksimil där amerikanska sorter anges.
Med surplus-Mustangerna fick Flygvapnet f f g en ordentlig radioanläggning.
De Mustanger som idag flyger världen över har mer eller mindre förbättrade instrumentbrädor.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Instrumentpanel J 26
lägger upp de bilder jag har ,
först från Mustangen på FV museum ,men den är ju ingen J26 !
Den kom väl från Israel det här är panelen i den S26 som Pelle Lundberg renoverat ,
är ganska säker på att Pelle tagit detta fotot det här är en privatägd bräda ,skall vara från en J26 ?
Det är troligen Pelle Lundberg som tagit fotot
först från Mustangen på FV museum ,men den är ju ingen J26 !
Den kom väl från Israel det här är panelen i den S26 som Pelle Lundberg renoverat ,
är ganska säker på att Pelle tagit detta fotot det här är en privatägd bräda ,skall vara från en J26 ?
Det är troligen Pelle Lundberg som tagit fotot
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
- Ort: Torslanda
Re: Instrumentpanel J 26
Så här ser instrumentpanelen ut till en tidig D Mustang.
Fanns i 26003 och bör ha funnits i 26004 som också var en D-5 version.
Fanns i 26003 och bör ha funnits i 26004 som också var en D-5 version.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
- Ort: Torslanda
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Instrumentpanel J 26
På Lars Ekströms bilder sitter Horisontgyrot till höger ,bara varvräknaren får plats till höger om det !!
men på mina bilder på dom 3 paneler ? som finns i Sverige ? så är det 2 mindre tempmätare mellan gyrot och varvmätaren !
alltså en annan "bräda" i de svenska =den version som blev J/S 26
om man nu inte brädan bytt på FV museum ?
så var det även denna bräda i de Israeliska ? vad det nu var för version av "D"
Lars Sundin får utreda !
men på mina bilder på dom 3 paneler ? som finns i Sverige ? så är det 2 mindre tempmätare mellan gyrot och varvmätaren !
alltså en annan "bräda" i de svenska =den version som blev J/S 26
om man nu inte brädan bytt på FV museum ?
så var det även denna bräda i de Israeliska ? vad det nu var för version av "D"
Lars Sundin får utreda !

- Lars Sundin
- Inlägg: 2955
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Instrumentpanel J 26
Jag är inte kapabel att utreda detta, har för litet underlag och är lätt "akademisk""av av mig. Har aldrig kikat in i en Mustang-cockpit. Men tack för förtroendet!
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
- Ort: Torslanda
Re: Instrumentpanel J 26
Med undantag av de första 26001-004 som var tidiga mustanger(nödlandare) så var de som inköptes den senare versionen tillverkade i slutet av 44 eller tidigt 45.
Det som du refererar till Klas är just skillnaden mellan tidig och sen 51D beträffande instrumentpanel. Panel med vapenväljare etc. direkt under instrumentpanel har även den lite skillnad mellan versionerna. Vad jag kan se på bilderna så verkar instrumentpanelen på 51B och tidig 51D ha samma layout.
Det som du refererar till Klas är just skillnaden mellan tidig och sen 51D beträffande instrumentpanel. Panel med vapenväljare etc. direkt under instrumentpanel har även den lite skillnad mellan versionerna. Vad jag kan se på bilderna så verkar instrumentpanelen på 51B och tidig 51D ha samma layout.