Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Hej!
”Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats”,
står det i Sv Flyghist. Tidskrift 1991/1 sid 28.
Just Ärna förknippas ju med F16.
Men DB605 motortillverkning förknippas med Trollhättan.
Artikeln handlar om ”skrot motorer” som samlades vid Galärvarvsdockan 1956-57.
Senare hamnade en del på Skokloster eller Malmen.
”Serviceverkstaden för Torpedsbåtsmotorer var inrymd i Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats”
Var låg den?
I Trollhättan började utsprängningarna 3/1951 och i mars 1952 var den utsprängd och golven gjutna
Men då bör ju DB605 tillverkningen vara avslutad sedan rätt länge.
Är det ett syftningsfel någonstans eller hur förelåg det sig?
Bengt
”Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats”,
står det i Sv Flyghist. Tidskrift 1991/1 sid 28.
Just Ärna förknippas ju med F16.
Men DB605 motortillverkning förknippas med Trollhättan.
Artikeln handlar om ”skrot motorer” som samlades vid Galärvarvsdockan 1956-57.
Senare hamnade en del på Skokloster eller Malmen.
”Serviceverkstaden för Torpedsbåtsmotorer var inrymd i Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats”
Var låg den?
I Trollhättan började utsprängningarna 3/1951 och i mars 1952 var den utsprängd och golven gjutna
Men då bör ju DB605 tillverkningen vara avslutad sedan rätt länge.
Är det ett syftningsfel någonstans eller hur förelåg det sig?
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Det handlar om ett annat Ärna mellan Eskilstuna och Torshälla, se http://munktellmuseet.volvo.com/product ... &ProdId=24.
En koll hos Eniro visar att Ärna är beläget ganska nära E 20 (norr om) och väl i dag skulle sägas ligga "i" Eskilstuna
Lars S
En koll hos Eniro visar att Ärna är beläget ganska nära E 20 (norr om) och väl i dag skulle sägas ligga "i" Eskilstuna
Lars S
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Tack LS.Lars Sundin skrev:Det handlar om ett annat Ärna mellan Eskilstuna och Torshälla, se http://munktellmuseet.volvo.com/product ... &ProdId=24.
Lars S
>>Motorn monterades och provades under andra världskriget i Bolinder-Munktells bombskyddade bergverkstad i Ärna mellan Eskilstuna och Torshälla. Tillverkningen skedde i samarbete med Svenska Flygmotor AB >>
Skulle alltså ca 800 DB605 tillverkats på "detta" Ärna?
NÄR byggdes deras verkstad i berget?
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Man kan ju tänka sig att Bolinder-Munktell gjorde åtminstone vissa delar till motorn. Senare har väl Bolinder-Munktell uppgått i Volvo, eller hur det nu hänger ihop. Men det fanns kanske bindningar redan på 40-talet mellan företagen.
Kanske vi har någon Eskilstuna-bo bland läsarna. Länge sedan jag såg något inlägg från Krister Lindblad från denna stad förresten.
Jag fann nyss om Kalla krigets (och tidigare?) bergrumsverkstäder följande: http://www.bergrum.se/sverige/ekonomisk ... tader.html men Djurgårdsberget i E-tuna är nog något annat.
Tillägg:Ser nu i boken om Flygmotor som gavs ut till företagets 75-årsdag 2005, på sidan 43 att "Tillverkningen av DB605 delades mellan Flygmotor och Bolinder-Munktell under överinseende av kontrollingenjörer vid KFF Motorsektion. I Eskilstuna tillverkades 135 stycken STWC3 och drygt hundratalet DB605.
Lars S
Kanske vi har någon Eskilstuna-bo bland läsarna. Länge sedan jag såg något inlägg från Krister Lindblad från denna stad förresten.
Jag fann nyss om Kalla krigets (och tidigare?) bergrumsverkstäder följande: http://www.bergrum.se/sverige/ekonomisk ... tader.html men Djurgårdsberget i E-tuna är nog något annat.
Tillägg:Ser nu i boken om Flygmotor som gavs ut till företagets 75-årsdag 2005, på sidan 43 att "Tillverkningen av DB605 delades mellan Flygmotor och Bolinder-Munktell under överinseende av kontrollingenjörer vid KFF Motorsektion. I Eskilstuna tillverkades 135 stycken STWC3 och drygt hundratalet DB605.
Lars S
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Tack igen LS
Har tyvärr inte Flygmotorboken
>>I Eskilstuna tillverkades 135 stycken STWC3 och drygt hundratalet DB605.>>
Återstår::
NÄR byggdes deras verkstad i berget?
hälsningar bengt
Har tyvärr inte Flygmotorboken
>>I Eskilstuna tillverkades 135 stycken STWC3 och drygt hundratalet DB605.>>
Återstår::
NÄR byggdes deras verkstad i berget?
hälsningar bengt
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna
Jo, det hette ju ett tag Volvo-BM innan det blev dagens Volvo Construction Equipment AB. Apropå att Eniro och namnet Ärna vill jag gärna påpeka att på HittaPunktSE:s karta finns även namnet Ärnaberget angivet intill en av de vägar som leder mot Torshälla.Lars Sundin skrev:Man kan ju tänka sig att Bolinder-Munktell gjorde åtminstone vissa delar till motorn. Senare har väl Bolinder-Munktell uppgått i Volvo - - -
Ja, som en gång på 1980-talet intermittent E-tuna-bo och sex år FFV-anställd vill jag hålla för sannolikt att även stadens Gevärsfaktori var underleverantör av flygmotordelar och då (alltså på 1940-talet, naturligtvis) från just Djurgårdsberget (som ligger i stadens östra utkant och kallas Intagsberget på ovan nämnda karta).- - - men Djurgårdsberget i E-tuna är nog något annat.
Seve U
- Stig Kjellman
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
- Ort: Landskrona
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna
På Eniros karta ( http://kartor.eniro.se/ ) finns Ärnaberget också med. Eskilstuna är en av de platser där "Utsikt" finns tillgänglig. Ser man på berget från väster, kan man se en röd byggnad med en ingång till en tunnel bakom. Kan tunneln gå in till B-M:s bergverkstäder?Seve Ungermark skrev:..... namnet Ärna vill jag gärna påpeka att på HittaPunktSE:s karta finns även namnet Ärnaberget angivet intill en av de vägar som leder mot Torshälla.
Seve U
Stig K
(internetkarograf)
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Kan man skilja motorer byggda av BM från Flygmotortillverkade genom serienummer eller dylikt?Lars Sundin skrev: Ser nu i boken om Flygmotor som gavs ut till företagets 75-årsdag 2005, på sidan 43 att "Tillverkningen av DB605 delades mellan Flygmotor och Bolinder-Munktell under överinseende av kontrollingenjörer vid KFF Motorsektion. I Eskilstuna tillverkades 135 stycken STWC3 och drygt hundratalet DB605.
Lars S
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Det finns kanske en kunskap om detta någonstans. Eller fanns. Själv "vet" jag inte mer än det jag skrev av från Flygmotor-boken.Bengt Ekbladh skrev:
...
Kan man skilja motorer byggda av BM från Flygmotortillverkade genom serienummer eller dylikt?
Bengt
Det finns ett Munktell-museum i Eskilstuna, det kan vara en utgångspunkt för forskning. Se http://munktellmuseet.volvo.com/ . (Jag gissar att där finns en DB 605 som sägs på Mikael Olrogs sajt samt enligt den bild jag länkade till tidigare.)
Lars S
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Hej!
Lite info jag fick från Munktellmuseet::
>>Det är inte Bolinders verkstad utan Bolinder-Munktells verkstad.
Bolinder och Munktell gick samman 1932
Motortillverkningen från Bolinders flyttades till Munktell i Eskilstuna.
Ärnaverkstan började projekteras redan i slutet av -39.
Helt klar var den -1941 inklusive pesonalbyggnaderna framför berget.
Den totala ordern var på 800 stycken plus en option på 18.
De som tillverkades hos oss resp. i Trollhättan kan skiljas åt bl.a.. på serienummer.
Bröderna Söderberg i Eskilstuna gjöt mycket delar till motorn
Lite kuriosa är att den sista testade i vår Ärnaverkstad exploderade under testen>>.
Det får väl bli ett besök till sommaren.
Bengt
Lite info jag fick från Munktellmuseet::
>>Det är inte Bolinders verkstad utan Bolinder-Munktells verkstad.
Bolinder och Munktell gick samman 1932
Motortillverkningen från Bolinders flyttades till Munktell i Eskilstuna.
Ärnaverkstan började projekteras redan i slutet av -39.
Helt klar var den -1941 inklusive pesonalbyggnaderna framför berget.
Den totala ordern var på 800 stycken plus en option på 18.
De som tillverkades hos oss resp. i Trollhättan kan skiljas åt bl.a.. på serienummer.
Bröderna Söderberg i Eskilstuna gjöt mycket delar till motorn
Lite kuriosa är att den sista testade i vår Ärnaverkstad exploderade under testen>>.
Det får väl bli ett besök till sommaren.
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Under rubriken "Tillverkning av DB 605B i Sverige" publicerade Sven Löv en mycket välresearchad artikel i SFT 1/07.
Återigen - detta verktyget är ovärderligt: http://www.sff.n.se/sok.asp
Återigen - detta verktyget är ovärderligt: http://www.sff.n.se/sok.asp
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Tack F//Fredric Lagerquist skrev:Under rubriken "Tillverkning av DB 605B i Sverige" publicerade Sven Löv en mycket välresearchad artikel i SFT 1/07.
Återigen - detta verktyget är ovärderligt: http://www.sff.n.se/sok.asp
Naturligtvis skall sökfunktionen användas eller att man läser o kommer ihåg Var det stod !
Nu kanske genom detta något nytt inkommit till vår gemensamma ”kunskapsbank” eller ?
Nåväl ::
Munktellmuseet. Säger sig ha 2008 utsetts till::
Världens bästa branschmuseum
(utsedda till det av 89 internationella branchjournalister förra året).
Det måste vi kolla?
Någon som kan ge en förhands ”hint” ?
Bengt
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
En liten undran angående serienummer på de DB 605B motorer som monterades och provades i Ärnaberget av Bolinder Munktell. Enligt rapporterna från Flygförvaltningens kontrollingenjör på BM hade motorerna serienummer 3001-3023 (det var 23 motorer som monterades). Motorerna från Flygmotor hade s/n i 2xxx-serien. Den motor som finns på Bolinder Munktell Museum har en skylt som anger att den har s/n 2227 och är monterad ovh provad av Bolinder Munktell. Motorn har i propellernavet Flygmotors logga. Hur hänger det här ihop?
Sven L
Sven L
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Hej.
DB 605B skall ju ha nummren 2001--2800
Men
Även 71 (70?) orginaltillverkade motorer köptes i serien 007/00229—007/11736
Kan det var en av dessa?
Eventuellt genomgångna / modifierade på Bolinder Munktell / Flygmotor ?
Det fanns ju även sk. ”blandmotorer”som du skriver om , vilka nr. fick dessa?
Bolinder Munktell skulle väl monterat drygt hundratalet DB605
<<(serienummer 3001-3023 (det var 23 motorer som monterades). <<
lite olika uppgifter ? o nummren är ju lite "udda"
Bengt
DB 605B skall ju ha nummren 2001--2800
Men
Även 71 (70?) orginaltillverkade motorer köptes i serien 007/00229—007/11736
Kan det var en av dessa?
Eventuellt genomgångna / modifierade på Bolinder Munktell / Flygmotor ?
Det fanns ju även sk. ”blandmotorer”som du skriver om , vilka nr. fick dessa?
Bolinder Munktell skulle väl monterat drygt hundratalet DB605
<<(serienummer 3001-3023 (det var 23 motorer som monterades). <<
lite olika uppgifter ? o nummren är ju lite "udda"
Bengt
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
I propellernavet fanns naturligtvis inte Flygmotors"logga", den satt placerad på vevhusets främre del. Ibland blir det fel, uschdå...
Sven L.
Sven L.
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Inga , uschdå...här inte Sven.
HYPOTES !!
Kan de motorer (70-71 st.) ha ”åtgärdats” på Bolinder Munktell
Jag åsyftar vad du skrev om sk. ”blandmotorer”
Isf blir det drygt hundratalet DB605 vid BM
Vad tror du?
Bengt
HYPOTES !!
Kan de motorer (70-71 st.) ha ”åtgärdats” på Bolinder Munktell
Jag åsyftar vad du skrev om sk. ”blandmotorer”
Isf blir det drygt hundratalet DB605 vid BM
Vad tror du?
Bengt
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillverkats
Bengt, tänkbart att det är fråga om blandmotorer. Men, det framgår inte av kontrollingenjörens månadsrapporter. Rapporterna är annars rätt så detaljerade men visst finns det luckor beträffande enstaka serienummer. Kan skylten vara utbytt, monteringen av den är inte proffsigt utfört med skador på skruvarnas spår (för liten skruvmejsel använd?). Jag skall gräva lite till och se om jag hittar något.
Sven L.
Sven L.
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillver
Som kuriosa kan jag ladda upp en bild över bergverkstaden i Ärnaberget, Eskilstuna.
Om utbredning är av intresse
Mvh
Jan-Otto
Om utbredning är av intresse
Mvh
Jan-Otto
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillver
Det var en lång och även gammal tråd! Men kul att det blev ett napp till sist.
Beträffande äldre inlägg ser jag att serienumren på motorerna diskuterats. Kom då på att vid FV:s 50-årsfirande i augusti 2001 på Ärna (alltså det norr om Uppsala stad) visades bl a en DB 605. Jag tog två bilder med min enkla digitalkamera. Kanske numret och andra detaljer kan säga något om på vilket ställe motorn normalt var visad. Eskilstuna, Trollhättan eller Linköping exempelvis?
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/04/db_605.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _skylt.jpg
Beträffande äldre inlägg ser jag att serienumren på motorerna diskuterats. Kom då på att vid FV:s 50-årsfirande i augusti 2001 på Ärna (alltså det norr om Uppsala stad) visades bl a en DB 605. Jag tog två bilder med min enkla digitalkamera. Kanske numret och andra detaljer kan säga något om på vilket ställe motorn normalt var visad. Eskilstuna, Trollhättan eller Linköping exempelvis?
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/04/db_605.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _skylt.jpg
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillver
Jo, Lars, sent omsider har jag fått syn på den här tråden.Lars Sundin skrev:Det var en lång och även gammal tråd! Men kul att det blev ett napp till sist.
Jag har sett en DB 605 på Munktellmuseet i Eskilstuna men har inte fotograferat tillverkningsplåten på den. Enligt boken "Flygmotor - Volvo Aero 1930 - 2005 byggdes drygt hundratalet DB 605 i Eskilstuna. Jag ska se om jat kan hitta listningen över vilka tillverkningsnummer som gjordes var.Lars Sundin skrev:Beträffande äldre inlägg ser jag att serienumren på motorerna diskuterats. Kom då på att vid FV:s 50-årsfirande i augusti 2001 på Ärna (alltså det norr om Uppsala stad) visades bl a en DB 605. Jag tog två bilder med min enkla digitalkamera. Kanske numret och andra detaljer kan säga något om på vilket ställe motorn normalt var visad. Eskilstuna, Trollhättan eller Linköping exempelvis?
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/04/db_605.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _skylt.jpg
Men en bild över Ärna-anläggningen har jag.
Re: Bolinders bergverkstad i Ärna där DB605 tidigare tillver
Toppen Jotto.
Interiörbilder vore även de mycket intressanta att se.
Har du sådana?
Bengt
Interiörbilder vore även de mycket intressanta att se.
Har du sådana?
Bengt