Det har väl inte ungått någon idag att Sterling har gått i konkurs nu på morgonen.
Väldigt tråkigt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=845454
/Göran
Sterling i Konkurs
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Sterling i Konkurs
A real Engine is round
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
The death of Sterling brings back memories to when I worked for Internord at Kastrup. This was in the late 1960s. In those days it was Internord, Maersk, Sterling, and Conair that worked the charter market. Although we were prepared to stab each other in the back for customers we helped each other as best as we could when it came to spare parts. Loans and sales between the four organisations were frequent based on the idea that today he needs my help and tomorrow I will need his. This worked very well.
On our way home from work one day, listening to the news, we learned that Internord was no longer. By that time we were all a tightly knotted team and everyone did his or her outmost to keep the airline with the DC7Bs and CV990As flying.
The following day we all turned up for work despite the fact that we had no work to do. I was at that time the Logistics Manger and I went in to the stores to see how the chaps there managed. I found one of my storemen sitting crying silently at his desk. ‘Don’t worry, my friend’, I said. ‘There are other jobs to get’. But his answer to that was that it was not for the loss of his job he cried but for this close and fine team that now had to be broken up.
On our way home from work one day, listening to the news, we learned that Internord was no longer. By that time we were all a tightly knotted team and everyone did his or her outmost to keep the airline with the DC7Bs and CV990As flying.
The following day we all turned up for work despite the fact that we had no work to do. I was at that time the Logistics Manger and I went in to the stores to see how the chaps there managed. I found one of my storemen sitting crying silently at his desk. ‘Don’t worry, my friend’, I said. ‘There are other jobs to get’. But his answer to that was that it was not for the loss of his job he cried but for this close and fine team that now had to be broken up.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Återigen ett omsusat namn som förvinner - fast namn dyker ju ofta upp på nytt även om substans och ägarskap då kan vara ett helt annat och så är väl fallet här. Transair är ett annat exempel.
Och iblands byts i stället namnet medan folket bakom, dom som kan och gör jobbet, är de samma.
Alltnog, namnet Sterling väcker minnen av namn som Eilif Krogager, "resebyråprästen", Simon Spies, resebyråledare med harem och andra uppseendeväckande beteenden och idéer (och som väl var en konkurrent egentligen), samt inte minst svensken Anders Helgstrand. Som sägs ha försökt svenskifiera Sterling. Det finns dom som försöker det omöjliga!
Lästips:
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_1961297.svd
http://www.resetips.com/sv/artiklar/ovr ... storia.htm
Ett talande citat ur den senare texten som jag litar på även om författaren är okänd för mig. Jag gissar att det är från en nyutkommen bok om svenskarnas charterresande av Thomas von Seth. Det kanske finns invändningar men som berättelse är den bra:
Sterlings problemlösningar var ofta “danska”, snabba och med en mer kontinental inställning till regelverket.
Men Helgstrand sökte också ”svenskifiera” Sterling, som ett tag hade ett helsvenskt dotterbolag som flög en Lockheed Electra och två DC-6B. Men Helgstrand ansåg sig ofta utsatt för trakasserier från svensk sida. Bland annat krävdes högre landningsminima av Sterling än av svenska bolag. De flesta bolag fick operera ned till en sikt på 550 meter. Svenska Sterling tilläts inte landa när banansynvidden gick under 750 meter. Om detta har flygkapten Anders Rogberg vittnat i sin “Flygdagbok”.
Sterling hade ett tag en Boeing 727 registrerad OY-SAS! Se http://www.airliners.net/photo/Sterling ... 0508057/L/ (adressen slutar med /L/; här får man kopiera och klistra in hela adressen uppetill).
Tillägg: Jag ser att Hans Jakobsson ger charter-lästips på sin fina sajt om Scanair.
Lars S
Och iblands byts i stället namnet medan folket bakom, dom som kan och gör jobbet, är de samma.
Alltnog, namnet Sterling väcker minnen av namn som Eilif Krogager, "resebyråprästen", Simon Spies, resebyråledare med harem och andra uppseendeväckande beteenden och idéer (och som väl var en konkurrent egentligen), samt inte minst svensken Anders Helgstrand. Som sägs ha försökt svenskifiera Sterling. Det finns dom som försöker det omöjliga!
Lästips:
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_1961297.svd
http://www.resetips.com/sv/artiklar/ovr ... storia.htm
Ett talande citat ur den senare texten som jag litar på även om författaren är okänd för mig. Jag gissar att det är från en nyutkommen bok om svenskarnas charterresande av Thomas von Seth. Det kanske finns invändningar men som berättelse är den bra:
Sterlings problemlösningar var ofta “danska”, snabba och med en mer kontinental inställning till regelverket.
Men Helgstrand sökte också ”svenskifiera” Sterling, som ett tag hade ett helsvenskt dotterbolag som flög en Lockheed Electra och två DC-6B. Men Helgstrand ansåg sig ofta utsatt för trakasserier från svensk sida. Bland annat krävdes högre landningsminima av Sterling än av svenska bolag. De flesta bolag fick operera ned till en sikt på 550 meter. Svenska Sterling tilläts inte landa när banansynvidden gick under 750 meter. Om detta har flygkapten Anders Rogberg vittnat i sin “Flygdagbok”.
Sterling hade ett tag en Boeing 727 registrerad OY-SAS! Se http://www.airliners.net/photo/Sterling ... 0508057/L/ (adressen slutar med /L/; här får man kopiera och klistra in hela adressen uppetill).
Tillägg: Jag ser att Hans Jakobsson ger charter-lästips på sin fina sajt om Scanair.
Lars S
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Sterling European Airways
Det Sterlingbolag som nu gick i konkurs är väl inte samma juridiska bolag som det Sterling Airways A/S som bildades 1961 och som, om jag minns rätt gick i konkurs 1993? Verksamheten upphörde i varje fall då pga dålig ekonomi.
Vad är det officiella namnet på det Sterling som begärde sig i konkurs i går? Enligt vissa uppgifter heter det Sterling European Airways, enligt andra Sterling Airlines A/S. Det bör alltså inte ha mycket mer än del av namnet gemensamt med det gamla bolaget - någon som kan bekräfta eller utveckla detta mer?
Enligt bolagets hemsida fusionerades företaget med Mærsk Air 2005.
När bildades i så fall Sterling European Airways eller vad det nu heter egentligen?
/Sven-Erik
Vad är det officiella namnet på det Sterling som begärde sig i konkurs i går? Enligt vissa uppgifter heter det Sterling European Airways, enligt andra Sterling Airlines A/S. Det bör alltså inte ha mycket mer än del av namnet gemensamt med det gamla bolaget - någon som kan bekräfta eller utveckla detta mer?
Enligt bolagets hemsida fusionerades företaget med Mærsk Air 2005.
När bildades i så fall Sterling European Airways eller vad det nu heter egentligen?
/Sven-Erik
Senast redigerad av Sven-Erik Jönsson den 30 okt 2008, 16:33, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Sterling European Airways
Hej Sven-Erik!Sven-Erik Jönsson skrev:Det Sterlingbolag som nu gick i konkurs är väl inte samma juridiska bolag som det Sterling Airways A/S som bildades 1961 och som, om jag minns rätt gick i konkurs 1993? Verksamheten upphörde i varje fall då pga dålig ekonomi.
...
...
/Sven-Erik
Om du läser mitt första lästips får du en viss hum om de olika turerna bakom namnet, konkurser, ombildningar och ägarintressen genom tiderna.
Här en mer ingående artikel (på engelska): http://findarticles.com/p/articles/mi_g ... _n19122858 Namnfrågor är svåra; företag kallas ju till vardags och även i seriösa framställningar nästan som regel något annat än vad de heter i de juridiska pappren. I skolan fick man ju lära sig att Aftonbladet rent juridiskt p g a tryckfrihetsbrott fick starta om på ny kula många gånger (med samme man bakom dock) men jag tror ingen till vardags sa "Det elfte Aftonbladet". Själv minns jag en stor däcksverkstad i Årsta i södra Storstockholm med det inarbetade namnet "Årsta gummi" som efter några konkurser eller ägarbyten kom att heta något som "Gummicentralen i Hjo, Farstafilialen" (Farsta och Årsta är två närbelägna stadsdelar).
Lars S som en gång jobbade på Teracom som hette Svensk Rundradio AB "egentligen". Ungefär så var det visst