Lars Sundin skrev:Hej Arne! Ja det är inte lätt att göra alla glada. Antingen skriver man för mycket och blir då ibland beskylld för att "avvika från ämnet". Ibland för litet så att många inte förstår. Här ville jag ge andra en chans att vara först men ändå uppmuntra frågeställaren.
Alltog.
1) Fotografen Sven Hörnell, född i Örnsköldsviktrakten 1919, avled "under vandring på fjället" 1992. Flyttade sin fotografverksamhet till orten Riksgränsen 1940. Framgångsrik "fjällfotograf", hans verk är omtyckta och hans dotter för hans verk vidare (rent kommersiellt; finns att läsa på webben). Om han hade något yrke innan han blev fotograf vet jag ej. Har ej läst något självbiografiskt av honom. Kanske han inte orkade med alla strapatser på fjällvandringar. Att flyga var "bekvämare"
Här kan man se resultatet av ett fotouppdrag; en del av bilderna finns tydligen i bildtidskriften "Se":
http://www.belisa.se/anor/abefa/befalb/ ... 1997/liv4/ Om jag får avvika från ämnet... Men det finns ett porträtt av Hörnell mot slutet av berättelsen, bra att få se hur han såg ut.
Den store småvuxne fjällflygaren Olle Ek (en man med "stil" har det berättats mig) landade på Storglaciären redan på 50-talet, men jag gissar att Hörnell landade högre upp, kanske på samma glaciär. 119 meter under toppen står det i alla fall i SFF:s civilregisterforum för Hörnells Super Cub SE-EPF.
Här en not i SFF Kronologi, jag vet tyvärr nu ej var jag fann källan till denna uppgift:
I mitten på 1950-talet, 1955 eller 1957, landade fjällflygaren Olle Ek från Kiruna på Storglaciären på östra sidan av Kebnekaise-topparna samt på Tarfalasjön. Fredric Lagerqvist har skrivit om Ek på sin blogg. Artiklar finns också i MACH.
2) Gustav Weisskopf som efter flytten från Tyskland och via andra länder någon gång i slutet av 1890-talet kom till USA tog där namnet Gustave Whitehead. Han sägs ha flugit före bröderna Wright. Inte otroligt men bröderna satte fler spår i den tidiga flyghistorien. Mycket finns att läsa härom på webben, en startpunkt är
https://de.wikipedia.org/wiki/Gustav_Wei%C3%9Fkopf Se även
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustave_Whitehead
3) Om de två astronauterna kan man också läsa på Wikipedia; svårt att för mig bedöma vad som är viktigast. Young hade en ovanligt lång karriär med "flygningar" av flera olika slag av farkoster. Worden var en gång under en rymdflygning med Apollo 15 runt månadsskiftet juli/augusti 1971 världens "Most isolated human being" enligt Guinness Rekordbok där han ensam i sin kommandomodul kretsade runt månen när hans kompisar knallade omkring på marken. Han hade också oturen att få en knäpp på näsan för att han tjänat pengar på "filatelistiska brev" som han tagit med sig på en rymdfärd. Sådant hade förekommit tidigare men NASA hade då sett genom fingrarna. Han fick dock nytta av pengarna han tjänade.
P.S: Två klipp ur Svenska Dagbladet webbarkiv. Att landa på en hängdriva. Tja. Jag minns en hängdriva då jag åkte skidor mot Ulvåtjärn. Såg inte mycket, allt var vitt och jag var utmattad. Lyckligvis blev fallet inte högt!
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... aj1964.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... j_1967.jpg
Men det är väl mycket som talar för att Hörnell var betydligt närmare toppen än Ek.
Bravo! Jag visste väl att du skulle klara av att gräva fram de korrekta svaren, Lars!
Några följdkommentarer kommer här.
Fråga 1. Sven Hörnell, född 1919, död 4 oktober 1992, svensk fotograf. Han föddes i Järved i närheten av Örnsköldsvik och var utbildad bagare/konditor innan han i samband med kriget kom till det militära (den legendariska Skidlöparbataljonen i Boden som sedermera blev till Jägarskolan i Kiruna).
Bakom dessa kortfattade data finns ett fantastiskt liv både som fotograf, fjällflygare och människa. Jag hade förmånen att träffa Sven ett antal gånger och lära känna honom, både på plats i hans hem i Riksgränsen och ute i landet vid olika aktiviteter.
Han landade strax under Kebnekaises sydtopp den 1 maj 1967 efter att först ha cirklat runt och kastat ned röda markeringar på den branta snösluttningen så att han skulle kunna rätt bedöma läget på den gnistrande vita snön när han landade i uppförsbacken med sin Piper Super Cub.
Att Sven började att flyga 1961, då han tog sitt cert, och sedan köpte sitt första egna flygplan 1965 berodde inte på någon lathet eller för att det skulle vara bekvämare. Efter att i femton år följt med och dokumenterat fjälljägarnas i Kiruna årliga marsch plus otaliga andra fjällvandringar sedan 40-talet var helt enkelt knäna slut. Han opererades men för att kunna komma ut i fjällen och kunna fortsätta fotografera alla sina fantastiska bilder var lösningen ett eget flygplan. Han utarbetade också en egen fotograferingsteknik där han i sidled gled in mot motivet under en vingglidning med korsade roder (sidorodret för en högersväng och skevrodret för en vänstersväng) och motorn på tomgång. På det här sättet fick han fri fotograferingsikt framåt; kameran sköttes med ena handen, flygningen med den andra.
En sak som jag länge har varit ledsen för är att jag av tidsbrist var tvungen att tacka nej till Svens erbjudande om att följa med upp på en fjällflygning i hans plan från dess bas på sjön nedanför hans hem i Riksgränsen. Men sådant är livet.
Fråga 2. Naturligtvis var det åsyftade ’ljushuvudet’ Gustav Weisskopf som i USA ändrade namnet till Gustave Whitehead.
Fråga 3. Astronauterna Alfred ’Al’ Worden och John Young skulle man kunna skriva många böcker om, det finns så mycket att berätta. Några höjdpunkter som jag tänkte på var att Al Worden var den som gjorde den första promenaden, EVA, i augusti 1971 i rymden utanför Apollo 15:s kommandomodul under återresan från månen till jorden efter avslutad månresa. Det var alltså den första gången en människa gjorde en sådan rymdpromenad i den djupa rymden, alltså långt från kretsbanor kring jorden eller månen. Wordens uppgift var att hämta in exponerad film m.m från apparatur på utsidan av servicemodulen, SM.
Citat:
The next day, on the return trip to Earth, Worden performed a spacewalk in deep space, the first of its kind, to retrieve exposed film from the SIM bay. Later on in the day, the crew set a record for the longest Apollo flight to that point.
Astronauten John Young slutligen är NASAs meste astronaut med en enastående rymdkarriär på 42 år. Han var bland annat den nionde människan på månen under Apollo 16 rymdfärd 1972. Här lite mer data från engelska Wikipedia:
Captain John Watts Young (born September 24, 1930) is an American former astronaut, naval officer and aviator, test pilot, and aeronautical engineer, who became the ninth person to walk on the Moon as Commander of the Apollo 16 mission in 1972.
Young enjoyed the longest career of any astronaut, becoming the first person to make six space flights over the course of 42 years of active NASA service, and is the only person to have piloted, and been commander of, four different classes of spacecraft: Gemini, the Apollo Command/Service Module, the Apollo Lunar Module, and the Space Shuttle.
In 1965, Young flew on the first manned Gemini mission, and commanded another Gemini mission the next year. In 1969, he became the first person to orbit the Moon alone during Apollo 10. He drove the Lunar Roving Vehicle on the Moon's surface during Apollo 16, and is one of only three people to have flown to the Moon twice. He also commanded two Space Shuttle flights, including its first launch in 1981, and served as Chief of the Astronaut Office from 1974–1987. Young retired from NASA in 2004.
Ja, det här var lite mer ‘kött på benen’ så att säga. Men det viktigaste var att Lars S lyckades klura ut mina frågor så bra. Så nu är det din tur Lasse att ta över stafettpinnen i denna flygfrågesporttävling. Lycka till!