Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3113
Ex SE-ADF
F 5 verkstad 1932-06-27. Motor typ Gp III nr 3423.
Numrerat 5568
Formation 1932-07-06.
Godkänt 1932-07-15
Verkstad 1932-07-30. Intaget för reparation efter hård landning. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3148 inmonterad.
Formation 1932-09-26.
Till CFV 1932-10-19 för montering av sjölandningsställ.
Formation 1932-10-24.
F 5 verkstad 1933-02-13. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad.
Formation 1933-02-18.
Verkstad 1933-05-26. Motorbyte samt översyn. Motor typ GpIII nr 3527 inmonterad. Undervingarna och landningsställ har varit nedmonterade. Utbyte av främre undre vingfästet m.m
Formation 1933-07-19.
Verkstad 1933-09-28. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1933-10-07.
Verkstad 1934-06-11. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3435 inmonterad.
Formation 1934-06-27.
Nödlandning 1934-09-25
Motor: Gp III nr 3435
Ff underlöjtnant Cervell oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i start.
Orsak till haveri: Kollision med trästaket.
Skador flygplan: Gummiband till sele i framsits, vänster höjdroder, båda undervingarna, höger övervinge samt 2 st staghållare, 2 st främre stöttor till landningsställ samt diverse bultar. 2 st hjul.
Beräknad reparationskostnad 1.230:- kr
Verkstad 1934-09-26. Reparation. Kroppen: Utbyte av gummiband till sele i framsits. Riktning av vänster höjdroder. Vingställ: Utbyte av båda undervingarna, höger övervinge samt 2 st staghållare. Landningsställ: Utbyte av 2 st främre stöttor, 4 st specialbultar och 2 st S-bultar. Justering av 2 st hjul.
Formation 1934-09-27.
Verkstad 1934-10-29. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3435 inmonterad
Formation 1935-05-17.
Haveri 1935-07-24.
Verkstad 1935-07-24. Landningsställ: Utbyte av 2 st fjädrande ben, 1 st hjul, 2 st specialbultar samt 1 st S-bult. Formation 1935-07-24.
Verkstad 1935-10-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1935-11-04.
1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-10
Registreringsnummer 568 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-07-15. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3384 inmonterad.
Formation 1936-07-27
Haveri 1936-09-17
Verkstad 1936-09-18. Reparation efter haveri. Höger kroppssida, baldakin, rep av bränsletank m.m.
Formation 1936-10-02
Haveri 1936-10-20
Besättningen lärare löjtnant Stålhandske, elev: resoffasp Jönsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Klädsel, framkantlist och vingbalk skadade å höger undervinge.
Beräknad reparationskostnad 1.300:- kr
Verkstad 1936-10-21. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1936-10-21
Haveri 1936-10-23
Besättningen lärare: löjtnant Stålhandske, elev: resoffasp Wahlén oskadad
Orsak till haveri: Materialfel.
Skador flygplan: Propellern splittrad samt höger undervinge och landningsstället skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Verkstad 1936-10-23. Utbyte av höger undervinge, höger landningsställsben samt propeller.
Formation 1936-10-26
Verkstad 1936-12-18. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1937-02-21
Verkstad 1937-04-22. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-04-29
Till CVM 1937-06-21. Stor översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3378 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 formation 1937-10-09
Haveri 1938-03-09
Motor: GpIII nr 3378
Ff aspirant Sterky oskadad
Orsak till haveri: Hård och ojämn vind.
Skador flygplan: Propeller, sidoroder, fena, sporrör och bränsletank kassabla. Höger och vänster övervinge samt motorplåtar: diverse skador.
Beräknad reparationskostnad 970:- kr
Verkstad 1938-03-09. Reparation efter haveri.
Formation 1938-04-04.
Till Stabens flygavdelning 1938-09-01 som lån
Överlämnat till F 8 1938-10-06
F 5 formation 1938-11-12.
Verkstad 1938-11-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad
Formation 1938-12-14
Haveri 1939-03-27
Motor: GpIII nr 3424
Ff kadett Salwén oskadad
Orsak till haveri: Körning på marken i hård sydlig vind. Opåräknat vindkast. Bidragande orsak: en mek. föll, så att han ej kunde hålla emot.
Skador flygplan: Sidoroder och motorplåtar reparabla. Propeller och bensintank kassabla.
Beräknad reparationskostnad 550:- kr
Verkstad 1939-03-27. Reparation efter haveri.
Formation 1939-04-27.
Överlämnat till F 8 1939-05-08 som lån
Återlämnat F 5 1938-11-12
Överlämnat till F 8 1939-05-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-66
Till CVM 1940-09-14; liten översyn
F 8 formation-11-22 med motor typ GpIII nr 3525
Haveri 1941-03-11
Motor: GpIII nr 3525
Ff fänrik Westerlund oskadad
Orsak till haveri: Svårartade snöförhållanden.
Skador flygplan: Större skador å landningsställ, baldakin, fena, sidoroder och prop.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Verkstad 1941-03-12. Haverireparation
Märkning 8-77
Överlämnat till F 7 1941-05-08
Märkning 7-93
Till CVM 1941-06-28 för överlämnade till F11
Överlämnat till F 11 1941-07-11
Verkstad 1941-08-18
Formation 1941-09-22
Verkstad 1941-10-20 för motorreparation
Haveri 1942-08-17 vid landning. Märkning 11-93.
Motor: GpIII nr 3525
Besättningen ff aspirant Bengt Bjuggren, fs fänrik Lagerkrantz oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Två rör i kroppsstommen knäckta, 1 deformerat.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Till CVM 1943-09-30; liten översyn. Beräknas klar 1944-02-10
Nödlandning 1944-04-30. Märkning 11-93
Motor: GpIII nr 3593
Ff vpl furir G H Lind oskadad
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt. Båda undervingarna kassabla. Höjdrodret kassabelt. Propellern avslagen.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
Kasserat 1944-06-13. Gångtid 2488.30 tim. Antal flygningar 10326 st.
Kassation upphävd 1945-10-25
Fpl sålt till Herr O Pettersson, Orsa, enl MA 6:30 den 1945-11-23
Sk 11 nr 5568, 568
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Sk 11 nr 5568, 568
Var skedde haveriet den 1944-04-30 ?
Här ett foto ur SFF arkiv
Här ett foto ur SFF arkiv
Re: Sk 11 nr 5568, 568
""Var skedde haveriet den 1944-04-30""
Hej.
Hittade ( från Krigsarkivet) lite till om Sk 11 nr 5568, 568 F11-93.
Utöver vad Leif Fredin skrev::
Havererar i samband med segelflygbogsering.
Studsar vid landning 2 ggr. och slår runt
Gångtid plan..2488,30 tim
Motorn, tillv 1935 638,15 tim.
Går man till tidningar föll mina ögon på följande::
Arbetarbladet infört 1944-05-08 (måndag):::
Ett äldre övningsflygplan nödlandade på söndagen pga motorstopp i trakten av GAMLEBY (utanför sth?) meddelar FV.
Flygplanet ramponerades, besättningen 2 man undkom utan skador.
GD har följande lördag 1944-05-06..
Flygplanmissöde vid Stockholm igår.
Under övningar i segelflygning i Stockholmstrakten Kolliderade bogserplanet--ett äldre skolflygplan--med en telefonledning och ramponerades
Även segelflygplanet skadades.
Personalen undkom oskadd.
Fråga:: beskriver tidningarna samma haveri och är det F11-93 ??
Ni observerar lite olika händelseförlopp samt publiceringsdatumen.
För att ytterligare förvilla något nämner en notis i Krigsarkivet::
F11:as enda Sk11 var våren 1944 568, kasseras 1944-06-14
Samt står:: LÅN från F9
Det kan nämnas att F11 i dåtid även hade en Sk11A.
Vad skall man tro ? vad säger DU?
Tillv c/n Fvnr Godk m/32 m/35 m/37 m/40 m/44 Kass Gångtid Anm
" 3113 568 320715 5568 5-10 5-10, 8-66 7-93, 11-93 11-93 451123 Såld till H Peterson, Orsa
Hej.
Hittade ( från Krigsarkivet) lite till om Sk 11 nr 5568, 568 F11-93.
Utöver vad Leif Fredin skrev::
Havererar i samband med segelflygbogsering.
Studsar vid landning 2 ggr. och slår runt
Gångtid plan..2488,30 tim
Motorn, tillv 1935 638,15 tim.
Går man till tidningar föll mina ögon på följande::
Arbetarbladet infört 1944-05-08 (måndag):::
Ett äldre övningsflygplan nödlandade på söndagen pga motorstopp i trakten av GAMLEBY (utanför sth?) meddelar FV.
Flygplanet ramponerades, besättningen 2 man undkom utan skador.
GD har följande lördag 1944-05-06..
Flygplanmissöde vid Stockholm igår.
Under övningar i segelflygning i Stockholmstrakten Kolliderade bogserplanet--ett äldre skolflygplan--med en telefonledning och ramponerades
Även segelflygplanet skadades.
Personalen undkom oskadd.
Fråga:: beskriver tidningarna samma haveri och är det F11-93 ??
Ni observerar lite olika händelseförlopp samt publiceringsdatumen.
För att ytterligare förvilla något nämner en notis i Krigsarkivet::
F11:as enda Sk11 var våren 1944 568, kasseras 1944-06-14
Samt står:: LÅN från F9
Det kan nämnas att F11 i dåtid även hade en Sk11A.
Vad skall man tro ? vad säger DU?
Tillv c/n Fvnr Godk m/32 m/35 m/37 m/40 m/44 Kass Gångtid Anm
" 3113 568 320715 5568 5-10 5-10, 8-66 7-93, 11-93 11-93 451123 Såld till H Peterson, Orsa
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Sk 11 nr 5568, 568
Tack Bengt för att Du engagerar dig.
Du skriver:
Om haveriet inträffade den 30 april, så är det sannolikt andra haverier som tidningarna skriver om den 6 resp 8 maj 1944.
Kan inte uttala mig om 13 eller 14 juni 1944 som kassationsdatum. Kanske att dokumentet om kassation är daterat 13 men godkänt 14 juni?
/Sven-Erik
Du skriver:
Lägger nedan in ytterligare tre foton, och jag kan inte se att det finns något som skulle likna ett flygfält. Om haveriet berott på studsar vid landning, så borde det funnits "landningsbar terräng" i närheten av flygplanet.Havererar i samband med segelflygbogsering.
Studsar vid landning 2 ggr. och slår runt
Gångtid plan..2488,30 tim
Motorn, tillv 1935 638,15 tim.
Går man till tidningar föll mina ögon på följande::
Arbetarbladet infört 1944-05-08 (måndag):::
Ett äldre övningsflygplan nödlandade på söndagen pga motorstopp i trakten av GAMLEBY (utanför sth?) meddelar FV.
Flygplanet ramponerades, besättningen 2 man undkom utan skador.
GD har följande lördag 1944-05-06..
Flygplanmissöde vid Stockholm igår.
Under övningar i segelflygning i Stockholmstrakten Kolliderade bogserplanet--ett äldre skolflygplan--med en telefonledning och ramponerades
Även segelflygplanet skadades.
Personalen undkom oskadd.
Fråga:: beskriver tidningarna samma haveri och är det F11-93 ??
Ni observerar lite olika händelseförlopp samt publiceringsdatumen.
Om haveriet inträffade den 30 april, så är det sannolikt andra haverier som tidningarna skriver om den 6 resp 8 maj 1944.
Kan inte uttala mig om 13 eller 14 juni 1944 som kassationsdatum. Kanske att dokumentet om kassation är daterat 13 men godkänt 14 juni?
/Sven-Erik
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1281
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Sk 11 nr 5568, 568
Detta är tydligen ännu en sådan Sk 11 som hade lamporna på bakkroppen och förlängt avgasrör. Det går tyvärr inte att se om den hade "tratten" vid tanken på övervingen.
Re: Sk 11 nr 5568, 568
Om de av mig anförda tidnings notiserna inte berör Sk 11 nr 5568, 568 F11-93....(trots viss datum avvikelse)
Vilket/vilka plan hänvisas till?
Vilket/vilka plan hänvisas till?