Arne, jag menade inte att det inte var värt att uppmärksammas på något vis. Givetvis är det något spektakulärt då det inte förekommer var dag (tack och lov...) och jag tror inte att jag skulle lyckas med konststycket ens om jag hade cerifikat. Det jag hade i tanken var att det låter lätt som att om man landar på toppen av ett berg så måste man nästan hovra in flygplanet, som en Storch i motvind. I detta fall så är det inte så enlig min bedömning. Kan ju vara av intresse för dem som läser på forumet men ännu inte varit uppe på toppen vare sig för egna ben eller med luftfarkost.
Flygning i Lapplandsfjällen är och kommer alltid att vara något speciellt på grund av de skiftande förhållanden och isolerade läge. Inte långt från toppen, finns minnesmärket över den HKP 10 som kraschade när den skulle undsätta klättrare
http://www.flyghistoria.org/flyghistori ... kebnekaise, och strax under Sydtoppen kraschade ju en norsk Hercules i mars 2012. Jag var där tre månader senare och det var en ganska dämpad stämning bland oss som var på toppen och tittade ned. Vi dras till bergstoppar och därför blir det också speciellt om någon landar där.
Kan meddela att det även spelats golf där uppe och själv har jag bildat IPMS Kebnekaise och byggt modeller på toppen.
Nu tycker jag vi återgår till ämnet efter trådkapningen :)