Fordon på Flygvapenmuseum
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Fordon på Flygvapenmuseum
På 1980-talet hade FV-museum ett hyfsat antal äldre fordon i sina förråd, t.ex. en Dodge-jeep samt större delen av en radartropp PJ-21. Men vad jag förstår finns de flesta av dessa inte kvar på Malmslätt idag. Har man verkligen skrotat av resten?? Jag vet att det tagits en del korkade beslut på museet men kan det vara så illa? Någon som vet något om detta?
/Leif H
/Leif H
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
Hoppas verkligen inte att så är fallet, att dom skrotats! Huga...
Jag var och besökte F10 Museum under sommaren. Där har dom verkligen lyckats otroligt bra med att visa allt material och verksamhet runt själva flygplanen också! Ett helt fantastiskt fint museum, med lika fantastisk personal som ordnat allt där!
Sveriges militärfordonmuseum "ARSENALEN" utanför Strängnäs kanske har fått något?
http://arsenalen.se/
Jag var och besökte F10 Museum under sommaren. Där har dom verkligen lyckats otroligt bra med att visa allt material och verksamhet runt själva flygplanen också! Ett helt fantastiskt fint museum, med lika fantastisk personal som ordnat allt där!
Sveriges militärfordonmuseum "ARSENALEN" utanför Strängnäs kanske har fått något?
http://arsenalen.se/
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
Jag ringde helt sonika och frågade och radarfordonen finns tydligen kvar och håller på att renoveras för tillfället. Dodge-jeepen var det mer osäkert med men förhoppningsvis har den också överlevt.
/Leif H
/Leif H
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
Var på FVM Motordag 2016 och Radarrundan i våras och har inhämtat en hel del info om PJ-21/R systemet. Vid Motordagen så presenterades två renoverade fordon utomhus (Indikatorvagn DU5 & PS-14/R) med goda möjligheter till fotografering. Det är ett fantastiskt arbete som en grupp entusiaster har gjort. Se http://media.teleseum.se/2016/01/PJ-21-slut.pdf
Vid Motordagen 2016 så tände jag på idéen att göra ett PJ-21 diorama och därför samlar jag på info om PJ-21/R systemet.
DU 5 Indikatorvagn är renoverad.
PS-14/R Spaningsradar tror jag återstår lite jobb på. Hytten?
Verkstads & UH-vagn renovering pågår. Vet ej om man har komplett FMR5 i vagnen.
PH-13/R är i mycket dåligt skick och det saknas delar. Kommer troligen ej att renoveras.
Kraftaggregat 505 baserat på Dodge WC63 finns ett i FVM magasin. Det fanns tre st till varje PJ-21 tropp (ett var reserv).
När man bytte flygradio till RK-01 sändare och effektsteg (och inte kunde ha sändare och mottagare i samma vagn) så tog man och satte FMR5 i Dodge vagnarna. Troligen finns det bara ett enda Kraftaggregat 505 kvar.
Vid Motordagen 2016 så tände jag på idéen att göra ett PJ-21 diorama och därför samlar jag på info om PJ-21/R systemet.
DU 5 Indikatorvagn är renoverad.
PS-14/R Spaningsradar tror jag återstår lite jobb på. Hytten?
Verkstads & UH-vagn renovering pågår. Vet ej om man har komplett FMR5 i vagnen.
PH-13/R är i mycket dåligt skick och det saknas delar. Kommer troligen ej att renoveras.
Kraftaggregat 505 baserat på Dodge WC63 finns ett i FVM magasin. Det fanns tre st till varje PJ-21 tropp (ett var reserv).
När man bytte flygradio till RK-01 sändare och effektsteg (och inte kunde ha sändare och mottagare i samma vagn) så tog man och satte FMR5 i Dodge vagnarna. Troligen finns det bara ett enda Kraftaggregat 505 kvar.
/Hasse
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
Dodge som startbil står i Kalla Kriget hallen. (Om den inte är flyttad?)
/Hasse
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
OK, tack för det. Jag hade också planer på att bygga ett PJ-21-diorama en gång för länge sedan och var och plåtade detaljer på fordonen från en annan tropp som stod i Skillingaryd 1980, i väntan på att användas som markmål för attackflyget. Men jag gav upp idén eftersom det var så enormt mycket arbete att bygga hela troppen: fyra GMC, fyra Dodge och tre trossbilar.
Intressant också att se att grillen på Dodgen inne i hallen fortfarande sitter upp och ner!
/Leif H
Intressant också att se att grillen på Dodgen inne i hallen fortfarande sitter upp och ner!
/Leif H
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
Nu blev jag nyfiken på din listning av fordon. Precis som du skriver har jag planerat för 4 st GMC. Utgår från Academy byggsatser.
PS-14/R
PH-13/R
Indikatorvagn DU5
Verkstads & UK-vagn med sändare/mott FMR-5
Och sen 3 st Kraftaggregat 505 där jag utgår från Model Miniature Dodge 6x6 WC-62. Du nämner 4 st Dodge?
Vad jag förstår från bilder och samtal med de som var med så kunde trossfordon variera väldigt mycket. Man tog vad man hade på aktuell flottilj när det var dags för att åka ut och öva. Själv har jag aldrig varit med om att gruppera en PJ-21/R tropp, men jag har varit med på övning och suttit och rapporterat från indikatorvagnen. 1971 och F2 var det.
Ja, det är lustigt att grillen sitter upp och ner! Jag ska ta och påpeka det nästa gång jag är på FVM.
PS-14/R
PH-13/R
Indikatorvagn DU5
Verkstads & UK-vagn med sändare/mott FMR-5
Och sen 3 st Kraftaggregat 505 där jag utgår från Model Miniature Dodge 6x6 WC-62. Du nämner 4 st Dodge?
Vad jag förstår från bilder och samtal med de som var med så kunde trossfordon variera väldigt mycket. Man tog vad man hade på aktuell flottilj när det var dags för att åka ut och öva. Själv har jag aldrig varit med om att gruppera en PJ-21/R tropp, men jag har varit med på övning och suttit och rapporterat från indikatorvagnen. 1971 och F2 var det.
Ja, det är lustigt att grillen sitter upp och ner! Jag ska ta och påpeka det nästa gång jag är på FVM.
/Hasse
Re: Fordon på Flygvapenmuseum
PJ-21-troppen hade:
Sändarvagn 961 (med PH-13) x1
Sändarvagn 962 (med PS-14) x1 -- fast vad jag kan se var fordonsdelen identisk i båda fallen
Indikatorvagn 971 x1
Sändarterrängbil 942 x1 -- utvändigt snarlik Indikatorvagnen
Kraftaggregat x3
Mottagarterrängbil 941 x1 -- utvändigt snarlik Kraftaggregatet
Trossbilarna var nog tänkta att inmönstras i krig och typen varierade säkerligen beroende på tidpunkt. Detsamma gällde säkert förbandets personbil. Även under fredstid var det säkert en del variation över de mer än 30 år förbandstypen fanns till.
/Leif H
Sändarvagn 961 (med PH-13) x1
Sändarvagn 962 (med PS-14) x1 -- fast vad jag kan se var fordonsdelen identisk i båda fallen
Indikatorvagn 971 x1
Sändarterrängbil 942 x1 -- utvändigt snarlik Indikatorvagnen
Kraftaggregat x3
Mottagarterrängbil 941 x1 -- utvändigt snarlik Kraftaggregatet
Trossbilarna var nog tänkta att inmönstras i krig och typen varierade säkerligen beroende på tidpunkt. Detsamma gällde säkert förbandets personbil. Även under fredstid var det säkert en del variation över de mer än 30 år förbandstypen fanns till.
/Leif H