22213
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 13 1944-12-29 med motor typ TWC3 nr 3486
Godkänt 1945-01-09
Märkning 13-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1946-05-31. Märkning 13-gul M
Motor: TWC3 nr 3033
Ff kapten S Hedberg (GFSU:1-2) oskadad
Orsak till haveri: Orsaken till det skedda kan icke med säkerhet fastställas, enär huven icke kunnat återfinnas.
Skadornas omfattning: Huv borttappad under flygning. Mindre skada å höger höjdroder.
Beräknad kostnad 2.000:- kr
Till CVA 1946-10-02 för liten översyn.
Påbörjad 1946-10-04. Klar 1947-01-08.
Överlämnat till F 5 1947-05-12 som lån
Överlämnat till F 18 1947-10-28
Haveri 1949-02-15
F 18 flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1949-02-28, klar 1949-03-12
F 18 flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1949-04-06, klar 1949-05-10
Haveri 1950-05-02 vid F 18.
Kasserat 1950-06-06. Gångtid 616 tim. Antal flygningar 719 st.
22213 J 22-1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: 22213 J 22-1
Två foton från haveri med J 22 nr 22213.
På baksida på ett av fotografierna står noterat Sölvesborg 2 maj 1950.
Men är det verkligen haveriet den 2 maj 1950? Platsen ser mer ut som Sölvesborg än Tullinge.
I Flyghistorisk Revy om J 22, sida 106 anges
Sedan har enligt ovan ytterligare två haverier inträffat. Haveri den 1946-05-31 med tappad huv under flygning, (troligen ej detta haveri - eller?).
Nästa haveri 1949-02-15, uppgifter om detta saknas. Var inträffade detta?
Kan någon hjälpa till att fastställa vilket haveri som de båda foton gäller för.
/Sven-Erik
På baksida på ett av fotografierna står noterat Sölvesborg 2 maj 1950.
Men är det verkligen haveriet den 2 maj 1950? Platsen ser mer ut som Sölvesborg än Tullinge.
I Flyghistorisk Revy om J 22, sida 106 anges
Med hänsyn till den texten skulle det mycket väl kunna vara haveriet.plats F 18, Tullinge, att orsak till haveriet var motorstopp. I samband med roteflygning har motorstörning inträffat och flygföraren har ansatt nödlandning som buklandning varvid flygplanet totalhavererat. Ff undkom oskadd.
Sedan har enligt ovan ytterligare två haverier inträffat. Haveri den 1946-05-31 med tappad huv under flygning, (troligen ej detta haveri - eller?).
Nästa haveri 1949-02-15, uppgifter om detta saknas. Var inträffade detta?
Kan någon hjälpa till att fastställa vilket haveri som de båda foton gäller för.
/Sven-Erik
Re: 22213 J 22-1
Beträffande J 22, 22213 hittar jag enl. anteckningar::
49-04-01 råkade ut för "något!" motor nr. 3483....inga kostnader angivet
1949-10-28 , insänt från F18::Motorstörning::(motor nr. 3483)...tyvärr inga kostnader eller plats. ej heller ev.kod.
har dock namnet...Ljt Wiren....och här finns även F11 nämnt...,kom ljt därifrån?
1950-05-02 hittar jag..22213 då 616 flygtimmar med motor 3483 (464 tim)...
Står, motorskärning, buklandar fältet....kostnad 18500:-
MEN..står inte var.....tyvärr.
49-04-01 råkade ut för "något!" motor nr. 3483....inga kostnader angivet
1949-10-28 , insänt från F18::Motorstörning::(motor nr. 3483)...tyvärr inga kostnader eller plats. ej heller ev.kod.
har dock namnet...Ljt Wiren....och här finns även F11 nämnt...,kom ljt därifrån?
1950-05-02 hittar jag..22213 då 616 flygtimmar med motor 3483 (464 tim)...
Står, motorskärning, buklandar fältet....kostnad 18500:-
MEN..står inte var.....tyvärr.